بورس سه‌شنبه ۲۱ مرداد به کدام سمت حرکت می‌کند؟

در حالی که انتظار می‌رفت بازار سرمایه امروز را همچنان در فاز رشد سپری کند، شاخص بورس با ریزشی محدود مواجه شد.

 به گزارش خبرآنلاین، حالا بازارها ساتقبال خود را از طرح گشایش اقتصادی رییس جمهوری نشان داده‌اند. اقتصاددانان معتقدند بازارها هیچ گاه اشتباه نمی‌کنند از این رو ریزش قیمت سکه و ارز در بازار نشان می‌دهد روزهای بهتری برای اقتصاد ایران در راه خواهد بود.

 ریزش قیمت سکه و ارز اما موقعیت بورس را در میان بازارهای سرمایه گذاری محکم تر از قبل خواهد کرد هر چند توصیه جدی مسئولیان به سهامداران این است که مراقبت لازم را در خرید و فروش سهام داشته باشند و با دانش روز و البته اگاهی نسبت به ریسک های بازار، دست به سرمایه گذاری در بورس بزنند.

بورس

کارشناسان معتقدند ریزش بورس اما ریشه در عدم عرضه دارادوم داشت.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توقف عرضه دارا دوم را تصمیم وزیر اقتصاد دانست و تاکید کرد در صورت تغییر این تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزیر اقتصاد تفویض نمایند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این خصوص گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارادوم عرضه شود به دلیل آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد.

سازمان خصوصی سازی امروز با صدور اطلاعیه‌ای عرضه سهام دارا دوم در شهریور ماه را تکذیب و اعلام کرد از آنجا که وزارت نفت اقدامی برای تشکیل این صندوق انجام نداده است، مقرر شد سهام این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه شود. این تغییر ناگهانی که در شروع معاملات امروز هم شایعاتی درباره آن وجود داشت باعث شد کسانی که طی روزهای گذشته به امید عرضه سهام دارا دوم، اقدام به خرید سهام پالایشی کرده بودند در صف فروش قرار بگیرند. وی گفت: دستگاه مربوطه در روزهای اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم بر این اساس، دارادوم به صورت بلوکی عرضه و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.

 این اتفاقات دست به دست هم داد تا بورس امروز ریزشی محدود را تجربه نماید. معاملات امروز بورس تهران با شاخص دو میلیون و ۷۸ هزار واحد آغاز شد، سپس شاخص کل به دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده اما دو ساعت پس از آغاز معاملات شاخص به دو میلیون و ۶۵ هزار واحد رسید.

بازار به کدام سمت حرکت می‌کند؟

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: گذشته زا اتفاقات رخ داده باید توجه داشت بازار در محور مقاومت دو میلیون واحد وارد یک فاز نوسانی سینوسی شده است و این فضای نوسانی سینوسی بازار ادامه خواهد داشت. فعلا بازار برای اینکه بتواند مرز ۲ میلیون واحد را پشت سر بگذارد همان رفتاری را نشان می‌دهد که ما در مرز یک میلیون واحد یا یک و نیم میلیون واحد تجربه کردیم. به هر حال مدل قابل قبول سهام اینجا باید معامله شود، سهام دست به دست شود، نقدینگی جدید وارد بازار شود، تاثیرات خبرها خودش را نشان دهد و گزارش ها بیاید تا بازار پتانسیل شکستن این مقاومت بسیار قوی را داشته باشد.

 وی گفت در چند هفته آینده با این مقاومت همچنان دست به گریبان خواهد بود و جریان سینوسی به خبرها واکنش اصلاحی رشدی نشان می دهد. وی پیش بینی کرد بازار فردا نیز در فاز نوسانی باقی بماند و سیاست یک گام به پیش و دو گاه به پس را در دستور کار داشته باشد.

بیشتر بخوانید:نگهداری سهام عدالت به سود سهامداران است یا فروش؟

بیشتر بخوانید: سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش ۱۹ مرداد ماه در بازار سهام

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =