۲ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
درمانگری با سایکودرام

مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست مصداق بارز تاثیرگذاری مستند بر جامعه پیرامون است و در گامی فراتر؛ قدرت درمانگری آن بر آسیب‌های اجتماعی را به رخ می‌کشد.

این مستند به گروهی نوجوان بزهکار می‌پردازد که در تلاش برای اجرای نمایشی برگرفته از مسایل خودشان در یک جشنواره تئاتری، سرنوشتی متفاوت پیدا می‌کنند.

ایده اجرایی کردن درام تراپی یا سایکو درام که منجر به شکل گرفتن این اثر چندلایه شده، به جهت بکر بودن؛ به خصوص در این جغرافیا، جذابیت‌های منحصر به فردی دارد. علاوه بر اینکه فیلمساز با انتخاب فرم بیانی، تصویری و ریتمی متناسب با سوژه‌های محوری که نوجوانانی پر تب و تاب در موقعیتی بحرانی هستند، این جذابیت را دراماتیزه و دوچندان کرده است.

حضور یک گروه تئاتری در کانون اصلاح و تربیت و گزینش گروهی نوجوان برای بازی در نمایش؛ آن هم با مانور دادن بر تمهید ماسک که هم از هویت آنها محافظت می‌کند هم حسِ رفتن به قالب یک کاراکتر نمایشی را تشدید می‌کند، از مواردی است که وجه دراماتیک و کنجکاوی برانگیز فیلم را برجسته‌تر کرده‌ است.

علاوه بر آنکه مواجهه علمی با مراحل مختلف تمرین که با تکیه بر میان نویس، تصویری شده؛ سویه تئوریزه درام تراپی را برای این نوجوانان و مخاطب موکد کرده است.

این مراحل شش گانه با حضور هنرمندان حرفه‌ای و متخصص همچون یاسر خاسب، آرش آبسالان، افشین هاشمی، هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی و امیر دژاکام، قرار است نقبی به لایه درونی انگیزه‌ها، ریشه‌یابی جرم و مشکلات این گروه زده و گره‌های درونی هر یک را مورد بازبینی قرار دهند.

فیلم با تکیه بر روندی زنده و پویا که با پیگیری رویدادهای در حال وقوع محقق شده، ثبت موانع غیر قابل پیش بینی تا رسیدن به مرحله اجرا را دنبال می‌کند. تنها یکی از این موانع عدیده؛ توقف سه هفته‌ای تمرین به دلیل شکایت گروهی از همین بازیگران است.

فینال مهیج این مستند، موقعیت دراماتیکی است که بالاخره نمایش در جشنواره تئاتر فجر برای گروهی از افراد حرفه‌ای، خانواده‌های این نوجوانان و حتی میهمانان خارجی اجرا می‌شود و تاثیری تعیین کننده بر واقعیت جاری در جامعه و سرنوشت هر یک از این نوجوانان می‌گذارد.

فیلمساز با هوشمندی از حضور عوامل حرفه‌ای برای ارتقای سطح این مستند، بهره تخصصی برده که از آن جمله می‌توان به فیلمبرداری ماهرانه مرتضی پورصمدی و قاب‌های منحصر به فرد او و ریتم پرتنش فیلم متناسب با سوژه محوری اشاره کرد که آرش زاهدی اصل در رسیدن به آن نقش داشته است.

دستاورد مهمتر مستند «خط باریک قرمز» را در کنار تغییر مسیر و سرنوشت این گروه نوجوان بزهکار، پیگیری تاسیس اولین مدرسه سایکودرام در ایران باید دانست که با توجه به روند علمی طراحی شده و هویت مندی این شیوه درمانی که در فیلم به تصویر درآمده، می‌تواند مهم و قابل تامل باشد.

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =