نگاهی نو در ارائه یک مستند تاریخی و باستانی

ایسنا نوشت: مدیر دپارتمان زبان و ادب فارسی و پزوهش های ایران شناسی دانشگاه استراسبورگ _ فرانسه از مستند "شهر سوخته" به کارگردانی ناصر پویش نوشت.

دکتر محمد نادر نصیری مقدم در مطلبی تحت عنوان «نگاهی نو در ارائه یک مستند تاریخی و باستانی» نوشت: «ایران سرزمینی است با تمدنی کهن و تاریخی غنی اما اطّلاع علمی ما نسبت به این گذشتة پرافتخار به یک قرن نمی‌رسد. کافیست نگاهی بیاندازیم به تاریخ انتشار نخستین چاپ کتاب ارزشمند مرحوم حسن پیرنیا با عنوان ایران‌ باستانی (طهران، اسفند 1306 مطبعه مجلس)، اثری که تاریخ ایران پیش از اسلام را نه از ورای اسطوره‌ها بلکه بر اساس داده‌های باستان‌شناسی به تحریر درآورده است. امّا این داده‌ها حاصل کاوش‌های فرنگیانی است که ایران را بر اساس نوشته‌های کتاب مقدّس حفاری کرده‌اند. به همین دلیل است که شوش و همدان پیش از تخت‌جمشید مورد کاوش قرار گرفته و شرق ایران و اماکن باستانی‌اش نظیر شهرسوخته که فیلم مستند آقای ناصر پویش به خوبی اهمّیّت آن را نشان می‌دهد، در قرن نوزدهم توجّه باستان‌شناسان فرنگی را به خود جلب نکرده است.

این فیلم تنها یک گزارش از آنچه در این منطقه باستانی صورت گرفته نیست، بلکه نگاه هنرمندانه و پژوهشگرانه کارگردان فیلم، بیننده را به این فکر می‌اندازد که ساکنان شهرسوخته چطور در گذشته زندگی می‌کرده‌اند، به چه پیشرفت‌هایی از نظر پزشکی نائل شده و به چه سطحی از زندگی اجتماعی رسیده بوده‌اند. فیلم ناصر پویش نگاهی نو در ارائه یک مستند تاریخی و باستانی است. کار بدیع گذاشتن صدا روی سکانس‌هائی که زندگی ساکنان شهر سوخته را به تصویر می‌کشد، تلاش زیبایی است که بیننده را نه تنها به گذشته می‌برد، بلکه به او امکان می‌دهد تا با فیلم ارتباط نزدیکتر و بهتری برقرار کند. در نخستین سکانس فیلم، صحنه‌ای که شن‌ها از روی صفحه‌ای شیشه‌ای به کنار زده می‌شود، کارگردان به ما می‌فهماند که به دنبال روشنگریست و نه به دنبال یک فیلم جنجالی و غوغاساز در خصوص یک محوطه باستانی که در گذشته از نیزه جنگجویان و تیشه گنج‌جویان در امان نبوده است. کار با ارزش دیگر کارگردان این فیلم مصاحبه همزمان با دست اندرکاران ایرانی و غیر ایرانی باستان‌شناس در محوطه شهرسوخته است. این امر حاکی از سعه صدر آقای پویش است و باید که از این بابت به وی تبریک گفت. فیلم خوش‌ساخت ایشان گذشتة افتخارآمیز شهرسوخته را به ما نشان می‌دهد بدون آنکه احساسات ناسیونالیستی به آن رنگ افراطی بدهد.»

فیلم مستند داستانی «شهر سوخته» به کارگردانی ناصر پویش از روز شنبه ۲۵ مرداد در سینماهای هنروتجربه اکران شده است.

این فیلم درباره منطقه شهر سوخته زابل است. شهری که یکی از بلندترین تمدن‌های دوران سپیده دم تاریخ را داشته ‌است.

کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در این شهر صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همزمان با کاوش باستان شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم در حالی که همراه با باستان‌شناسان به روایت گزارشی و لحظه به لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جست‌وجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهنسال شهر سوخته همراه شود…».

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =