به نوشته تهران امروز،در صورتی که دولت به تعهدات خود عمل نکند، قیمت انواع خدمات در بخش حمل و نقل عمومی افزایش خواهد یافت. با این حال شهرداری تهران تا پایان فروردین ماه به دولت فرصت داده تا با پرداخت سهم خود از افزایش هزینه‌های حمل و نقل عمومی در پایتخت، مانع از افزایش کرایه‌ها و فشار بیشتر بر مردم شود.

پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، شهرداری تهران و شهرداری‌های کل کشور با استناد این قانون، منتظر تعهدات دولت در بخش حمل و نقل عمومی شدند به گونه‌ای که در بودجه شهرداری تهران 500 میلیارد تومان تعهدات دولت و نیز اختصاص 10 درصد پرداخت سهم شهرداری‌ها از محل فروش حامل‌های سوخت از جمله بنزین حساب شده و سخنگوی شهرداری تهران معتقد است که در صورت پرداخت این اعتبارات، می‌توان برای اجرای مناسب این قانون برنامه‌ریزی کرد اما اگر این تعهدات پرداخت نشود، نه تنها شهرداری ‌تهران، بلکه شهرداری‌های سایر شهرها نیز که در حال حاضر با مشکل مالی قابل توجه مواجه هستند، دچار مشکل می‌شوند. نکته مهم اینجاست که سهم 10 درصدی شهرداری‌ها از اعتبارات سوخت، تاکنون در بودجه دولت برای شهرداری‌ها محاسبه نشده و   چنانچه این روند اصلاح نشود، سهم قابل توجهی از درآمد پایدار شهرداری‌ها حذف می‌شود و فشار آن در بخش حمل و نقل عمومی بر مردم و مدیران شهری خواهد بود.

البته افزایش نرخ حمل و نقل شهری باید با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در می‌آمد اما شهردار تهران به‌طور رسمی اعلام کرد که تا پایان سال 89 نرخ بلیت مترو و اتوبوس افزایش نخواهد یافت این در حالی است که با پایان یافتن این مهلت و آغاز سال نو، هنوز خبری از پرداخت سهم ریالی شهرداری‌ها نیست

تاکسی و اتوبوس ریالی گران نمی‌شوند

اگر چه که سخنگوی شهرداری تهران اظهار امیدواری کرده که تا پایان فروردین ماه، تعهدات دولتی به شهرداری پرداخت می‌شود تا جلوی افزایش کرایه‌ها گرفته شود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق به این زودی‌ها و به این راحتی نخواهد افتاد چرا که در بسیاری از بزنگاه‌های سخت که موضوع حمل و نقل عمومی پایتخت به‌ویژه در بخش مترو، با مشکلات فراوان همراه بوده، دولت به جای پرداخت سهم قانونی خود به دنبال تصدی گری در این بخش بوده و همچنان نیز از این مسئله رویگردان نشده است.

با این همه در اردوگاه شهرداری و دولت در یک موضوع توافق وجود دارد و آن قطعیت افزایش نیافتن کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی پایتخت است چرا که این وسایل یک بار با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا 20 درصد افزایش قیمت داشته اند. معاون عمرانی استاندار تهران در خصوص پیشنهاد افزایش مجدد 15 درصدی کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی شهر تهران از پایان فروردین ماه سال جاری می‌گوید: این بخش‌ها یک‌بار در سال گذشته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کرایه خود را تا سقف 20 درصد افزایش دادند لذا هیچ‌گونه افزایش مجددی در این بخش در سال‌جاری پذیرفته نیست و قطعا فرمانداری تهران در این خصوص به جهت جلوگیری از فشار مضاعف به مردم موافقت نمی‌کند.

 دولت موافق با افزایش کرایه ها

این خبر را معاون عمرانی استاندار تهران داده است. محمدرضا محمودی البته چراغ سبزی هم به شهرداری نشان داده و گفته که مترو و اتوبوس بلیتی می‌توانند کرایه خود را افزایش دهند. این موضوع یک جنبه دیگر هم دارد که نقیض بخش دیگری از حرف‌های این مقام دولتی است.

به عبارت دیگر اگر دولت پذیرفته که مترو و اتوبوس بلیتی می‌توانند کرایه خود را افزایش دهند این معنی در آن مستتر است که حتی با پایان یافتن مهلت شهرداری تهران، پرداخت تازه‌ای از سوی دولت به حمل و نقل شهری نخواهد شد و مردم مجبورند بار عدم پرداخت سهم 10 درصدی شهرداری‌ها از فروش دولتی سوخت را به دوش بکشند اما محمودی معتقد است که تعهدات دولت به حمل و نقل عمومی در سال 90 ادامه دارد و پیش‌بینی کرده که با این تعهدات سطح افزایش کرایه، مترو و اتوبوس بلیتی بین 15 تا 20 درصد باشد و اخطار داده که اگر میزان افزایش کرایه‌ها بیشتر از این میزان باشد، فرمانداری تهران قیمت‌های تعیین شده را تایید نخواهد کرد!

اما به نظر می‌رسد که تهدیداتی از این دست دیگر همچون سال‌های گذشته کارساز نباشد چرا که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته توان مالی شهرداری را به پایین ترین سطح خود رسانده و از سوی دیگر عدم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی تهران، شورای شهر، مجلس و شهرداری را برای حمایت از این بخش متحد کرده است. به‌طوری که محسن نریمان، عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده است که کفه رای کمیسیون تلفیق به سوی شهرداری هاست و این کمیسیون تلاش دارد منابع شهرداری‌ها را در بودجه 90 با توجه موضوع مترو، افزایش دهد.

 مانع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

اما عدم پرداخت تعهدات مالی دولت به حمل و نقل عمومی شهرداری ها، علاوه بر اختلالی که در سفرهای شهری به وجود می‌آورد دولت را نیز در رسیدن به اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد. به استناد چشم‌انداز طرح جامع حمل و نقل شهری در افق1404، تهران دارای سیستم حمل و نقلی خواهد بود که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقا دهد.

در این افق 25 درصد سفرها با وسایل نقلیه شخصی و 75 درصد با وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی صورت خواهد پذیرفت که در این بین سهم قطار شهری 30 درصد خواهد بود که به علت کمبود فضا در شهر تهران و افزایش این فضا با احداث تونل‌ها در مترو، رفع آلودگی‌های هوا و صوتی، سرعت در جابه جایی افراد از مبدا به مقصد و... سهم بالای مترو را باید در این طرح به فال نیک گرفت. اما در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات فقط درصد کمی از این ظرفیت محقق شده و مترو روزانه حدود یک میلیون و 700 هزار نفر را جابه جا می‌کند. 20142

 

 

کد خبر 141228

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین