تکیه بر توان داخلی مهمترین هدف جهاد دانشگاهی است

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: مهمترین هدف جهاد دانشگاهی این است که باور کنیم می توانیم به توان داخلی تکیه کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فرشاد پیله چی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین با بیان اینکه مهمترین هدف جهاد دانشگاهی مهمترین هدف جهاد دانشگاهی تکیه بر توان داخلی است؛ اظهارکرد: با توجه به توانایی های متعدد توانسته ایم به خواسته هایمان دست پیدا کنیم و در استان قزوین در حوزه های آموزش و پژوهش، فرهنگی، افکارسنجی، اشتغال و مهارت آموزی، سلامت و درمان، هنر و معماری، اقتصاد دانش بنیان در حال خدمت رسانی هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان به مهارت یابی دانشجویان اشاره کرد و گفت: ارتقای مهارت سرمایه انسانی از برنامه های جهاد دانشگاهی است و افراد باید مهارت یاد بگیرند و اصالت کار ما مدرک گرایی نیست.
او افزود: کارهای جهاد دانشگاهی باید هم مهارت و هم اشتغال ایجاد کند و حتما دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی باید پیوست اشتغالزایی داشته باشد.
این مقام مسئول بیان کرد: ۵سال است که جهاد دانشگاهی استان در مسیر آموزش همراه با اشتغالزایی فعالیت می کند و سالانه از ۲۰هزار نفری که برای آموزش وارد جهاد دانشگاهی می شوند، درصد بالایی جذب بازار کار خواهند شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان به مأموریت های جهاد دانشگاهی در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی هم در عرصه آموزش و هم پژوهش و هم فناوری و فرهنگی فعالیت می کند و بسیاری از مردم از این خدمات بهره مند می شوند و در ۴۰سال اخیر بیش از ۱۰۰طرح پژوهشی، روانه بازار تولید و مصرف شده است.
پیله چی افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی غیر دولتی و برای این نهاد بودجه جاری تعیین نشده است.
 او گفت: کمکی که به جهاد دانشگاهی می شود تنها ۸درصد از نیازهای آن را تعیین می کند و باید ۹۰درصد از هزینه ها را خودمان تعیین کنیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان به فعالیت ها در حوزه سلول های بنیادی و بانک خون بند ناف اشاره کرد و گفت: این بانک از سال ۸۴ در کشور آغاز به کار کرده است و امروز بزرگترین بانک خون بند ناف در غرب آسیا متعلق به جهاد دانشگاهی است.
پیله چی افزود: خون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری های صب العلاج کاربرد دارد و امروزه به دلیل شیوع بیماری های مختلف از جمله سرطان ها، رویکرد مردم به استفاده از خون بند ناف تغییر کرده است.
او گفت: بالای هزار نمونه گیری در ۷سال گذشته در نمایندگی بانک خون بند ناف در استان انجام شده است و با توجه به اینکه هزینه این ذخیره سازی حدود ۳میلیون تومان است افراد به صورت اقساط نیز می توانند این هزینه را پرداخت کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: در حوزه معاونت پژوهش فعالیت های مختلفی داریم که یکی از موارد آن به حوزه سلامت و درمان اختصاص دارد که در حال حاضر مرکز ناباروری در بسیاری از استان های کشور از جمله قزوین فعال است.
پیله چی گفت: جهاد دانشگاهی با تأسیس پژوهشکده سرطان در حال حاضر همسو با کشورهای دنیا، در مرزهای دانش فعالیت می کند.
او خاطرنشان کرد: خودباوری و بومی سازی در حوزه های مختلف، از جمله اقدامات مهم جهاد دانشگاهی در ۴۰سال گذشته است و سیاست کلی ما این است که همواره توان داخلی را تقویت کنیم و اگر فناروی ای نداریم، به آن دست پیدا کرده و آن را بومی سازی کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی تعاملات خوبی در سطح کشور دارد و در تمامی استان های کشور خدمت رسانی می کند.
پیله چی گفت: بسته بندی محصولات تولیدی در استان قزوین یکی از موضوعات مهمی است که در مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی استان در حال بررسی و مطالعه است چرا که دستیابی به این موضوع، بازار داخلی و صادرات محصولات تولیدی استان را چند برابر می کند.
او تأکید کرد: در چند سال اخیر این باور ایجاد شده است که اگر به جوانان میدان داده شود، توانمندی این را دارند که عرصه های بزرگی را رقم بزنند.
این مقام مسئول گفت: مسئولان باید به جوانان میدان بدهند و در استان قزوین نیز مدیران ارشد استان توانسته اند با میدان دادن به جوانان اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.
 
به گفته پیله چی؛ متولی حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی است اما جهاد دانشگاهی همسو با مسئولان در مسیر توسعه سلامت در کشور گام برداشته است.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد خدمات متفاوتی برای توسعه صنعت دام و طیور و سایر بخش های صنعتی از جمله فرش در استان انجام دهد و آنها را به مرحله تجاری سازی، صادرات  و ارزآوری برساند.
به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان؛ کلنگ مجتمع تحقیقات و فناوری استان سال گذشته به زمین زده شد و برنامه ریزی ما برای احداث آن  ۴ساله بود و در تلاش هستیم تا سرعت احداث آن را افزایش بدهیم.
پیله چی بیان کرد: تأمین اعتبار این مجتمع پژوهشی از طریق مختلف از جمله خیران صورت می گیرد و هرچه زودتر این مجتمع راه اندازی شود بر کاهش میزان آسیب های اجتماعی در استان و کشور اثر گذار است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1418409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =