285798000000 تومان ناقابل!

جام جم نوشت: فوتبال ایران این روزها مبالغ زیادی به افراد خارجی مختلف بدهکار است و در شرایط فعلی مشخص است نیست تیم‌ها چگونه می‌خواهند این مطالبات را پرداخت کنند.

باشگاه‌های ایران معمولا استاد ردکردن مربیان خارجی بدون توافق هستند. اگر رسانه‌ای هم بنویسد چرا توافق صورت نگرفته، متهم به این می‌شود که سهم خواهی کرده! مدت‌هاست همه اخبار نگران کننده‌ای درباره طلب مربیان خارجی می‌شنوند. در این مطلب مستند ثابت می‌شود این نگرانی کاملا بجاست. بخشی از غرامت‌هایی را که باشگاه‌هایی چون استقلال و پرسپولیس و همین‌طور فدراسیون فوتبال باید به این مربیان دهند ،برآورد کردیم که حدود 285 میلیارد و 798 میلیون تومان می‌شود. این رقم حاصل کار مدیرانی است که حتی با مربیان خارجی برای توافق پای میز مذاکره ننشستند، وگرنه ممکن بود با نصف آن هم مشکل را حل و فصل کنند!

  مارک ویلمـــوتس ۱۷۵ میلیارد
حاصل فعالیت هفت‌ماهه او و سه دستیارش به همراه بادیگاردشان، دریافت دو میلیون یورو نقد و درخواست هفت میلیون یورو (حدودا 175.000.000.000)‌میلیارد تومان غرامت بوده است. هر روز که می‌گذرد، رقم بالا و بالاتر می‌رود. خبرهای نگران کننده‌ای هم از فیفا به گوش می‌رسد. فدراسیون ادعا دارد طبق قرارداد فقط سه ماه حقوق به آنها غرامت خواهد داد، ولی ویلموتس با استخدام یک وکیل سوئیسی در تلاش است تا پرونده را به نفع خود تمام کند. با توجه به اشتهای بالای یورو برای بلعیدن ریال، با گذشت هر روز نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.البته صادق درودگر، رئیس کمیته اقتصادی فدراسیون در آخرین ادعای خود اعلام کرده به احتمال زیاد رای به نفع ایران خواهد بود. همه امیدوارند این اتفاق رخ دهد وگرنه فدراسیون فوتبال با بحرانی بزرگ روبه‌رو خواهد شد. این فدراسیون با ویلموتس و دستیارانش برای سه سال رقم 9 میلیون یورو قرارداد امضا کرد.



  برانکو ایوانکوویچ  ۲۶.۵ میلیارد
پایان کار این مربی و پرسپولیس بعد از کسب سه قهرمانی، شکایت و شکایت کشی بود. برانکو در میانه‌های سال گذشته حاضر بود 500 هزار یورو بگیرد و پرونده را ببندد، ولی باشگاه پرسپولیس از او خواست طلبش را ببخشد. ادعایشان این بود که «چون از پرسپولیس رفته‌ای، می‌توانیم به فیفا شکایت کنیم!» برانکو هم سر لج افتاده و حالا هم فقط یک جمله را تکرار می‌کند: «پرونده از دست من خارج شده!» رقم دریافتی برانکو با احتساب جرایم یک میلیون و 50 هزار یورو(معادل حدود 26 میلیارد و 460 میلیون تومان) است. نباید طلب دستیاران برانکو را هم فراموش کرد. مثلا زلاتکو، برادر او 205 هزار یورو (حدودا پنج میلیارد و166 میلیون تومان است) علیه قرمزها حکم گرفته. پانادیچ دیگر دستیار برانکو هم که قبلا 76 هزار و 840 یورو طلب داشت، حالا رقم خوبی هم بابت جریمه دیرکردش خواهد گرفت. البته این دو تمام دستیاران برانکو نبودند.



  وینفرد شفـــر ۱۲.۳ میلیارد
شفر حاضر بود 300 هزار دلار از استقلال بگیرد و قراردادش را فسخ کند، ولی به لطف مدیران وقت این باشگاه، او بدون توافق از ایران رفت. با شکایت به فیفا، حالا شفر علاوه بر دریافت 300‌هزار دلار خود، 250 هزار دلار هم به عنوان غرامت دریافت خواهد کرد تا رقم دریافتی‌اش 550 هزار دلار شود. این رقم در فوتبال دنیا اندک است، ولی برای باشگاه استقلال و فوتبال ایران رقمی هنگفت به شمار می‌آید. اگر طلب دلاری شفر را به ریال برگردانید با رقم 12 میلیارد و 320 میلیون تومان مواجه می‌شوید. استقلال در این پرونده قطعی محکوم شده و باید آن را به‌زودی پرداخت کند. فراموش نکنید استقلال علاوه بر شفر به دستیاران او هم بدهکار است. یک قلم بدهکاری آنها 120 هزار دلار(معادل دو میلیارد و 688 میلیون تومان )به ساشا پسر اوست!



  گابریل کالدرون ۱۶.۸ میلیارد
پرسپولیس هم مثل استقلال اصلا به توافق با مربیان جدا شده اعتقادی ندارد. به همین دلیل آنها کالدرون و دستیارانش را به حال خود رها کردند تا از پرسپولیس شکایت کنند. حالا حکم فیفا رسیده و طبق آن باید 579 هزار و 500 دلار(حدودا 12 میلیارد و 980 میلیون تومان) به او بدهند. آنها باید حدود 170 هزار دلار (حدود سه میلیارد و 808 میلیون تومان) هم به دو دستیار کالدرون پرداخت کنند.  البته باشگاه پرسپولیس هنوز موضع رسمی خود را در قبال مطالبات مرد آرژانتینی اعلام نکرده است اما به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده، پرونده شکایت کالدرون و دستیارانش هم به معضلات این باشگاه اضافه شود. نکته جالب اینجاست که کالدرون هم مثل استراماچونی خودش به فعالیت فوتبالی‌اش در ایران پایان داد.




  آندره‌آ   استراماچونی ۴۵.۴ میلیارد
باشگاه استقلال در راستای پایان دادن به همکاری مربیان خارجی بدون توافق، درباره آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی هم دقیقا چنین کاری کرد. در ماجرای جدایی او مشخص شد حداقل ادعاهای خلیل‌زاده، رئیس هیات مدیره استقلال درباره رقم قرارداد کادر او، درست نبوده است. خلیل زاده گفته بود، استراماچونی و سه دستیارش روی هم 700 هزار دلار سالانه می‌گیرند،ولی خیلی زود مشخص شد فقط قرارداد سالانه خود استراماچونی سالی 750 هزار یورو است. حالا این مربی به تنهایی از استقلال یک میلیون و 800 هزار یورو(معادل 45 میلیارد و 360 میلیون تومان) درخواست غرامت کرده است. این پول بابت طلب فصل جاری او و قرارداد فصل بعدی این مربی است. بخشی از آن هم جریمه دیرکرد واریزی به حساب این مربی است. تازه هنوز جزئیات طلب دستیاران او مشخص نشده است.



طلب نجومی بازیکنان
حالا که به رقم طلب مربیان خارجی اشاره کردیم، گذری هم به رقم طلب بازیکنان خارجی می‌کنیم. بازیکنی مثل بودیمیر 475 هزار یورو از پرسپولیس می‌خواهد.بویان ناندف که یک بازی خوب هم برای استقلال نکرد، حکم 350 هزار دلاری گرفته. پادوانی از استقلال طلب 9 میلیون یورویی  به خاطر رفتار غیرورزشی داشته و اینها فقط بخشی از طلب بازیکنان است.



رقم‌های ریزتر  میان منهای فوتبالی‌ها
از مدت‌ها قبل و با افزایش قیمت دلار، قرارداد مربیان خارجی در رشته‌های مختلف تمدید نشده است،حتی رشته‌هایی که المپیکی هستند و شانس مدال دارند.قیمت بالای ارزهای خارجی باعث شده تا مسوولان ورزش کشور به فکر استفاده از مربیان نباشند و زمام کار را به مربیان وطنی بسپارند.مربیانی که در خوشبینانه ترین حالت رقم دریافتی سالانه شان شاید به صد میلیون تومان نرسد.این در حالی است که اگر یک‌مربی در حد و اندازه لاسلو فرنک(سرمربی سابق تیراندازی)بخواهد با شرایط فعلی به ایران بیاید برای فدراسیون رقمی در حدود هشت میلیارد تومان آب می‌خورد! رقم‌هایی که در زیر آمده،قرارداد سالانه بعضی از  سرمربیان سرشناس خارجی در رشته‌های مختلف بوده است.
ولاسکو (والیبال):700 هزار دلار
سیچلو(والیبال):144 هزار دلار
پائولو(والیبال):72 هزار دلار
 ژوراندیرو دوترادو آرزدو (فوتسال): 80 هزار دلار
 کارلوس لوئیز آلوز پایم(فوتسال): 67 هزار  دلار
 مهمد بچیروویچ(بسکتبال):200  هزار دلار
ایوان گربن چارسکی(اسکی): 66 هزار دلار
امجدخان(اسکواش): 36 هزار دلار
لاسلو فرنکسوچاک( تیراندازی): 36 هزار دلار
 مک ویلکینز(دوومیدانی): 35 هزار دلار


چرا در پرونده‌های خارجی معمولا بازنده‌ایم؟
روزبه وثوق احمدی / رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان

بحران پرونده‌های خارجی در فوتبال ایران....ما در بیشتر پرونده‌ها بازنده بودیم و تعداد بردهایمان بسیار کم بوده. تا روزی که نتوانیم قرارداد خود را امضا کنیم، به تکالیف آشنا نباشیم، مراجع و قواعد و قوانین بین المللی فوتبال را ندانیم، شک نکنید اوضاع به همین منوال خوهد بود. بنده اعتقاد دارم بیشتر باشگاه‌های ما قوانین بین المللی را نمی‌شناسند. فقط بعضی باشگاه‌ها این قواعده و قوانین را بلد هستند و می‌بینیم که قرارداد خوب امضا می‌کنند.در اکثر قراردادها اما باشگاه‌های ما بد عمل می‌کنند و حاصل آن را می بینید.
زمانی که شما در راس باشگاه‌ها یا فدراسیون ها مدیرانی دارید که به قوانین بین المللی آشنا نیستند، قاعدتا مدیران میانی نیز همین‌گونه هستند و قراردادهای بد امضا می‌کنند. همه در تعجبیم که چطور از گذشته هم درس نمی‌گیریم؟ واقعیتی که همه باید متوجه آن شوند این است که متاسفانه ما یک قرارداد داریم و آن را جلوی اکثر بازیکنان و مربیان می‌گذاریم تا امضا کنند! یعنی حتی بر اساس گذشته آن بازیکن یا مربی، تغییری در بندها نمی دهیم. این کار مدام هم تکرار می‌شود. باور کنید حدود 80 درصد قراردادها با خارجی‌ها شبیه هم است. در حالی که مثلا وقتی باشگاهی خارجی می‌خواهد با بازیکنی قرارداد امضا کند، گذشته او را ملاک قرار می دهد و با توجه به این مساله، بندهایی را کم یا زیاد می‌کند. مثلا آنها بررسی می‌کنند که این بازیکن قبلا چه رفتاری داشته؟ آیا از باشگاهش شکایت کرده؟ اینها چیزهایی است که برای آنها ملاک است.
متاسفانه بعضی از مدیران ما حداقل اطلاعات زیادی درباره قوانین داخلی هم ندارند. باید بپذیریم مادامی که مدیران دانش خود را بالا نبرند از این مشکلات بیشتر خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: وقتی علیرضا پنالتی رونالدو را گرفت،انگار یک چیزی ترکید

255 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1408483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    2 0
    رقمها مربوط به الانه یا الن؟