کیهان: خود را نگران مردم جا نزنید شما دنبال تحریم اقتصادی بودید

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه امروزنوشت: دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید که با رفتن «بابا» روحانی تغییر کرد و امید از بین رفت!

فائزه هاشمی به انصاف‌نیوز گفت: امیدها به آقای روحانی زیاد بود، بابا این امیدها را ایجاد کرد. بعد از فوت بابا آقای روحانی دگرگون شد، بسیار دور از انتظار بود، همه چیز تغییر کرد. با رفتن بابا امید رفت، خیلی‌ها از جمله برخی احزاب و افراد اصلاح‌طلب هم عوض شدند، انگار پشتیبان خود را از دست داده‌اند و دیگر امیدی به تغییر ندارند.
عضو کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلبان در چهار انتخابات اخیر پیروزی‌های خوبی به دست آوردند ولی عمدتا تو زرد از آب درآمدند، از شاخص‌های اصلاح‌طلبی ما می‌گرفتند و در وقایع مختلف مثل سال 96 و 98، پشت مردم را خالی و مردم را ناامید کردند.
او همچنین گفته است که چشم‌انداز خوبی (برای اقتصاد ایران) دیده نمی‌شود و دلیلش فقط تحریم‌های آمریکا نیست؛ نپیوستن به اف.ای.تی.اف که موجب بلوکه شدن پول‌های ما در کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی شده است نیز یکی دیگر از موانع اقتصادی کشور است. حتی کشورهای مثلا دوست ما مثل چین و هند و روسیه و ترکیه نیز در برابر نفت نه ارز به ما می‌دهند و نه کالاهای مورد نیاز بلکه کالاهای مورد نظر خودشان را به جای پرداخت این پول به ما تحمیل می‌کنند. پایه این مشکلات سیاست‌های خارجی است که بر اساس منافع ملی ما تنظیم نشده است.
فائزه هاشمی اضافه کرد: بابا اعتقاد داشت که صدور انقلاب یعنی کشور خودمان را آنچنان آباد و آزاد و توسعه‌یافته بکنیم که هم بر سیاست‌های جهانی در یک روند معقول تاثیرگذار باشیم و هم ملت‌ها و کشورهای دیگر خود به خود به سمت ما گرایش و از ما الگوبرداری کنند، در بهار عربی نشنیدیم که کسی بگوید می‌خواهیم شبیه ایران شویم همه می‌خواستند مثل ترکیه شوند.
به ادعای وی، «آمریکا از منظری کدخدای جهان است چرا که بزرگ‌ترین اقتصاد و دموکراسی را دارد. تا کی به خاطر نداشتن رابطه با آمریکا به روسیه و چین باج بدهیم و این کار را ارزش بدانیم.»
این سخنان آمیخته با خودشیفتگی و توهم در حالی است که مرحوم هاشمی با وجود عبرت‌های متعدد اعتماد به آمریکا، در مذاکرات هسته‌ای نیز رفتاری هیجان‌زده و توأم با شیدایی داشت؛ چنان که دست طرف مذاکره‌کننده ایرانی برای چانه‌زنی را می‌بست. مرحوم هاشمی 28 آذر 92 در مصلای کرمان گفت: «وزیر خارجه آمریکا با اعتراف به خلف وعده آمریکا، قول داده که واشنگتن جبران بکند. وقتی وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ما می‌گوید ما خلف وعده را جبران می‌کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد، یعنی عزم قدرت‌های غربی برای گفت‌وگوهای دوستانه با ایران جدی است. تغییر رویکرد آمریکا و غرب نسبت به ایران به خاطر هوشیاری مردم است. شما مردم دولتی را آوردید که دنیا را مجبور و متقاعد کرد باید با ایران در فضای برابر مذاکره کند».
در حقیقت این مدل سهل‌اندیشی و خوش‌خیالی، موجب شد اگر مذاکره و توافق، عایدات محتملی هم می‌توانست داشته باشد، تبدیل به سراسر زیان و خسارت شود.
از سوی دیگر خانم فائزه هاشمی در حالی با  ژست منتقد وضع موجود سخن می‌گوید که او و هم‌طیفانش باید پاسخگوی کارنامه دولت و مجلس ائتلافی (دهم) باشند و به صرف فاصله‌گذاری لفظی نمی‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند. آقای روحانی امروز همان روحانی سال 92 و 96 است و مرحوم هاشمی هم اگر زنده بود، احتمالا همان هاشمی آن سال‌ها بود. منتها با این تفاوت که اجل به مرحوم هاشمی مهلت نداد تا باشد و حاصل سوء محاسبات خود و مشاوران و اطرافیانش را در میدان عمل ببیند؛ وگرنه آقای روحانی دقیقا به همان نسخه‌ هاشمی عمل کرد. هویت آمریکا و متحدان غربی آن کاملا روشن بود. آنها رکوردداران خیانت، جنایت و بدعهدی در دنیا هستند اما هرگز مرحوم هاشمی، کلمه‌ای درباره عدم اعتماد به دشمن و سخت‌گیری و دقت در مذاکرات و نگارش توافق نگفت بلکه با ذوق‌زدگی دور از انتظار، نقش مذاکره با آمریکا را تابوشکنی می‌دانست و از این اتفاق ابراز خوشحالی می‌کرد! وقتی یک رجل سیاسی در تراز هاشمی از صرف مذاکره با آمریکا ابراز ذوق‌زدگی می‌کند، معلوم است که طرف مذاکره‌کننده همین را فاکتور کرده و برای طرف ایرانی گران حساب بکند، ضمن اینکه برخلاف ادعای خانم فائزه هاشمی،‌ آن مرحوم زنده نماند تا ببیند برخلاف ادعایش، عصر حاضر عصر قدرت‌نمایی (موشکی و غیر آن) است و نه صرف مذاکره و کنار گذاشتن توانمندی نظامی.
به راستی اگر قرار بود به توصیه‌های هاشمی در جمع مدیران آموزش و پرورش، (و برداشت نادرست او از ژاپن و آلمان) بودجه نظامی را حذف کنیم، با تهدیدهای علنی بعدی دشمن باید چه می‌کردیم؟ آیا باید دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا می‌بردیم؟!
درباره FATF نیز گفتنی است که شبیه همین وعده‌های شرط‌گذارانه فائزه هاشمی را هم‌طیفانش درباره توافق با آمریکا می‌گفتند که چاره رفع تحریم‌ها و آزادی مبادلات مالی، توافق با آمریکا و اروپاست. اما سرنوشت این توافق را حتی قبل از اعلام ابطال آن توسط آمریکا دیدیم که چه‌قدر کارشکنی کردند. در حقیقت مشی انحرافی - و نفوذزده- ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات موجب شد هم قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان کاهش یابد و هم راه‌های دور زدن تحریم‌ها مسدود شود و در اثر سوءمدیریت دولت، تمام وعده‌های این طیف برعکس از آب درآید.
یادآور می‌شود فائزه هاشمی جزو متهمان فتنه سال 88 است و مدتی را نیز در لندن سپری کرده است. بنابر افشاگری‌های نیک‌آهنگ کوثر (همکار فراری نشریات اصلاح‌طلب) و فایل‌های صوتی منتشره، مهدی هاشمی بارها پیگیر مذاکره با مقامات آمریکایی برای تشدید تحریم‌های اقتصادی - پس از شکست فتنه 88- شده است. بنابراین اگر دشمن گرای تشدید تحریم‌ها را هم دریافت کرده و بر معیشت مردم فشار آورده، محصول خیانت کسانی در داخل کشور است که ادای نگرانی برای امید مردم را درمی‌آورند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1414739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    15 3
    فائزه حقیقت گفته، بخاطر اینکه کیهان جون ناراحت شده
  • بنده‌خدا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    108 8
    همه‌بدبختی‌های‌کشور‌از‌نوع‌تفکر‌کیهان‌‌وکیهان‌دوستان‌است.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    14 2
    کیهانیها ترامپ رفته از برجام بیرون چرا گردن هاشمی میندازین
  • NL ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    60 7
    عجب اقای شریعتمداری چرا اینقدر عصبانی
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      8 1
      بقول مموتی خودمون ؛ آب رو یریز جایی که سوخته !!!!!!!
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      12 2
      عصبانيت کيهان ناشي از عصبانيت سرويس های اطلاعاتي روسيه است
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    78 5
    شما کیهانیها کل اجمعین با تهمت و بدگویی به مرحوم هاشمی و امثال ایشان در حالی از دنیا خواهید رفت که توشه ای سنگین از تهمت و افترا و دروغگویی رو با خودتون حمل خواهید کرد .
    • FR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      2 2
      فکر کردی کیهانیان به آخرت و حساب و کتاب باور دارند؟ خیر فقط قدرت
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    49 5
    کیهان چرا دست از سر مرحوم هاشمی بر نمی داری؟ شما که ادعای مسلمونیت میشه از این همه هجمه و نارواگویی چی عایدت میشه غیر از اینه که کارنامه ی خودت رو سیاه و گناهان هاشمی رو پاک می کنی ؟ اگه مسلمونی از روز جزا بترس .
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    62 5
    تنها برداشتی که از نفرت کیهانیها به هاشمی میشه برداشت کرد اینه که هاشمی بدجوری نقره داغشون کرده . این همه جلز و ولزکردن نه در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی ایرانه اینها ثمره قطع شدن منافع شخصی و حزبی امثال کیهانیهاست فقط همین
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    47 5
    کیهانیها بترسید از روز جزا مقابل خداوند عادل که نتونید به هاشمی بابت نارواگوییهاتون جوابگو باشید
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    49 3
    خداوند شما رو به نیات درونیتان واگذار نماید امین
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    114 5
    اگر قرار به ادعا باشه دولت مورد حمایت و خیلییییی پاکدست شما که مملکت رو صد سال به عقب روند. نامه های محموتی و التماس برای گفتگو با آمریکاییها هنوزم هستند بد نیست سری به اونها بزنید
  • رضا US ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    61 3
    آقا عجب روزنامه خوبیه جون میده واسه شیشه پاک کردن امتحان کنید عالیه
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      11 1
      من واسه کف قفس پرنده هام میخرم !!!!!
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    76 4
    فقط کیهان و حاج حسین می توانند خود را نگران مردم جا بزنند مگر جناب کیهان تو خودت کاسب تحریمی
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    105 2
    آیا واقعا روحانی انتخاب مردم بوده ؟!تمام منتخبین از فیلتر شورای نگهبان که خودتان قبول دارید رد می شوند و مردم تنها مجبور به به فیلتر شده ها رای دهند و جالب اینکه بی انصافهای ناجوانمردی مثل کیهان که خودشان جزو همین آشپزها هستند مستقیم یا غیر مستقیم همه تقصیرها را به گردن نوع خوردن آن دستپخت یا انتخاب !!های نادرست مردم می‌اندازند ،شرم بر شما.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 1
    یادی کنیم از صحبت های نیک آهنگ کوثر درباره ی مهدی هاشمی
  • کسری_اصفهان IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    1 1
    آقایون،خانوما،دوستان،عزیزان...چشماتونو باز کنید.انقدر ساده اندیش نباشید.تموم این حرفا سیاه بازیه.دعوای زرگریه
  • یاس IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 2
    تو نبودی که یقه جر میدادی که چرا برجام امضا شد آقای کیهان! نگران واردات جنسای بنجل چینی توسط فک و فامیلا تون بودید!!!! جمع کنید این بساط مسخره رو دیگه حناتون پیش مردم رنگ ندارن!!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 1
    همه مصائب کشور زیر سر کیهانه واقعا رئیس جمهور درست میگفت دژ محکمیه کاریش نمیشه کرد