آمریکا رسما به ناآرامی‌های بلاروس ورود کرد/ لاوروف هشدار داد

ایسنا نوشت: رهبر اپوزیسیون بلاروس در گفت‌وگویی اعلام کرد، دستیار وزیر خارجه آمریکا وعده کمک به اپوزیسیون این کشور اروپایی را داده است.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: استیون بیگان، دستیار وزیر خارجه آمریکا به من شخصا این اطمینان را داد که به بهترین شکل ممکن از ما حمایت می‌کند و در این اوضاع کمک حال ما خواهد بود.

وی گفت‌وگو با بیگان را نیز "فوق‌العاده و خوب" توصیف کرد و گفت: هیچکس نباید در امور بلاروس دخالت کند. مردم ما می‌خواهند در یک کشور دموکراتیک زندگی کنند. هیچ کشوری نباید در تصمیم مردم کشور من دخالت کند.

روز سه شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بیگان دیدار داشت و به این نکته اشاره کرد که نیروهایی از خارج تلاش می‌کنند تا خشونت در بلاروس را با هدف یک واکنش از سوی آژانس‌های اجرای قانون تحریک کنند و این وضعیت را "خطرناک" خواند.

وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی بلاروس شامل درخواست برای اعتراضات ضد دولتی در این کشور به اتحادیه اروپا و آمریکا هشدار داد.

لاوروف در دیدار با دستیار وزیر خارجه آمریکا در مسکو گفت، تلاش‌ها برای تحریم و فشار سیاسی بر مینسک قابل قبول نیست.

تیخانوفسکایا پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت در بلاروس که با پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در آن همراه شد، به لیتوانی گریخت و روز دوشنبه با استیون بیگان دیدار داشت و اعلام کرد که آماده حل بحران سیاسی در بلاروس از طریق گفت‌وگو درباره انتقال صلح‌آمیز قدرت و میانجیگری سازمان‌های بین‌المللی است.

پس از برگزاری انتخاباتی که به گفته اپوزیسیون با تقلب همراه بود، معترضان در سراسر بلاروس علیه لوکاشنکو دست به راهپیمایی‌های گسترده اعتراضی زدند و روزهای نخست اعتراضات با سرکوب از سوی نیروهای امنیتی و پلیس همراه شد.

پس از این سرکوب‌ها، نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری بیش از ۶۷۰۰ تن کردند. به گفته وزارت کشور بلاروس، در جریان درگیری‌ها در این کشور، صدها تن زخمی شدند که بیش از ۱۲۰ تن آنها را افسران پلیس تشکیل می‌دهد. همچنین سه معترض کشته شدند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1425892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    آخه مگه میشه یه نفر 26 سال رئیس جمهور باشد ؟ چرا خودتان را به کوچه علی چپ میزنید ؟