۷ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
ماندگاری و فراموشی

همزمانی تقریبی دو اتفاق ظاهرا بی‌ارتباط با یکدیگر در هفته گذشته به بهترین شکل، علت وقوع وضعیت تراژیک سینمای امروز ایران را به نمایش می‌گذارد، سینمایی که تاثیر پاندمی کرونا در تعطیلی و خلوتی سالن‌های نمایش آن، شوکی دیگر بر پیکر این بیمار محتضر و نیمه جان است.

روز ۲۶ مرداد، بهمن مفید به عنوان آیکون شناخته شده سینمای قبل از انقلاب (با بازی در حدود ۷۰ فیلم در یک دهه) و مطرود شده در نگاه رسمی پس از انقلاب، پس ازچند دهه دوری از عرصه بازیگری - البته به جز دو مورد کمتر دیده شده - در انزوا درگذشت، که بازتاب آن در رسانه‌ها و بارها دیده شدن تک‌گویی منحصر به‌فردش در فیلم «قیصر» در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که الزاما هر آن‌که از دیده برود از دل هم نخواهد رفت و روز بعد، ۲۷ مرداد، آغاز محاکمه غیر علنی محمد امامی، تهیه‌کننده سینما مورد تایید نگاه رسمی به اتهام فساد مالی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی. فرجامی عبرت‌انگیز برای آن‌ها که با طرد همه نشانه‌های سینمای قبلی می‌خواستند بر خاکستر آن عمارتی نو بنا کنند که البته شد، اما آنچه امروز می‌بینیم نشان می‌دهد که این کوبیدن و از نو ساختن و هزینه‌هایش و بنای معوج سینمای امروز نتایج دلخواه معماران آرمان‌خواه را به بار نیاورده چرا که اصولا این عرصه، میدان طرد و حذف و تحمیل سلیقه و خواست نیست و دگرگونی و تغییر در آن فرآیندی تدریجی است که با تعامل هنرمند و مخاطب شکل می‌گیرد.

در سال‌های پایانی دهه ۵۰ به گواه تاریخ، وضعیت سینمای ایران به گونه‌ای پیش می‌رفت که از شمار مخاطبانش کاسته می‌شد و اگر آتش انقلاب هم  به جانش نیفتاده بود، بازی را به سینمای خارجی باخته بود. آن سینمای موسوم به فیلمفارسی اگر انقلاب هم نشده بود، در حال پوست‌اندازی بود و شاهد آن مدعا هم همان تلاش‌های هر چند انگشت شمار فیلمسازان موسوم به موج نو بود که از اواخر دهه چهل شروع شد و نشان داد که بخشی از سینمای ایران سیگنال را از مخاطبان گرفته و در حال تغییر است.

بهمن مفید حکم چهل ساله دوری از عرصه بازیگری در سینمای ایران را از هیچ دادگاهی نگرفت چرا که شاید نگاه رسمی در سینما که از آن زمان تا به حال در پی خط کشیدن‌ها و جدا کردن سره از ناسره هست هم می‌دانست بازیگری جرم نیست و در عرصه هنر و سرگرمی نمی‌توان برای سلیقه، منطق حقوقی تراشید و دادگاه و ممنوع‌الفعالیتی، برای همین همه چیز در این سال‌ها بدون اعلام رسمی در سکوت برگزار شد. 

در این عرصه، مخاطب و اقبال اوست که تعیین می‌کند چه چیز بماند و کدام یک فراموش شود و الیته کار خردمندان هم فراهم آوردن بستر و ساختاری است تا در آن هم هنرمند و آفریننده بتواند فارغ از فشار و سلیقه، هنر و سرگرمی را عرضه کند و هم منتقد بتواند نقد کند و همراه و راهنمای مخاطب باشد و سرانجام مخاطب است که با افزایش گستره انتخاب‌هایش سرانجام ماندگاری یا فراموشی رقم می‌زند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1423983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =