دل خون گوجه‌کاران گلستانی از پایین بودن قیمت محصول/ تعاون روستایی ۷۰۰۰ تن گوجه خرید

پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی در زمان برداشت و سودی که جیب دلال‌ها می‌رود سبب شده برخی کشاورزان حتی حاضر نباشند محصول خود را برداشت کنند و ترجیح می‌دهند گوجه‌های رسیده و آبدار را شخم بزنند.

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : همه ساله در زمان فصل برداشت محصول، کشاورزان با دغدغه بازار فروش و قیمت پایین محصول دست و پنجه نرم‌ می‌کنند؛ ماه قبل سیب زمینی و حالا هم گوجه فرنگی.

قیمت پایین محصول خون به دل کشاورزان کرده است و برخی‌ها معتقدند با قیمت موجود در بازار، بهتر است زمین‌هایشان را همان گوجه‌های آبدار و رسیده شخم کنند.

کارخانه‌ها قیمت خرید گوجه را ۴۰۰ تومان اعلام کردند در حالی که هزینه‌های کشاورز بیشتر از این مقدار است. قیمت تمام شده تولید یک کیلو گوجه فرنگی در استان آن طور که دبیر خانه کشاورز می‌گوید حدود ۸۵۰ تومان است.

علی‌قلی ایمانی در این باره می ‌گوید: با اینکه قیمت‌ها چندبرابر شده و با همه سختی‌هایی که تولیدکننده باید آنها را به دوش بکشد، محصول خود را تولید کرده اما دستگاه‌های متولی فکری به حال بازرگانی این محصول نکرده‌اند.

وی می‌افزاید: در حالی قیمت گوجه از سوی برخی کارخانه‌ها که صرفا نفع خود را می‌بینند، حدود ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده که همین محصول در مغازه‌ها چندبرابر بیشتر به فروش می‌رسد و هر کیلو رب گوجه فرنگی هم قیمت بالایی دارد.

حالا حدود یک هفته‌ای است که برخی کارخانه‌های رب گوجه اقدام به خرید محصول از کشاورزان می‌کنند و در روزهای آینده آنطور که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفته تعداد این کارخانه‌ها بیشتر خواهد شد.

تاکنون حدود ۴۰ درصد محصول ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان برداشت شده و کشاورزان همچنان منتظر افزایش قیمت محصول هستند.

سعید حسن‌پور می‌گوید: قیمت یک هزار تومان قیمت معقولی برای محصول گوجه است که کشاورزان هم به آن راضی هستند.

نورمحمد کوچکی مدیر تعاون روستایی استان نیز که از چندی قبل کار خرید توافقی محصول گوجه‌کاران را آغاز کرده است، در این باره می‌گوید: طبق تصمیم‌گیری جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قرار شد تعاون روستایی گلستان در مورد اجرای طرح خرید مازاد گوجه فرنگی اقدام کند تا تنظیم بازار این محصول انجام شود.

وی می‌افزاید: قیمت هر گوجه فرنگی تحویل درب مراکز خرید ۱۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. هدف ما از بین نرفتن انگیزه تولید و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز است و تاکنون نیز بیش از ۷ هزار تن محصول از کشاورزان خریداری شد.

کوچکی به عقد قرارداد با کارخانجات رب استان اشاره کرده و می‌گوید: عملیات اجرای طرح خرید حمایتی گوجه با قیمت مصوب تا زمان تعدیل قیمت ادامه دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1411506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =