پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در روز ۸ مرداد/ اصلاح ادامه دارد؟

شاخص کل بورس روز متفاوتی را تجربه کرد. رشد رعدآسا در اولین ساعت فعالیت و سپس ریزش نمادهای شاخص بازار و صف‌های سنگین فروش. این‌ها سبب شد رشد ۳۹ هزار واحدی در نهایت به حدود ۸ هزار واحد برسد تا پرونده فعالیت بورس در روز سه شنبه هفتم مرداد این چنین بسته شود.

 به گزارش خبرآنلاین، شاخص کل بورس امروز با رشد ۸ هزار واحدی (۰٫۴۴ درصد) به سطح یک میلیون و ۹۴۲ هزار واحدی رسید. هر چند در ابتدای بازار شاخص رشد ۳۹هزار واحدی را تجربه کرد اما در میانه راه با افزایش فشار عرضه در نمادهای شاخص‌سازی نظیر فولاد، فملی و فارس و همچنین نمادهای پتروشیمی و پالایشی از سرعت رشد آن کاسته شد.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های باما، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق و ماشین‌سازی اراک امروز بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، تامین ماسه ریخته‌گری و پارس دارو بیشترین افت قیمت را تجربه کردند.

رییس جمهوری اما سیگنال‌هایی جدی برای بورس داشت وقتی در نشست شورای هماهنگی اقتصادی دولت سخنانی را خطاب به دستگاه‌های دولتی گفت. وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تجربه موفق عرضه بخشی از سهام شستا در بورس، در واگذاری سهام کارخانجات و دارایی‌های خود، تسریع کنند.

روحانی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس گفت: با طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی که از سوی دستگاه‌های مختلف انجام گرفته است، می‌توان امیدوار بود بورس کشور در مسیر حرکتی منطقی و پایدار باشد. این فرآیند که در راستای مردمی سازی اقتصاد کشور و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است، می‌تواند تولید کشور را نیز رونق ببخشد.

بورس

 اما در بازار چه می‌گذرد؟

 مثبت بودن شاخص در روز سه شنبه سبز کم عمق و کم رنگی را به نمایش گذاشت. قصه چندان سرراست نبود. برخی سود بردند برخی زیان، سودهای هنگفت ساعات ابتدایی روز جایشان را به زیان دادند و این اتفاق مهمی محسوب می‌شود . در دو روز گذشته بازار با ریزش شاخص روبرو بوده است. حالا سبز کم رنگ آسمان بورس گواهی می‌دهد رشد امروز نیز رشدی همه جانبه و دقیق نبوده است. شاخص بورس در برخی سهم‌ها افزایش و در برخی ریزش را شاهد بود .

همایون دارایی ، کارشناس بازار سهام در خصوص رفتار بازار به خبرنگار ما گفت: بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که بازار رفتاری طبیعی دارد و کلا دوره‌هایی از اصلاح و استراحت را تجربه می‌کند.

 وی تاکید کرد:  بعد از یک دوره رشد قابل ملاحظه، بازار وارد فاز نوسانی شده است. معمولا چند روز منفی و چند روز مثبت را تجربه میکند. جریان، جریان طبیعی بازار برای یک دوره رشد بلندمدت هست و فعلا بازار در انتظار تحولات آتی در حال نوسان کردن است.

دارابی در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از مثبت یا مفی بودن شاخص بورس در روز چهارنشبه چیست؟ گفت: به نظر من فعلا در این چند روز مثبت و منفی ادامه پیدا می‌کند و من فکر میکنم بعد از آن دوره رشد قابل ملاحظه، بازار به صورت طبیعی باید اصلاح و استراحت را تجربه کند. فعلا جریان نقدینگی در بازار وجود دارد. سهام دارد دست به دست می‌شود. مقاومت روانی دو میلیون واحد شاخص هم پیش روی معامله‌گران است. فعلا با همین شرایط چند هفته آینده را هم می‌گذرانیم تا ببینیم در شهریور ماه تکلیف چگونه خواهد بود.

وی در توضیح چرایی منفی بودن نمادهای شاخص ساز گفت: بعضی از این نمادها عملا پس از یک دوره رشد ،وارد فاز استراحت می‌شوند. نمادهایی مثل شستا، خودرو و پالایشگاهی‌ها رشد قابل ملاحظه ای کردند. فروش‌های سهام عدالت هم امروز در بازار وجود داشت و فشار فروش از یک سو و شناسایی سود از سوی برخی سهامداران از سوی دیگر نمادهای بزرگ را با ریزش مواجه کرد. وی تاکید کرد: در این شرایط به سهامداران توصیه می‌کنم عجله نکنند، هیجان زده نشوند و بلند مدت فکر کنند. فعلا بازار به صورت طبیعی باید یک دوره اصلاح و استراحت را پشت سر بگذارد. به همین خاطر اگر شرکت‌های خوب و قوی و سالمی را انتخاب کردند، بدون اینکه دچار هیجان بشوند باید صبر کنند تا این دوره بازار بگذرد.

بیشتر بخوانید: بورس تا چه زمان به عقب‌نشینی ادامه می‌دهد؟


۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =