انتظار ۷ ساله نصب دوربین در شهر جیرفت؛ پایه‌های نصب شده غیراستاندارد است

بعد از گذشت ۷ سال از نصب پایه‌ها هنوز دوربین‌های پایش تصویری جیرفت نصب نشده و مطرح می‌شود که پایه‌های نصب شده هم استاندارد لازم را ندارد.

به گزارش خبرآنلاین از کرمان : در زمانه‌ای که تکنولوژی روز به روز باعث آرامش هر چه  بیشتر و سهولت در امور و امنیت جامعه و مردم شده است، پیشرفت فناوری یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی را که تحت تاثیر قرار داده ایجاد فضای امن‌تر جهت حفاظت شهری و خانوادگی با کمک دوربین مدار بسته بود که متاسفانه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان تاکنون هیچ‌ گونه اقدام شایسته‌ای در این زمینه انجام نداده است.

هر چند در شهر جیرفت بیش از هفت سال است که پایه‌های دوربین‌های ترافیکی سطح شهر نصب شده اما مسئولان هر روز وعده فردا می‌دهند و توپ را توی زمین یکدیگر می‌اندازند.

نصب دوربین‌های سطح شهر علاوه بر اینکه امنیت، سلامت و رانندگی را تضمین می‌کند، به کاهش تردد و ایستادن پلیس در گرمای بالای ۵۰ درجه در سطح شهر نیز کمک شایانی می‌کند.

با افزایش جرایم خرد در سطح جامعه و روزافزون شدن سرقت تلفن همراه و کیف‌زنی از عابران و حتی سرنشینان خودروها و غیره بحث نصب دوربین‌های مداربسته در معابر و سطح شهر پیش می‌آید که این مهم کمک شایانی در جهت کاهش جرائم می‌تواند باشد.

در کشورهایی که از امنیت خوبی برخوردار هستند موضوع نصب دوربین در سطح شهر عامل اصلی این امنیت است و بررسی‌ها نشان داده است که نصب دوربین‌های امنیتی نرخ وقوع جرایم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، چرا که به کمک تصاویری که این دوربین‌ها از سطح شهر ضبط می‌کنند، پلیس قادر به ردیابی بسیاری از مجرمان و خاتمه دادن به بسیاری از پرونده‌ها است.

علاوه بر این نصب دوربین‌های مدار بسته باعث پیشگیری از وقوع جرایم و دستگیری مجرمین می‌شود به گونه‌ای که مجرمان را قبل از وقوع جرم شناسایی کرده و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد و به ‌دلیل تضمین امنیت، ترس مردم از وقوع جرم کمتر شده و حس امنیت می‌کنند چرا که در مقابل چشمان همیشه بیدار یک دوربین مداربسته جرمی اتفاق بیفتد، شانس دستگیری مجرم یا مجرمین به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

شناسایی، ردگیری و دستگیری افراد خرابکار و مجرم  و جلوگیری از تخلفات رانندگی که در سطح شهر بسیار شایع است یکی از بهترین مزایای نصب دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی است و می‌توان گفت دوربین مدار بسته بهترین شاهد بر وقوع جرم است چرا که تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها می‌توانند به‌ عنوان مدرک به مراجع قانونی ارائه شوند و در دادگاه قابل استناد هستند.

قطعا مواردی زیادی در این منطقه پیش‌ آمده است که در دادگاه به‌دلیل عدم وجود شواهد کافی مانند تصویر ضبط شده از لحظه وقوع جرم توسط یک دوربین مدار بسته، متهم آزاد شده است و بالعکس، در بسیاری از موارد تصاویر ضبط شده می‌توانند گواهی بر بی‌گناهی فردی که تخلفی انجام نداده باشند.

چه حق‌هایی که در سطح شهر جیرفت پایمال شده است که می‌شد با وجود دوربین‌های سطح شهر جلو بسیاری از این جرم‌ها گرفته شود و بسیاری از مردم به حق خود برسند.

همچنین نصب دوربین در اماکن عمومی کمک بزرگی به مدیریت شهری و اجرای قانون می‌کند چرا که دوربین‌های مدار بسته مانع خوبی برای رانندگان جهت جلوگیری از رد شدن از چراغ قرمز در شهرها و تخطی از سرعت مجاز در جاده‌ها است، این قوانین در نهایت به حفظ سلامت و امنیت جانی افراد هنگام رفت و آمد در شهر و جاده‌ها منجر می‌شود.

پوریا مهنی شهروند جیرفتی اظهار داشت: نصب دوربین در سطح شهر جیرفت یکی از ضروریات بسیار مهم است چرا که هر روز شاهد تصادفات و تخلفات شهری هستیم.

وی تصریح کرد: عیب است بگویم هنوز سطح شهر ما به وسیله پلیس کنترل می‌شود مگر ماموران پلیس چه گناهی کرده‌اند که مجبورند در دمای بالای ۵۰ درجه خیابان‌های جیرفت بایستند و مراقب تخلفات رانندگی باشند.

مهنی عنوان کرد: هر زمان مهمانی از خارج از منطقه داشتم از رانندگی بعضی افراد خجالت کشیدم چرا که خیالشان راحت است که جریمه نمی‌شوند با خیال راحت سر چهارراه‌ها دستی می‌کشند و تخلف می‌کنند.

محمد سالاری شهروند دیگر جیرفتی گفت: در خیابان‌های جیرفت در نبود پلیس شاهد هر گونه تخلفات رانندگی هستیم؛ برخی رانندگان متخلف دستی می‌کشند، به راحتی از چراغ قرمز عبور می‌کنند حق تقدم را رعایت نمی‌کنند و اگر دوربین وجود داشت هیچ وقت چنین مشکلاتی بوجود نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: وقتی چنین مشکلاتی را دیدم به عنوان یک شهروند به خاطر عدم نصب دوربین  چندین بار مراجعه کردم اما مسئولان پاسخی ندادند و شهرداری گفت باید نیروی انتظامی این کار را انجام دهد نیرو انتظامی گفت وظیفه شهرداری است و بالاخره ما نفهمیدیم وظیفه چه کسی است.

زهرا سعادتی از شهروندان این منطقه نیز گفت: مسئولان این شهرستان بسیار کم کار بوده و اصلا دلسوز مردم نیستند خودم بارها شاهد تخلفات رانندگی در این شهرستان بودم چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی یادآور شد: از زمانی که پایه دوربین‌ها نصب شده هفت سال می گذرد و می‌شد با نصب دوربین از بسیاری تخلفات و ضرر و زیان‌ها به نفع مردم جلوگیری کرد.

سرهنگ رضا محمدرضایی فرمانده انتظامی جیرفت با بیان اینکه اجرای طرح پایش تصویری در جیرفت از سال ۹۳ کلید خورده است اظهار داشت: طبق برآوردی که ناجا انجام داده در بیش از ۱۰۰ نقطه شهر باید دوربین نصب شود.

وی با بیان اینکه که تاکنون هیچ اقدامی جز نصب ۳۲ پایه دوربین انجام نشده است تصریح کرد: از سوی دیگر کارشناسان تشخصیص دادند که بعضی از این پایه‌ها غیراستاندارد است.

فرمانده انتظامی جیرفت با تاکید براینکه نیروی انتظامی به طور جدی پیگر انجام این مهم است، بیان کرد: با وجود تشکیل بیش از ۵۰ جلسه با مسئولان ذی‌ربط در این رابطه تاکنون هیچ اقدامی از طرف متولیان امر صورت نگرفته است.

نعمت‌الله حسین‌زاده شهردار جیرفت نیز  گفت: متولی نصب دوربین در سطح شهر شهرداری است که چند سال قبل چند پایه دوربین نصب شده که همه آنها استاندارد لازم را ندارد و باید برداشته شود و چند ماه قبل پیمانکار انتخاب شده اما در کرمان به مشکل خورده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1417654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =