۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹

باید در انتظار نگاه تیز و تا حدی نگران ایران خودرو به این بازدید بود.

 رسول شقاقی: بازدید روز سه‌شنبه وزیر صنایع از  گروه خودروسازی سایپا قبل از هر چیز نشان دهنده تثبیت سیاست‌های حاکمیتی این وزارتخانه در جاده مخصوص و حذف نگاه بنگاه‌داری از صنایع خودرویی است.

سایپا چندی پیش با کمک مردان مالی خود و در پی خرید و فروش‌هایی پیچیده، سهم سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) را به حدی کاهش داد که اینک سه عضو هیات مدیره و از جمله رئیس در اختیار خود سایپایی‌هاست.

قبل‌تر ایدرو در برنامه‌های جدید تصمیم به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت در پروژه‌های توسعه‌ای مطابق نقش سازمانی خود گرفت. این سازمان زمستان سال گذشته نیز در نامه‌ای به شرکت بورس خواستار فروش باقیمانده سهام در ایران خودرو و سایپا شد تا دو خودروساز اصلی از مدیریت دولتی چند ده ساله رها شوند.

از این رو می توان بازدید وزیر صنایع از گروه سایپا را که اتفاقا واگذاری پرحاشیه‌ای بود و بررسی آن همچنان در مجلس و شورای رقابت ادامه دارد تاییدی بر برنامه‌های سازمان گسترش دانست که دیگر قصد بنگاه‌داری ندارد.

این بازدید از یک جنبه دیگر نیز می‌تواند قابل توجه باشد و آن شایعات و اخباری بود که از روابط بد این خودروساز پس از خصوصی شدن با دولت خبر می‌داد. از این رو پیش بینی می‌شود سه‌شنبه حتی تعارفات و خوش‌آمدگویی‌های عادی نیز زیر نگاه تیز خبرنگاران و حاضران قرار گیرد. وزارت صنایع امیدوار است با فروش باقیمانده سهام ایران خودرو و سایپا از  انتقادات چندین ساله مشتریان داخلی که رانت دولتی خودروسازان را باعث عدم افزایش کیفیت می‌دانستند رها شود و در مقابل امیدوار است با کسب درآمد از محل فروش، قطب‌های دیگری از خودروسازی ایجاد کند.

مشارکت ایدرو در پروژه هیبرید ملی با 9 میلیارد تومان اعتبار و همچنین ایجاد یک خودروساز جدید در اصفهان با سهامی کمتر از 50 درصد آغاز برنامه‌های توسعه‌ای و نگاه صرفا حاکمیتی به صنایع خودروسازی است.

در مقابل سایپا نیز با حضور وزیر امیدوار است علاوه بر به رسمیت شناخته شدن مدیریت خصوصی، به حاشیه‌های چند وقت اخیر پایان دهد.

در این بین باید در انتظار نگاه تیز و تا حدی نگران ایران خودرو به این بازدید نیز بود. آنها قطعا همه اتفاقات سه‌شنبه را رصد خواهند کرد. 

/32

کد خبر 141012

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 1
    حمایت های جانبدارانه ایشون باعث عدم پیشرفت عدم توسعه فقط و فقط افزایش تیراز محصولات قدیمی شده و الا نه مردم رضایت دارند نه اینکه در این چند فاصله با تکنولوژی روز دنیا بیشتر از قبل شده و ایشون تصور می کنند با بازار انحصاری کمک کردند به خودروسازی والا به جز ظلم به مردم باعث تنبلی و عدم رقابت و تکرار تولیدات قدیمی شده همین
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 2
    ایشون دارند از کارخانه ای بازدید می کنند که غیر استاندارد ترین قاتل ترین الاینده ترین و قدیمی ترین محصولات یعنی پراید و وانت نیسان که مایه خجالته تولید می شود و محصولات تولیدی از نظر مردم و با توجه به این کفته که تا وقتی محصولات غیر استاندارده وقابل رقابت نیست یعنی بی کیفیت و اصرار بر تعرفه یعنی عدم کیفیت و عدم استاندارد
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 1
    وزیر صنایع:همه خودروهای داخلی با استاندارد کامل تولید می شوند.جواب عدم تولید محصول رقابتی با تویوتا یا هیوندا یعنی بی کیفیت و غیر استاندارد
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 1
    برادر خودتو خسته نکن مردم نیاز به خودروی باکیفیت و تمامی استاندارد روز دنیا دارند نه چهار چرخ یا جنس بنجل نامن و قاتل
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۷
    0 1
    اقاي وزير صنايع اگه پرايد از نظر تو استاندارده پس خودت يكيشو بخر اون وقت بيا از استاندارد صحبت كن

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین