۰ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
پیش‌بینی‌های یک گشایش در امور اقتصادی

هنوز موضوع ارز صادراتی و شیوه بازگشت آن مورد اختلاف صادرکنندکان با بانک مرکزی است و در این زمینه نیز به اتفاق دو تن از دوستان نشستی با آقای دکتر خاندوزی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم و با توجه به اینکه اغلب تصمیمات ارزی در شورای سران قوا اتخاذ می گردد، خواستار فعال شدن نمایندگان مجلس در جلسات سران و کارگروه شدیم، با توجه به تجربیات پیمان سپاری در سال ۷۴ تا ۷۸ بهترین روش را اعلام لیست مجاز اقلام واردات در مقابل صادرات می باشد تا تکلیف همه روشن و از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری شود.

دوشنبه جلسه هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق را بصورت مجازی برگزار و موضوعات مختلفی مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد برای تشویق اعضا به بازگشت ارز صادراتی مکاتبه و مشکلات اعضا را از طریق بانک مرکزی اقدام نماییم و درخواست کنیم که بانک مرکزی برای ثبت کورتاژهای صادراتی پنج ماهه اول سال ۹۷ مجددا سامانه را فعال کند، ضمنا با توجه به موافقت اتاق ایران با برگزاری مجامع عادی وفوق العاده غیر انتخاباتی به صورت محازی، مصوب شد که در اسرع وقت مجمع فوق العاده اتاق مشترک را برای تصویب اساسنامه جدید اتاق های مشترک برگزار کنیم وانشالله راه برای برگزاری مجمع انتخاباتی اتاق و هموار گردد.
ضمنا یک نشست هم اندیشی در اتحادیه اپکس با موضوع قیر تهاتری داشتیم و نقطه نظر اغلب حاضران مخالفت با توزیع قیر تهاتری به شکل سابق بود و آسیب های قیر تهاتری بصورت کارشناسی بیان گردید، ضمنا به آثار منفی آن بر صادرات و ارزش گذاری گمرگ اشاره گردید، با این حال اتحادیه در صورتی که اشکالات این پروژه رفع و همه مراحل خرید تا مصرف آن شفاف و در سامانه ثبت شود مخالفتی با تخصیص یک میلیون تن وکیوم باتوم ندارد.
در این نشست مقرر شد که با وزارت نفت جهت افزایش عرضه وکیوم باتوم و با گمرگ جهت اصلاح مدل قیمت گذاری ارزش صادراتی قیر مکاتبه و تبادل نظر شود.
هنوز موضوع ارز صادراتی و شیوه بازگشت آن مورد اختلاف صادرکنندکان با بانک مرکزی است و در این زمینه نیز به اتفاق دو تن از دوستان نشستی با آقای دکتر خاندوزی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم و با توجه به اینکه اغلب تصمیمات ارزی در شورای سران قوا اتخاذ می گردد، خواستار فعال شدن نمایندگان مجلس در جلسات سران و کارگروه شدیم، با توجه به تجربیات پیمان سپاری در سال ۷۴ تا ۷۸ بهترین روش را اعلام لیست مجاز اقلام واردات در مقابل صادرات می باشد تا تکلیف همه روشن و از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری شود.

با توجه به اینکه در قانون بودجه سال ۹۹ ، صادرات تره‌بار و خدمات از پیمان سپاری معاف است با آقای کریمی بانک مرکزی پیگیر چرایی عدم اجرای آن شدم که ایشان به مصوبه سران قوا اشاره می کنند ولی از کانالهای مختلف پیگیر اجرایی شدن این مصوبه هستم،
اتفاق ناگوار هفته انفجار بندر بیروت بود که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی انسان بیگناه گردید و حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم بیروت بی خانمان شدند، تلاش هایی صورت گرفت که این حادثه را به حزب الله و ایران نسبت دهند که با اطلاع رسانی بموقع و کارشناسی دولت لبنان خنثی شد، ایران از اولین کشورهایی بود که کمکهای دارویی و غذایی به لبنان ارسال نمود و با مردم این کشور ابراز همدری نمود.
خبر خوب این هفته، موافقت سران قوا برای بازگشایی در امور اقتصادی کشور می باشد که محورهای آن اعلام نشده و بعد از سخنان رییس جمهور ، فعالان رسانه ای در حال پیش بینی این گشایش می باشند.
عده ای گشایش را مربوط به پذیرش اف ای تی اف و آزاد شدن منابع ایران در خارج از کشور دانسته اند، بعضا نیز انتشار اوراق پیش فروش نفت به مردم را مطرح کرده اند و من باور دارم که این گشایش در رابطه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای انتشار اوراق است ومنابع حاصل از آن برای جبران خسارتهای کرونا بر بنگاههای کوچک و متوسط ومردم استفاده خواهد شد.
به قول آقای حسام الدین اشنا،،باید تا هفته آینده صبر کرد و امیدوار بود که این راهکار با نگاه بلند مدت و در راستای اصلاح ساختار اقتصاد کشور باشد.

بعدالتحریر:
 هفته قبل آمادگی مصاحبه نداشتم و اغلب تماس های خبرنگاران عزیز را پاسخگو نبودم و فقط یک مصاحبه با خبرگزاری فارس در مورد توقف پروژه های فنی و مهندسی عراق داشتم، به نوبه خودم روز خبرنگار را از طریق فضای مجازی به این عزیزان تبریک گفتم و آرزو می‌کنم این عزیزان در راستای اطلاع رسانی، شفافیت و گفتمان سازی موفق باشند.

و مهم‌تر از همه اینکه غم هجران ابدی مادر عزیز و سفر کرده‌مان به سوی خدای متعال ،اگر چه برای او راحتی و آسایش است ولی برای بازماندگان اندوه و تنهایی را همراه داشت و اکنون جز با پناه بردن به مشیت الهی و طلب غفران برای آن عزیز سفر کرده، چاره‌ای نیست.
با نهایت احترام و با عرض ادب و سپاس از یکایک فامیل ، دوستان و آشنایان که در مراسم مادرمان مرحومه محترمه اسدی شرکت و یا با پیام و تلفن ابراز همدردی نمودند و موجب تسلی خاطرمان شدند صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری می‌نماییم. امیدوارم خداوند بزرگ عنایتی فرماید تا بتوانم لطف و محبت عزیزان را جبران نماییم.آمین یا رب العالمین
با توجه به اینکه برگزاری مراسم یادبود امکان پذیر نبود پس از عید قربان به تهران بازگشتم و با توجه به اینکه در خانه پدری آشنایان جهت تسلیت حضور یافته بودند و وضعیت رفسنجان هم در رابطه با کرونا قرمز بود، دورکاری کردم و در جلسه ای شرکت نکردم تا تست کرونا( PCR) دادم، در رفسنجان تست آنتی‌بادی‌مان منفی بود با این حال احتیاط کردیم و تست دادیم، خوشبختانه نتیجه منفی بود و خیالم راحت شد.
عید سعید غدیر را خدمت همه عزیزان تبریک عرض کرده و دعا می کنم که به حق مولا علی، مصیبت کرونا از کشور رخت ببندد و روزانه شاهد مرگ صدها نفر از عزیزان در کشور نباشیم، انشالله

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده . ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =