۶۰ درصد مردم نیاز به خدمات روان‌شناسی دارند

فارس نوشت: رئیس نظام روانشناسی گفت: قبل از شیوع کرونا تقریبا ۲۵ درصد مردم کشور نیاز به استفاده از خدمات روانشناسی داشته‌اند که این رقم هم اکنون به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

محمد حاتمی، رئیس نظام روانشناسی کشور با اشاره به ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهور با موضوع بیمه خدمات روانشناسی، اظهار داشت: روز ۲۷ آبان سال ۹۸ ملاقاتی با  لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی وقت داشتیم و طی نامه‌ای به وی خواستار پیگیری این موضوع شدیم. 

وی ادامه داد: لاریجانی دستوری برای پیگیری این موضوع صادر کرد. با تغییر رئیس مجلس، قالیباف هم دستور پیگیری این نامه را صادر کردند. این نامه در مرحله اجرای احکام است و به زودی به سازمان روانشناسی ابلاغ خواهد شد. بنابراین اگر مجلس شورای اسلامی هم  ردیف بودجه‌ای برای این خدمات ببیند و دولت هم ابلاغ کند امیدواریم این مسئله حل شود.

رئیس نظام روانشناسی کشور افزود: طبق بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم، آموزش و مشاوره مستمر مسئولانه با اولویت خانواده‌ها و دست کم پنج سال پس از ازدواج، افراد حق برخورداری از بیمه پایه و تکمیلی را دارند. در همین  راستا به معاون اول رئیس جمهور نیز نامه‌ای نوشتیم که به دلیل شیوع کرونا این روند به تعویق افتاد. 

حاتمی با اشاره به مشکلات روانی کشور با توجه به بحران کرونا گفت: قرنطینه خانگی، کند شدن روند زندگی، مشکلات شغلی و اقتصادی و وجود ترس بخاطر این بیماری، تاثیرات روحی و روانی منفی‌ای بر مردم گذاشته است، اما به دلیل کمتر شدن امکانات و تفریح مناسب  شرایط بسیار سخت شده و این فشارها بیرون خواهد ریخت.

وی متذکر شد: آمار دقیقی در خصوص خشونت‌های خانگی وجود ندارد، اما طبق گزارشاتی که برای رئیس جمهور ارسال کرده‌ایم وی دستور تشکیل ستادی ویژه در راستای بررسی عوارض روانی کرونا را داده‌اند که هنوز تشکیل نشده است.

رئیس نظام روانشناسی کشوردرباره ارائه خدمات روانشناسی توسط مراکز، گفت: مراکز مشاوره باز هستند اما بیشتر به صورت غیرحضوری و تلفنی مشاوره می‌دهند و مراجعات حضوری بسیار کم شده است.

حاتمی با اشاره به بودجه بسیار کم در حوزه روان،گفت: یک دهم از یک درصد بودجه سلامت کشور متعلق به سلامت روان است که در اختیار وزارت بهداشت و برای بیماران ویژه و صعب العلاج است که نیاز به بستری دارند اما برای پیشگیری و مشاوره اصلا بودجه‌ای وجود ندارد. 

وی با اشاره به افزایش نیاز مشاوره مردم در دوران کرونا، گفت: قبل از شیوع کرونا تقریبا ۲۵ درصد کشور نیاز به استفاده از خدمات روانشناسی داشته‌اند که این رقم هم اکنون به ۶۰ درصد افزایش یافته است؛ یعنی ۶۰ درصد از مردم نیاز دارند تا در هرماه یکبار با روانشناس مشاوره داشته باشند.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =