دکتر طبرسی: اثر واکسن کرونا کمتر از ۵۰ درصد است

دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در مصاحبه با محب_آنلاین گفت: نمی‌توان برای کنترل اپیدمی منتظر واکسن ماند! ایشان با توجه به این موضوع که کرونا در حال حاضر درمان و دارو ندارد و روی واکسن هم نمی‌توان حساب کرد تنها راه چاره را پیشگیری دانست.

دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگوی زنده با محب_آنلاین در برنامه اینستاکلینیک محب در پاسخ به این سوال که واکسن کی و توسط کدام کشور در اختیار مردم قرار می‌گیرد، با بیان این مطلب که همه ما رویاهایی داریم اما واقعیت چیز دیگری است، گفتند: بیماریی که حتی ابتلا به خودش هم مصونیت نمی‌دهد را نمی‌توان با واکسن مهار کرد!

ایشان با اشاره به صحبت‌های اخیر آقای "فوچی" در رابطه با اثر بخشی واکسن احتمالی کرونا گفتند: یک واکسن باید حداقل ۷۰ درصد اثر بخشی داشته باشد تا بتواند اپیدمی را کنترل کند؛ در حالی که ما می‌دانیم که با معلومات و تحقیقاتی که امروز در دست داریم به شهادت و گواهی آقای فوچی واکسن کرونا در بهترین حالت ۵۰ درصد اثر بخشی خواهد داشت و بنابراین نمی‌توان برای کنترل اپیدمی منتظر واکسن ماند.  ایشان با بیان این مطلب که مردم باید واقعیت‌ها را بدانند گفتند: حتی همین واکسن ۵۰ درصدی هم اگر به نتیجه برسد در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۶ ماه آینده در اختیار ما در ایران نخواهد بود.  مردم باید بدانند و بپذیرند که کاری که چین برای مهار کرونا انجام داده است استفاده از واکسن نیست.

آن‌ها تنها با رعایت قرنطینگی فردی و اجتماعی با قوانین سفت‌وسخت امروز به آمار صفر رسیده‌اند؛ کاری که مشابه آن را در ترکیه هم می‌بینیم.  اگرچه خیلی روی آمار ترکیه نمی‌توان حساب باز کرد؛ چون این کشور به علت اقتصاد وابسته به توریستی که دارد نمی‌تواند آمار واقعی را منتشر کند. اما با این حال هم شاهد قوانین بسیار سفت ‌و سخت در این کشور هستیم به گونه‌ایی که در هر هفته فقط چهار روز کاری وجود دارد و سه روز همه چیز تعطیل است و نتیجه آن را هم گرفته‌اند؛  اما شما تصور کنید هفته‌ایی سه روز در ایران تعطیل باشد. جاده شمال جای چوب انداختن هم نخواهد داشت و با این روند واکسن هم به ما کمکی نخواهد کرد.

 دکتر پیام طبرسی در گفتگو با محب با گلایه از برخی از همکاران که بیشتر به رویا پردازی در رابطه با واکسن و حتی داروی کرونا می‌پردازند صریحا بیان کرد: ما باید علمی صحبت کنیم؛  همه ما رویاهایی داریم که به آن‌ها زنده‌ایم و این خوب است؛ اما باید واقعیت‌ها را بدانیم و آن‌ها را بپذیریم تا بتوانیم تغییری ایجاد کنیم.

 ایشان با توجه به این موضوع که کرونا در حال حاضر درمان و دارو ندارد و روی واکسن هم نمی‌توان حساب کرد تنها راه چاره را پیشگیری دانست و با توجه به مهمترین راه انتقال بیماری که تنفسی است از مردم خواست تا ۲ کار انجام دهند:
 همه ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند و همچنین در پایان در حالی که از خانواده‌های داغ دار صحبت می کرد خطاب به مسئولین از آن‌ها خواهش کرد تا کرونا را جدی‌تر بگیرند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1420846