علی‌نژاد: از ناراحتی دلال‌ها خوشحالیم

میزان نوشت:معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: اساسا ما در فدراسیون‌ها در حوزه مدیریتی به ویژه در فدراسیون فوتبال به خاطر حساسیت‌های فیفا نمی‌توانیم دخالت کنیم و در عزل و نصب‌ها اجازه دخالت نداریم.

زمانی که محمدرضا داورزنی ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده گرفت و از معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش کناره‌گیری کرد، گزینه‌های مختلفی برای جانشینی او در وزارت ورزش مطرح شد تا اینکه در نهایت وزیر ورزش، مهدی علی‌نژاد را برای این سمت انتخاب کرد.

علی‌نژاد تا پیش از حضور در وزارت ورزش، رئیس فدراسیون ووشو بود و توانست موفقیت‌های زیادی در این فدراسیون به دست بیاورد.

*چند ماهی از فعالیت شما به عنوان معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش می‌گذرد. این چند ماه چطور گذشت؟
حدود ۲۴ سال است که من در ورزش مسئولیت دارم و شغلم ورزش است. کارم را از رسانه شروع کردم و ۱۳ سال در فدراسیون ووشو کار کردم و الان هم در وزارت ورزش حضور دارم. در این ۸ ماه و نیم که در وزارت ورزش مشغول به کار هستم اتفاقاتی که رخ می‌دهد برای من ناآشنا و جدید نیست؛ هر چند کشور با اتفاقات جدیدی روبرو شده که این اتفاقات روی ورزش هم تاثیرگذار بوده است؛ به خصوص ویروس کرونا که در ابعاد مختلف همه دنیا را تحت تاثیر گذاشت. در عین حال تحریم‌های ظالمانه، ورزش کشور را تحت شعاع قرار داده است. سایر اتفاقات برای من غیرقابل پیش بینی نبود. من در حوزه قهرمانی وزارت ورزش یک خط فکری را دنبال می‌کردم که این خط فکری کم کم در حال اجرا شدن است. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که در این دوره به دنبال آن بودم شفاف سازی و شاخص‌دار شدن همه مسائل و تصمیمات بوده است. یکی از مهمترین تصمیماتی که گرفتیم این بود که ملاک بودجه سال ۹۹ فدراسیون‌ها بر اساس عملکردشان در سال ۹۸ قرار باشد. حمایت از کرسی‌های بین المللی هم یکی دیگر از برنامه‌های ما بود که برای آن آیین‌نامه هم تدوین شد. به دنبال تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در هیئت دولت و شورای نگهبان هستیم که البته شورای نگهبان ابهاماتی در این خصوص داشت و ما تلاش می‌کنیم این ابهامات را رفت کنیم. بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس هم در صورتی که به نتیجه مورد انتظار برسد یکی از اقدامات تاریخی وزارت ورزش خواهد بود که در این مدت انجام شد.

*قبول دارید فعالیت در معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش سخت و پرحاشیه است؟
معاونت ورزش قهرمانی، متولی ورزش قهرمانی است و در ایران ورزش قهرمانی حاشیه‌های خیلی زیادی دارد. طبیعی است که حضور در این معاونت کار دشواری است. ما ۵۱ فدراسیون و ۳۱ استان و تعداد بسیار زیادی هیئت استانی و باشگاه‌های مختلف را داریم که موضوعات و مسائل آنها در معاونت ورزش قهرمانی دنبال می‌شود. از طرف دیگر مردم از ما توقع دارند که بر ابعاد مختلف ورزش نطارت کنیم؛ در حالی که ساختار ورزش این اجازه را به ما نمی‌دهد. فدراسیون‌ها نهادهای دولتی نیستند و مستقل محسوب می‌شوند و دولت اجازه دخالت در امور فدراسیون‌ها را ندارد. گاهی اوقات این فدراسیون‌ها خطاهایی انجام می‌دهند که ارتباطی به وزارت ندارند، اما مردم و برخی از نهادها انتظار دارند ما پاسخگوی عملکرد فدراسیون‌ها باشیم. وظیفه نظارت بر فدراسیون‌ها بر عهده مجامع آنها است. در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش دیگر نقشی ندارد و در چنین شرایطی نباید انتظار داشت وزارت ورزش پاسخگو باشد. ما در یک زمین ناهموار حرکت می‌کنیم که از جهات مختلف ممکن است مورد هدف قرار بگیریم؛ در حالی که در بسیاری از موارد تقصیری نداریم.

*یکی از مهمترین شائبه‌هایی که همیشه وجود داشته این بوده که انتخابات فدراسیون‌ها توسط وزارت ورزش مهندسی می‌شود. چرا وزارت ورزش به دنبال مهندسی کردن انتخابات فدراسیون‌ها است؟
برای مهندسی کردن انتخابات باید ابزار داشت. تک تک اعضای مجمع شخصیت حقوقی دارند و دارای استقلال هستند. ضمن اینکه آرا مخفی است و نمی‌شود به کسی گفت که به کدام کاندیدا رای دهد. البته در مجامعی که وزارت ورزش دارای رای است و ریاست مجمع را بر عهده دارد رایزنی‌هایی توسط ما صورت می‌گیرد و اگر این کار را انجام ندهیم از حق‌مان استفاده نکردیم. ما یک رای داریم و ممکن است با بعضی اعضای مجمع رایزنی کنیم و این کار اشکالی ندارد. اینکه گفته می‌شود ما از یک کاندیدا حمایت سیستماتیک می‌کنیم امکان‌پذیر نیست. شائبه مهندسی انتخابات توسط وزارت ورزش توهین به اعضای مجمع است. معمولا کسانی که در انتخابات بازنده می‌شوند این شائبه‌ها را مطرح می‌کنند.

*شما سال‌ها رئیس فدراسیون ووشو بودید و عملکرد خوبی هم داشتید. ووشو ایران بدون حضور شما هم این عملکرد را خواهد داشت؟
ووشو ایران در ۱۳ سال گذشته دارای زیرساخت‌هایی شده که می‌تواند موفقیت‌های این رشته را در آینده تضمین کند. به نظر من موفقیت‌های ووشو ایران ادامه‌دار خواهد بود و نگرانی در این خصوص ندارم. در حال حاضر ایران قدرت بلامنازع ووشو دنیا است و تیم مدیریتی جدید فدراسیون هم این روند را ادامه خواهد داد.

*در خصوص انتخابات فدراسیون ووشو هم صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه صدیقی سابقه مدیریت لازم را برای حضور در انتخابات فدراسیون ووشو را نداشته، اما او با حمایت شما توانست کاندیدا شود.
نه؛ اینگونه نبوده است. صدیقی هم در ایران و هم در خارج از ایران سابقه مدیریتی داشته است. او جزو معدود ایرانی‌هایی است که در کمیته بین‌المللی المپیک کار کرده و در ایران هم مسئولیت‌های مختلفی داشته است و در آینده توانمندی‌های او را خواهیم دید.

*چقدر در ریاست صدیقی و کسب آرای لازم برای انتخاب او نقش داشتید؟
من برای کسی رای جمع نمی‌کنم؛ چون منش من اینگونه نیست. رقبای صدیقی در انتخابات، همه از همکاران من بودند و برای من فرقی نمی‌کرد که چه کسی رئیس شود. هر کسی دیگری هم رئیس فدراسیون می‌شد قطعا از او حمایت می‌کردم.


*امکان دارد روزی دوباره به فدراسیون ووشو برگردید؟
به هیچ وجه؛ امکان ندارد که در آینده به عنوان رئیس فدراسیون به ووشو برگردم.

*در خصوص محرومیت خواهران منصوریان امکان کم شدن آن نیست؟
این محرومیت، تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون ووشو بوده است. خواهران منصوریان درخواست تجدیدنظر کرده‌اند و باید دید کمیته استیناف فدراسیون چه رایی صادر خواهد کرد.

*گفته شد که شما با امیر صدیقی نسبت فامیلی دارید و پسرخاله هستید. این مسئله واقعیت دارد؟
به هیچ وجه؛ ما نسبت فامیلی با هم نداریم و هیچ کدام از اقوام من در فدراسیون ووشو حضور ندارند و اگر کسانی چنین ادعایی دارند امیدوارم این جسارت را داشته باشند که آن را اثبات کنند. اگر هم نتوانستند این موضوع را اثبات کنند عذرخواهی کنند.

*خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟
باید مجامع استقلال و پرسپولیس برگزار شود و پس از آن سهام این دو باشگاه عرضه شود. قرار بود در شهریور ماه استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند، اما مشکلاتی پیش آمد که این کار به تاخیر افتاد. در بحث افزایش سرمایه آنها مشکلاتی بود که با پیگیری‌های وزیر ورزش و سایر مسئولان این مشکلات حل شد. اتفاق مهمی که برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس صورت خواهد گرفت این است که واگذاری آنها بر اساس مزایده نخواهد بود و مردم صاحب این باشگاه‌ها خواهند شد.

*چرا وزارت ورزش به ماجرای سفر سعادتمند به ایتالیا ورود کرد؟
استقلال و پرسپولیس باشگاه‌های دولتی هستند و اگر مدیران عامل این دو باشگاه می‌خواهند کاری انجام دهند باید با هماهنگی وزارت ورزش باشد؛ ضمن اینکه هر کسی که می‌خواهد سفر ورزشی داشته باشد باید از شورای برون مرزی وزارت ورزش مجوز بگیرد.

*معرفی اعضای جدید هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس چه زمانی انجام می‌شود؟

ما ملاحظاتی در این خصوص داشتیم که این ملاحظات کمی زمان‌بر شد. ضمن اینکه برخی گزینه‌ها هم اعلام کردند تمایلی برای حضور در هیئت مدیره پرسپولیس ندارند. امیدوارم به زودی هیئت مدیره پرسپولیس انتخاب شود.


*در خصوص مبارزه با فساد در ورزش، آیا اتفاق جدیدی رخ داده است؟
وزیر ورزش در نامه‌ای از وزیر اطلاعات خواست به موضوع فساد در ورزش ورود کند و تا الان اقداماتی هم انجام شده است. برخی از این اقدامات آشکار و برخی دیگر پنهان است و هر زمان که به نتیجه برسد نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

*شما عنوان کردید که وزارت ورزش هیچ نقشی در امور فدراسیون فوتبال ندارد؛ اما مگر قرارداد مربیان خارجی در وزارت ورزش بررسی نمی‌شود؟
نه؛ ما کمیته مربیان خارجی را داریم که تنها مسائل فنی مربیان خارجی را بررسی می‌کند. در خصوص فدراسیون فوتبال همین کار هم انجام نمی‌شود. فدراسیون فوتبال دارای استقلال مالی است و در سال گذشته بودجه این فدراسیون حدود ۱۱۴ میلیارد تومان بوده که وزارت ورزش تنها ۵ میلیارد آن را تقبل کرد؛ بنابراین امکان اینکه ما در تصمیمات فدراسیون فوتبال دخالت کنیم وجود ندارد.



*اینکه گفته می‌شود استقلال و پرسپولیس از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند چقدر واقعیت دارد؟
این دو باشگاه به هیچ وجه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند؛ چون پرداخت وزارت ورزش به این دو باشگاه خلاف قانون است. این شایعه یکی از اشتباهات رایج است که در اذهان مردم شکل گرفته است.

*حتی در شکایت‌های مربیان و بازیکنان خارجی از استقلال و پرسپولیس هم وزارت ورزش کمک مالی به این دو باشگاه انجام نداده؟
ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم به استقلال و پرسپولیس کمک مالی کنیم. البته برای آنها اسپانسر پیدا کرده‌ایم، اما از بودجه عمومی کشور نمی‌توانیم ریالی کمک کنیم.

*ممنوعیت باشگاه‌های فوتبال در جذب بازیکن و مربی خارجی می‌تواند نکات مثبت زیادی داشته باشد، اما آیا این باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تضعیف نمی‌شوند؟
یک تیم عربی میلیون‌ها دلار برای جذب بازیکن و مربی خارجی هزینه می‌کند و اگر ما می‌توانستیم بازیکنان و مربیان تراز اول خارجی را جذب کنیم اتفاق خوبی بود، اما تیم‌های ما چنین بودجه‌ای ندارند. با وضعیت فعلی دلار هم باید بازیکنان بی‌کیفیت خارجی بگیریم. از طرف دیگر به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم دستمزد آنها را پرداخت کنیم. وزارت ورزش این تصمیم را برای استقلال و پرسپولیس گرفت؛ چون این دو باشگاه پرونده‌های زیادی در فیفا دارند و وزارت ورزش از حق مالکیتی خود استفاده کرد؛ اما سازمان لیگ برای همه تیم‌ها چنین تصمیمی را اتخاذ کرد که تصمیم درستی هم است. البته عدم جذب بازیکن و مربی خارجی یک تصمیم موقت است و هر زمان که شرایط کشور مناسب بود این تصمیم لغو خواهد شد. در آن زمان هم باید به دنبال بازیکنان خارجی باکیفیت باشیم. متاسفانه ۸۰ درصد بازیکنان خارجی که به ایران آمده‌اند، بی‌کیفیت بوده‌اند.

*در جذب این بازیکنان بی کیفیت، شبکه دلالی نقش زیادی داشته است.
دقیقا همین طور است. در تصمیمی که وزارت ورزش و سازمان لیگ برای عدم جذب بازیکنان و مربیان خارجی گرفتند دلال‌ها ناراحت شدند و ما از ناراحتی دلال‌ها خوشحالیم.

*اما ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی باعث بالا رفتن دستمزد بازیکنان داخلی هم می‌شود و برخی از آنها عنوان می کنند که اگر با دستمزد مورد نظر آنها موافقت نشود به لیگ‌های خارجی خواهند رفت.
اگر این مسئله باعث ترانسفر بازیکنان به خارجی از کشور شود ما از آن استقبال می‌کنیم؛ چون برای کشور ارز می‌آورند. البته خارجی‌هایی که در حال حاضر در فوتبال ایران حضور دارند، می‌توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند و امکان تمدید قراردادهایشان وجود دارد.

*در خصوص انتخابات برخی فدراسیون‌ها مثل فدراسیون دوومیدانی ابهاماتی وجود دارد. اینکه افشین داوری هم در وزارت ورزش سمت دارد و هم اینکه برای حضور در انتخابات این فدراسیون کاندیدا شده ابهام آمیز نیست؟
افشین داوری از سمتش در وزارت ورزش استعفا کرده و این استعفا هم مورد قبول واقع شده است.

*مازیار ناظمی تا چه زمان می‌تواند به عنوان سرپرست فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری به فعالیت خود ادامه دهد؟ چون دوره سرپرستی فدراسیون‌ها ۶ ماهه است.
ثبت‌نام از کاندیداهای فدراسیون اتومبیل‌رانی شروع شده است؛ اما سرپرستی او می‌تواند تداوم داشته باشد. ناظمی موظف بود در مدت ۶ ماه انتخابات را برگزار کند و حالا به هر دلیلی نتوانسته این انتخابات را برگزار کند و حکم سرپرستی او تا زمان انتخابات تداوم خواهد داشت.

*در خصوص رفتن و بازگشت هاشم اسکندری به فدراسیون بیلیارد هم شائبه‌هایی وجود داشت. دلیل این اتفاق چه چیزی بود؟
هم رفتن اسکندری از فدراسیون بیلیارد قانونی بود و هم بازگشت او به این فدراسیون.

*مگر زمانی که برای یک فدراسیون سرپرست انتخاب می‌شود دوره ریاست رئیس قبلی فدراسیون پایان یافته تلقی نمی‌شود؟
نه، این مورد یک مورد خاص بود. پرونده‌ای توسط سازمان بازرسی برای اسکندری در دادسرا شکل گرفت و بازپرس قرار عدم حضور در محل کار به مدت ۶ ماه برای او صادر کرد. این ۶ ماه به پایان رسیده است و اسکندری به کارش بازگشته است.

*در خصوص پرونده داورزنی اتفاق جدید رخ نداده؟
پرونده داورزنی هم سیر طبیعی خود را طی می‌کند و تا جایی که من خبر دارم هنوز حکمی صادر نشده است.

*برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که به دنبال استیضاح وزیر ورزش هستند. چقدر احتمال دارد این اتفاق رخ دهد؟
مجلس شورای اسلامی قوه مستقل از دولت است. مجلس قانونگذار است و دولت مجری قوانین. ما هم با مجلس قبلی و هم با مجلس فعلی تعامل خوبی داریم. مجلس ابزارهای نظارتی مثل استیضاح دارد و از این ابزار هم در طول سالیان گذشته استفاده شده است. مطمئن هستم مجلس فعلی برای توسعه ورزش کشور به وزارت ورزش کمک خواهد کرد. اگر زمانی هم تذکر یا استیضاحی باشد قطعا پاسخ‌های لازم داده خواهد شد.

*احتمال استیضاح وزیر ورزش وجود دارد؟
من نمی‌دانم این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر. من نماینده مجلس نیستم که در این خصوص اظهارنظر کنم، اما آمادگی این را داریم که پاسخگوی سوالات نمایندگان باشیم و به اتفاق وزیر ورزش و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم حاضر شدیم و ابعاد مختلف قرارداد ویلموتس بررسی شد. البته جمع‌بندی خاصی صورت نگرفت، اما فضای جلسه فضای خوبی بود. قرار شد مدارک و مستندات لازم در اختیار مجلس گذاشته شود.

*کرونا ضربه سنگینی به ورزش کشور وارد کرد. در این خصوص صحبت کنید.
کرونا مثل خیلی از حوزه‌های دیگر به ورزش آسیب‌های زیادی وارد کرد. این اتفاق در تمام دنیا رخ داده و چالش جدی ایجاد کرد. برای اینکه ورزش دنیا به بهمن ۹۸ بازگردد باید سال‌ها طی شود. سلامتی مردم در اولویت است و باید خیلی از مسائل را رعایت کنیم.

*انتخابات تعدادی از فدراسیون‌ها باید برگزار شود. برگزاری این انتخابات به چه شکل خواهد بود؟
ثبت نام از کاندیداهای فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند انجام شده یا در حال انجام شدن است. در ادامه باید استعلام از دستگاه‌های نظارتی صورت بگیرد و در حال حاضر همه استعلام‌ها به دست ما نرسیده است. البته تا زمانی که وضعیت تهران قرمز است ما انتخاباتی را برگزار نمی‌کنیم. اگر  وضعیت تهران زرد شود انتخابات برگزار خواهد شد.

*رئیس سابق فدراسیون روستایی که به علت بازنشستگی کنار رفت دوباره برای حضور در انتخابات این فدراسیون کاندیدا شده است.
هر کسی می‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند؛ اما مدارک افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در کمیته تطبیق مدارک بررسی خواهد شد.

*ارتباط وزارت ورزش با قوه قضاییه به چه شکل است؟
روابط بسیار خوب و نزدیکی با قوه قضاییه داریم و همه نهادهای نظارتی به ما کمک زیادی می‌کنند. ما هم از ریاست محترم قوه قضاییه و هم از سایر مدیران این قوه تشکر می‌کنیم.

*و سوال آخر اینکه چقدر فساد در ورزش ملموس است؟
فساد حتی کم هم باشد باز هم زیاد است. ما وظیفه داریم سمت سالم‌سازی برویم و به همین خاطر وقتی احساس کردیم اتفاقات مشکوکی در حال رخ دادن است از وزارت اطلاعات خواستیم به این موضوعات رسیدگی کند. این مبارزه با فساد ادامه‌دار خواهد بود و باز هم افرادی بازداشت خواهند شد.

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =