عباس عبدی:حرفهای فتاح خنده دار بود/کجای اینکه زمین در اختیار نیروهای مسلح باشد فساد است؟/نقش‌بازی کردن هم قلق دارد

عباس عبدی در اعتماد نوشت: بسیاری از اقدامات ضد فساد بیش از آنکه یک اقدام اساسی باشد، یک نمایش سطحی است؛ نمایشی که برای سر کار گذاشتن مردم طراحی می‌شود. می‌توان سناریوی آن را حدس زد. آخرین و خنده‌دارترین آنها سخنان رییس بنیاد مستضعفان است که متولی ایفای چنین نقشی بود. نقشی که به سرعت تهی بودن آن لو رفت.


وی با اشاره به یک‌سری اسامی و اینکه فلان ملک بنیاد دست این است و دست آن بوده، خواست تصویری ضد فساد از خود نشان دهد. در حالی که بخش مهمی از آنچه گفت اصلا مهم نبود و حتی فساد نبود. حتی اگر همه‌اش هم فساد باشد، جزو فرعی و کوچکی از ماجرای تاریخ فساد در این بنیاد است که برای طرح این مساله موجب به حاشیه رفتن متن فساد می‌شود.

سعی می‌کنم ابعاد این ادعا را بشکافم.
1ـ وجود ساختمان‌های بنیاد در دست ارتش و سپاه چه وجهی از معنای فساد دارد؟
این دو نهاد صدها و هزاران مکان در دست دارند که از بودجه عمومی و دولت است، اصولا چه اهمیتی دارد که یک مکان بنیاد هم دست آنان باشد یا نباشد. مگر اموال شخصی است که به جیب فرماندهان آنان برود. در بهترین حالت آنها را می‌گیرید برای بنیاد، آنها هم اگر جا کم بیاورند از پول و بودجه ملت یک جای دیگر را می‌خرند. این ارتباطی با فساد ندارد.
2ـ بودن یک ساختمان دست روسای جمهور قبلی چه معنایی از فساد دارد؟ 

 این وظیفه دولت است که برای روسای جمهور قبلی خود دفتری را حتی با هزینه متعارف تامین کند. روسای جمهور قبلی هر کشوری فارغ از گرایش سیاسی آنان، نوعی سرمایه سیاسی محسوب می‌شوند. اصولا تخصیص این حد از امکانات هم برای آنان، هیچ ایرادی ندارد. باید جلوی اتلاف آن 800 میلیارد دلار را می‌گرفتید که در زمان ریاست‌ جمهوری دود شد، رفت هوا. جلوی آن را نگرفتید چون خودتان هم شریک آن اتلاف عظیم بودید. حالا از آنان می‌خواهید که یک ساختمان را ترک کنند. آن‌هم به این صورت نمایشی که آنان هم بگویند، چشم می‌خواهیم برویم جنوب شهر مثلا در عبدل‌آباد دفتر بزنیم! شما هم تشکر کنید. آقا نقش‌بازی کردن هم قلق دارد نه این‌قدر ابتدایی.


  3- حالا فرض کنید که یک مرکز مطالعاتی و آموزشی خبرنگاری هم که هر دو غیرانتفاعی هستند از ساختمان‌های بی‌حساب و کتاب بنیاد استفاده کنند به کجای عالم بر می‌خورد؟ حتی اگر این استفاده درست هم نباشد، فساد به معنای موردنظر مردم و جامعه نیست. مگر اینکه سوءاستفاده‌های دیگری در این میان باشد. البته مدرسه آقای حداد تنها مورد جدی در این ماجراست، آن‌هم در اندازه‌های کوچک است که در ادامه به اصلی‌ها می‌رسیم. 


4- از سوی دیگر گفته‌اند که هزاران ملک توسط نهادها و سازمان‌ها تصرف شده است. کلمه «تصرف» بار معنایی منفی دارد. اگر رفته‌اند و آنجا را به زور گرفته‌اند چرا شکایت کیفری نمی‌کنید؟ ولی اگر تصرف آن مکان‌ها با اجازه یا توافق بنیاد و مسوولان آن بوده، اول بفرمایید چه کسانی این اجازه‌ها را داده‌اند و آیا مسوولان قبلی تخلفی کرده‌اند یا خیر؟ اگر تخلف کرده‌اند، آنها را دادگاهی کنید اگر نه این نمایش بی‌معناست و فقط برای رد گم کردن است. 


5- ابتدای سال 1375، مجلس چهارم تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان کرد که به صورت تصادفی حدود 150 پرونده واگذاری از هزاران پرونده بنیاد را رسیدگی کرد، افتضاحی تمام‌ عیار بود. لطف کنید آنها را رو کنید. بفرمایید ساختمان‌های فروخته شده به اشخاص حقیقی و نه اشخاص حقوقی و عمومی کدام‌هاست؟ بفرمایید لیست کلیه دارایی‌های بنیاد از ابتدا تا حالا داده شود و معلوم کنید کدام‌ها در اختیار کی هست؟ بفرمایید لیست اموال منقول بنیاد را بدهند و معلوم کنید به چه قیمتی و به چه کسانی فروخته شده‌اند؟ همان‌هایی که در پرونده مشهور به بانک صادرات وجود داشت و گوشه‌ای از آنها در روزنامه سلام طرح شد. بفرمایید قراردادهای موجود این بنیاد شفاف شود. آیا خبر منتشر شده درباره پرداخت هزار میلیاردی برای تبلیغات با صداوسیما را رد می‌کنید؟ بفرمایید که سهام بنیاد مستضعفان در اپراتوری‌های تلفن همراه و افزایش تعرفه استفاده از اینترنت چگونه است؟ و مواضع آقای رییس بنیاد درباره افزایش سرسام‌آور تعرفه‌های اینترنت چیست؟ ارقام یک ماهه این افزایش تعرفه‌ها معادل خرید همه این ساختمان‌هاست.  مساله این است که این نوع نمایش‌های سیاسی، نتیجه‌ای جز لوث شدن مفهوم مبارزه با فساد ندارد و به انحراف بردن افکار عمومی و زمینه‌سازی تبلیغاتی برای انتخابات ندارد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا تهران IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    واقعا آقای فتاح پوپولیست بفرمایید جواب بدهید.
    • CA ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      0 0
      حرف های فتاح پوپولیستی نیست! در واقع به دنبال دیده شدن و رقابت برای ریاست جمهوری سعی داره افشاگری کنه
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    آی گل گفتی عبدی دمت گرم!
  • ایرانی با شرف IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    89 69
    نقش بازی کردن را از آقای عبدی یاد بگیرید...
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    این جمله همه چی رو کاملا میگه: "آقا نقش‌بازی کردن هم قلق دارد نه این‌قدر ابتدایی" ، بله!!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    57 10
    تو این مملکت از این جور حرفا تاریخ مصرف گذشته است
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    39 8
    تو این مملکت از این جور حرفا تاریخ مصرف گذشته است
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    63 27
    در انتظار ریاست جمهوری است میخواد جلب توجه کنه
  • حاج رضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    87 24
    همه صحبت های آقای فتاح فقط در ظاهر برای باز پس گرفتن اموال بنیاد است . در واقع برای ساختن چهره ای موجه و مبارز علیه فساد پیش درآمد شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ هست اما بسیار سطحی و غیر قابل باور .در واقع اینکار زیر سوال بردن فهم و شعور جامعه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    43 32
    عباس عبدی مردی برای تمام فصول
  • ali IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    63 28
    فتاح می خواستی برای خودت سکوی پرتابی درست کنی اما سقوط کردی.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    33 45
    ای بابا! ما رو باش که فکر میکردیم فتاح مرد عمل و صادقیه!!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    32 18
    کجای کاری! ایشان نقش کارشناس بازار بورس را هم بلد است بازی کند.
  • مرتضی RO ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    خدا می دونه که فتاح مرد پاکی است و من دلا دوستش دارم
  • US ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    تعجب از آقای عبدی که به این قشنگی شوی رو فتاح رو فهمید
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 0
    کشش ندهید
  • ... IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    آقای فتاح چند مورد را مطرح کرد
  • مریم IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    مردم دارند در عبدل آباد زتدگی میکنن، چه دلیلی دارد دفتر رئیس جمهور سابق که ادعای مردمی بودن دارند در ولنجک باشد و از آنجا مشکلات محرومین رسیدگی شود.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 0
    باز یکی خواست با فساد مبارزه کنه این اصلاح طلب ها دادشون در اومد
  • سیما IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 0
    شو اجرا می کنن همه چپ و راست
  • ناصر IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 0
    یکی میادحرفی ازحق وبیت المال میزنه میگن برای خودش تبلیغات انتخاباتی میکنه ...ساکت میشه حرف نمیزنه میگن آدم حکومت است ...امان ازدست این مردم