۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۰

درهنگام خرید موبایل با فرزندتان صحبت کنید و به او بفهمانید هدف اصلی از خرید موبایل چه بوده است

شاید شما هم از آن جمله والدینی باشید که هر روز کودکان از شما درخواست می‌کند برای او تلفن همراه بخرید. به هر حال اگر تصمیم به خرید موبایل برای فرزندتان گرفته‌اید بهتر است به نکات مهمی در این زمینه توجه داشته باشید. معمولاً زمانی که شما از فرزند خود می‌پرسید به چه دلیل موبایل می‌خواهد و سن او برای داشتن موبایل چندان مناسب نیست او در پاسخ می‌گوید: همه هم‌کلاسی‌ها و دوستان من دارند چرا من نداشته باشم؟

البته والدین زیادی هم هستند که از این موضوع استقبال می‌کنند و معتقدند با استفاده از موبایل در هر لحظه از روز می‌توانند با فرزندشان ارتباط داشته باشند و حال او را جویا شوند. اما در مورد اثرات جانبی موبایل‌ها باید چه برخوردی داشت؟

زمانی که برای فرزند خود موبایل می‌خرید او را متقاعد کنید که از موبایل خود فقط برای مواقع اضطراری و تماس‌های ضروری استفاده کند و زمان گفت‌وگوی خود با دوستانش را تا حد ممکن محدود کند. سعی کنید برای او محدودیت اعتبار در نظر بگیرید و برای مثال بگویید هزینه هر دوره تماس‌ها و پیام‌های کوتاه او نباید از حد معینی تجاوز کند. به این ترتیب کودکان متوجه می‌شوند این وسیله برای آنها بیشتر کارکرد ارتباطی و نظارتی خواهد داشت.

علاوه بر این بسیاری از موبایل‌ها میزان دقیقه‌های تماس‌های تلفنی و تعداد پیام‌های کوتاه رد و بدل شده را در خود نگهداری می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از آنها عملکرد روزانه فرزند خود را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که امروزه بسیاری از تلفن‌های همراه دارای قابلیت اتصال به اینترنت و عکسبرداری هستند و در هنگام خرید توجه داشته باشید شاید کودک شما به این امکانات احتیاج نداشته باشد. بنابراین در هنگام خرید این موضوع را در نظر داشته باشید.

همچنین به فرزند خود هشدار دهید هیچ‌گاه به افراد غریبه و حتی دوستان خود اجازه ندهند از آنها تصویر تهیه کنند و در صورتی که شخصی اقدام به این کار کرد حتماً والدین خود را از این موضوع مطلع کنند. همین طور به آنها هشدار دهید هیچ‌گاه تلفن همراه خود را حتی برای لحظه‌ای به افراد غریبه ندهند زیرا ممکن است این افراد به شماره تلفن منزل یا اطلاعات دیگر دست پیدا کنند. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه تصاویر خانوادگی، مهمانی‌ها و جشن‌های خود را به گوشی فرزندتان منتقل نکنید. آنها توانایی محافظت از این اطلاعات را ندارند و ممکن است این تصاویر و ویدئوها به دست افراد سودجو بیفتد.

درهنگام خرید موبایل با فرزندتان صحبت کنید و به او بفهمانید هدف اصلی از خرید موبایل چه بوده است و چگونگی استفاده درست و منطقی از این وسیله را به او بیاموزید.

سعی کنید همراه با فرزندتان شیوه برقراری ارتباط با موبایل و فرستادن پیام کوتاه را تمرین کنید. به این ترتیب به طور غیرمستقیم به فرزندتان می‌فهمانید توانایی کنترل پیام‌های کوتاه و تماس‌های تلفنی او را دارید و او نمی‌تواند بدون نظارت شما دست به هر کاری بزند.

بسیاری از شرکت‌های تولید تلفن همراه برنامه‌هایی را به خانواده‌ها ارائه داده‌اند تا به آنها این امکان را بدهد محتوای پیام‌های ارسال شده فرزندان خود را بررسی کنند و به این ترتیب حتی اگر فرزندتان اقدام به حذف این پیام‌ها بکند باز شما قادر خواهید بود محتوای آنها را کنترل کنید. همچنین بسیاری از موبایل‌ها دارای امکان مسدود کردن شماره‌های ناآشنا را دارند.

به این ترتیب که شما می‌توانید شماره‌های معینی را برای موبایل خود تعریف کنید تا گوشی موبایل فقط به آنها پاسخ دهد. به این ترتیب افراد بیگانه قادر به برقراری تماس با فرزند شما نخواهند بود. توجه به این نکته بسیار مهم است زیرا ممکن است فرزندانتان در استفاده از موبایل تحت خطر باشند و به‌طور ناخواسته خود را در معرض آسیب قرار دهند. بر اساس تحقیقاتی که چندی پیش توسط Mobile Life Report صورت گرفت مشخص شد کودکان موبایل‌های خود را به عنوان بهترین دوستان خود می‌دانند. این گزارش با بررسی بیش از شش هزار کودک و بزرگسالی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند به دست آمد.

در این مطالعه مشخص شد کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر از گذشته از تلفن همراه برای فرستادن پیام کوتاه استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها نشان داده است تلفن همراه و اینترنت نقش بسیار مهمی در بروز شکاف نسل‌ها داشته است و امروزه کودکان بسیار سریع‌تر از گذشته از نسل‌های گذشته و پدر و مادر خود فاصله می‌گیرند.

Msnbc
 5 آگوست - مترجم: ابوالفضل کریمی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =