تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمانی که سالمندان از نظر احساسی یا مالی دچار سوء استفاده می‌شوند ممکن است خطر مرگ آنها به میزان دو برابر افزایش پیدا کند.

ابوالفضل کریمی: دکتر زینکی دونک استادیار دانشگاه Rush در شیکاگو گفت: بی​توجهی سالمندان نسبت به خود و مورد سوء استفاده واقع شدن خطر بسیار زیادی برای آنها دارد و ممکن است عواقب وخیمی برای آنها به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که سالمندان از نظر مالی و احساسی از سمت فرزندان خود دچار خیانت می‌شوند ممکن است عواقب خطرناکی برای سلامتی آنها به همراه داشته باشد.

همچنین در صورتی که سالمندان نسبت به خود بی‌توجهی نشان دهند احتمال مرگ زودرس آنها به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات جدید بی‌توجهی سالمندان نسبت به خود یکی از عوامل اصلی مراجعه آنها به مراکز درمانی و پزشکی است.

زمانی که یک سالمند نسبت به تأمین مایحتاج روزانه خود مانند غذا، لباس و سرپناه قدرت و توجه کافی نداشته باشند و یا توانایی انجام کارهای بهداشتی خود را نداشته باشند از آن به عنوان بی‌توجهی به خود یاد می‌شود.

همچنین در صورتی که سالمندان در خانه یا محل نگهداری خود در آسایشگاه‌ها حبس شوند، از نظر احساسی مورد توجه واقع نشوند، مراقبت کافی از آنها صورت نگیرد، از نظر مالی و روحی با محرومیت روبه رو باشند یا مورد سوء استفاده مالی قرار گیرند ممکن است خطر مرگ آنها به میزان دو برابر بالا رود.

البته در مرگ سالمندان فاکتورهای زیادی دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به شرایط پزشکی، شرایط اجتماعی و اقتصادی، عادات غذایی و وضعیت سلامت اشاره کرد اما مهم‌ترین عوامل مرگ و میر سالمندان مورد سوءاستفاده قرار گرفتن و بی‌توجهی نسبت به خود است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است اما در عین حال تعداد افرادی که تمایل به نگهداری و مراقبت از این افراد را دارند روز به روز کاهش پیدا می‌کند که این موضوع زنگ خطر را برای جامعه جهانی به صدا در آورده است.

همچنین با کاهش قدرت عملکردی مراکز خدمات درمانی و آسایشگاه‌ها بسیاری از سالمندان با وضعیت بحرانی روبه رو شده‌اند و متأسفانه این موضوع آن‌چنان که باید مورد توجه مسئولین ذی‌ربط و حتی خانواده‌ها قرار نمی‌گیرد.

خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع توجه بسیار زیادی نشان دهند و سالمندان را متقاعد کنند نسبت به زندگی خود توجه کافی نشان دهند. همچنین مطرح کردن مسائلی مانند میزان ارثیه اعضای خانواده و مشکلاتی که بر سر تقسیم آن در تعدادی از خانواده‌ها مطرح می‌شود ممکن است تأثیر بسیار سوئی بر سالمند این خانواده داشته باشد و از لحاظ روحی او را با مشکل روبه رو کند.

گاهی اوقات سالمندان با بروز این مسائل در خانواد‌ه‌ها حس می‌کنند مورد سوء استفاده قرار گرقته‌اند و فرزندان آنها فقط به خاطر مسائل مالی است که به آنها توجه نشان می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که سالمندان حس کنند دچار سوء استفاده مالی و حسی قرار گرفته‌اند ممکن است خطر مرگ آنها به میزان دو برابر افزایش پیدا کند.

کاهش ناگهانی وزن، افزایش ضربان قلب یا نا منظم شدن آن و عدم توجه به وضعیت بهداشتی می‌تواند از علائم بروز این حالت خطرناک در سالمندان باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سوء استفاده‌های مالی با بدتر شدن اوضاع اقتصادی خانواده‌ها در سال‌های اخیر باعث افزایش تعداد مرگ و میر سالمندان شده است و وضعیت روحی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.
در سال‌های گذشته تعداد سالمندان فقیر رو به افزایش گذاشته است که این موضوع نیز باعث بروز مشکلات اجتماعی و سلامتی فراوانی برای آنها شده است.

HealthDay / 5 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =