موافقت اصولی ۲ طرح بوم‌گردی در چهارمحال و بختیاری صادر شد

ایرنا نوشت: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت های گردشگری بوم‌گردی گفت: موافقت اصولی راه‌اندازی ۲ طرح جدید بوم‌گردی برای بخش خصوصی در این استان صادر شد.

مهرداد جوادی درجمع  خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای راه‌اندازی این اقامتگاه‌های بوم‌گردی ۱۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود که با بهره‌برداری از این طرح‌ها در شهرستان کیار زمینه اشتغال مستقیم ۹ نفر فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۹ واحد فعال اقامتگاه بوم‌گردی با سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد و ۸۶۸ میلیون ریال در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد.
جوادی یادآور شد: از این میزان ۲۸ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریال تسهیلات بانکی و بقیه از محل آورده متقاضیان بخش خصوصی تامین و هزینه و زمینه اشتغال مستقیم ۱۱۷ نفر فراهم شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار داشت: برای ارتقای کمی و کیفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی چهارمحال و بختیاری استانداردسازی واحدها (درجه‌بندی)، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و کارکنان واحدها، حضور مدیران این حوزه در نمایشگاه‌های صنعت گردشگری به‌منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان، روند تسهیل در گرفتن استحکام بنا، توسعه کمپ‌های عشایری، معرفی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و یارانه تسهیلات در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
گفتنی است ، استراحت و اسکان در"اقامتگاه‌های بوم‌گردی" یکی از ظرفیت‌های مورد توجه این روزها در چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری محلی است.
"بوم‌گردی‌ها" اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت اصول پایداری زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه اقامتگاه ایجاد، احیا و یا بهره‌برداری می‌شود و ضمن بیشترین تعامل با جوامع محلی و توجه به تنوع اقلیم و طبیعت زمینه حضور گردشگران را برای تجربه زندگی در محیط طبیعی و بومی فراهم می‌کند.
بوم‌گردی‌ها براساس محیط جغرافیایی و حساسیت‌های محیطی در ۴ گروه کلبه‌ها، خانه‌های سنتی روستایی و شهری، کمپ‌های عشایری و اکولاژها دسته‌بندی می‌شود.
تناسب با طبیعت و معماری سنتی، مدیریت از طریق جامعه محلی و ساکنان همان خانه و ارایه خدمات مطلوب متناسب با فرهنگ جامعه محلی از مهمترین ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌شمار می‌رود.
کم‌هزینه بودن اجرای طرح، کسب درآمد بالا، اشتغال‌زایی ارزان و حمایت دولت از این طرح‌ها از مزیت‌های نسبی راه‌اندازی و فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =