2 هدف آمریکا از رزمایش در دریای جنوبی چین/ تنش بین آمریکا و چین اوج گرفت

ایرنا نوشت: رسانه های چین از برگزاری رزمایش نظامی آمریکا با حضور یک فروند ناو هواپیمابر این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین خبر دادند.

روزنامه ساوت چاینا روز شنبه گزارش کرد یک ناو هواپیمابر آمریکا به نام  «یو. اس. ‌اس. رونالد ریگان»، به بهانه کشتیرانی در آب‌های آزاد ایندوپاسیفیک، اقدام به انجام عملیات‌ پروازی در این منطقه کرده است.

«جاشوا فیگان»  فرمانده این ناو آمریکایی گفته است: اطمینان شرکای منطقه ای آمریکا از واکنش سریع،  قدرت ضربت و حفاظت از منطقه ایندو پاسیفیک به عنوان یک منطقه آزاد از اهداف مهم این رزمایش است.

رسانه ها گزارش کرده اند این رزمایش در حالی انجام شده که تنش بین آمریکا و چین بر سر موضوعاتی کرونا، هنگ کنگ، تایوان و حتی دریای جنوبی به بالاترین سطح خود رسیده است آمریکا و چین حدود دو هفته پیش نیز در این دریا رزمایش جداگانه برگزار کرده بودند.

آمریکا بار دیگر در دریای جنوبی چین رزمایش برگزار کرد

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1419888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =