واکنش ترکیه به توافق کردهای سوریه با شرکت آمریکایی

ایرنا نوشت: وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه توافق امضاشده میان شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با یک شرکت نفتی آمریکایی را محکوم و آن را نادیده گرفتن قوانین‌ بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای به توافق شبه‌نظامیان کُرد سوریه با شرکت آمریکایی واکنش نشان داد و آن را بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: گروه‌های تروریستی ی.پ.گ و پ.ک.ک نشان دادند که با سیطره بر منابع طبیبی مردم سوریه عملا به دنبال جدایی از سوریه هستند.

وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت بازگشت کنترل منابع طبیعی به دست مردم سوریه، اعلام کرد که آنکارا از حمایت واشنگتن از این اقدام که نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است و تهدیدی برای یکپارچگی و حاکمیت خاک سوریه به شمار می‌رود،‌ ابراز تاسف می‌کند.

وزارت خارجه سوریه نیز دیروز یکشنبه این توافق را سرقت نفت سوریه خواند و تاکید کرد که این توافق باطل و غیرقانونی است.

آمریکا در حالی این توافق را با قسد امضا کرده است که سوریه را از نظر نفتی نیز تحریم کرده و در زمستان گذشته شماری از سوری ها در شهرها و اردوگاه های این کشور به خاطر سرما جان خود را از دست دادند.

شبکه آمریکایی «الحره» پیشتر گزارش داد که «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه برای استخراج و فروش نفت در شمال شرقی سوریه، با یک شرکت نفتی آمریکایی، قرارداد بسته است.

نیروهای دموکراتیک سوریه شبه‌نظامیان وابسته به نظامیان تروریست آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند، و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =