انتقال مجتمع آرادکوه هیچ توجیه عقلانی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در حال حاضر انتقال مجتمع دفن زباله آرادکوه از نظر زیست محیطی و اقتصادی امکان پذیر نیست.

حسین حیدریان معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه انتقال مجتمع آرادکوه هیچ توجیه عقلانی ندارد، گفت: در حال حاضر انتقال مجتمع دفن زباله آرادکوه از نظر زیست محیطی و اقتصادی امکان پذیر نیست و حتی در تهران نیز زمینی به این وسعت وجود ندارد که بخواهیم به عنوان محل جدید دفن زباله آن را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در آخرین بازدید دادگستری تهران از این منطقه، قرار بر اصلاح برخی از فعالیت‌ها شد که در حال انجام آن‌ها هستیم. در رابطه با ادعاهایی که درباره‌ تأثیر بوی نامطبوع این مجتمع مطرح می‌شود هیچ گونه سندی وجود ندارد، به دلیل اینکه مطالعه دقیقی درباره‌ این منطقه وجود ندارد، نظریات ذهنی داده شده و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

حیدریان با اشاره به تأثیر شیرآبه‌های جاری شده از زباله‌ها و جلوگیری از آسیب زیست محیطی زباله‌ها گفت: از سال ۹۱ یک تصفیه خانه احداث شده که در حال بهره برداری از آن هستیم. امسال نیز دو واحد جدید به تصفیه خانه اضافه شده است. در خصوص بحث‌هایی که درباره آسیب زدن این مجتمع به سفره‌های زمینی می‌شود نیز باید گفت که در این منطقه سفره‌های زیرزمینی در عمق ۲۰۰ متری سطح زمین قرار دارند و همچنین ضریب نفوذ خاک این منطقه مطابق با استانداردهای جهانی بوده و بسیار پایین است.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: ما در برابر انتقال مجتمع آرادکوه هیچ مقاومتی نداریم. شهرداری تهران برای جابه جایی نیاز به هزینه تمام بودجه یک ساله خود دارد که بتوانیم این مجتمع را انتقال دهیم و مهم‌تر از همه این مباحث، نبود مکانی با این وسعت و شرایط در اطراف شهر تهران است.

وی افزود: در حال حاضر بهترین کار برای این مجتمع اصلاح آن است که باید با همکاری دولت و تضمین قراردادهای ثبت شده با شرکت‌های خارجی انجام شود.

حیدریان با اشاره به زباله‌های پزشکی اعم از زباله‌هایی که در بیمارستان‌ها و زباله‌هایی که در منازل تولید می‌شوند، گفت: زباله‌های پزشکی ویژگی‌هایی دارند که باید جزء پسماندهای ویژه تلقی شوند. طبق قانون مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده تولید کننده است و در بخش زباله‌های پزشکی نیز مشخصا وزارت بهداشت متولی این نوع از پسماندها محسوب می‌شود.

وی در ادامه درباره صحبت‌های یکی از معاونین اداره محیط زیست استان تهران مبنی بر نبود برنامه مشخص برای زباله‌های کرونایی در شهرداری تهران گفت: ظرفیت مخزن گذاری جداگانه برای زباله‌های پزشکی در حال حاضر در شهرداری تهران وجود ندارد، اما از طریق محتواهای آموزشی و بر اساس دستورالعمل‌هایی که سازمان بهداشت جهانی ابلاغ کرده، به مردم آموزش داده می‌شود تا پسماندهایی را که در منازل بیماران کرونایی تولید می‌شوند، به صورت جداگانه‌ای در کیسه بسته بندی کرده و در مخازن قرار دهند.

حیدریان تصریح کرد: در بعضی نقاط از یک رنگ خاص برای مخازن مخصوص پسماندهای کرونایی استفاده شده که تجربه چندان موفقی نبوده، چون این پسماندها حتی اگر در یک رنگ جدا گانه هم بسته بندی شوند، به این دلیل که ناوگان جمع آوری جداگانه‌ای وجود ندارد، عملا همان سرنوشت اولیه را پیدا می‌کنند.

وی افزود: در تهران چه پسماندهایی که در کیسه‌های جداگانه بسته بندی می‌شوند و چه آن‌هایی که جزء پسماندهای عادی قرار می‌گیرند در مرکز دفع و پردازش آرادکوه جداسازی می‌شوند و داخل سلول دفن بهداشتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دفن می‌شوند.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر قانونی مدیریت پسماندها باید مشخص کند که پسماندهای حاصل از بیماری کرونا چه نوع پسماندی محسوب می‌شود؛ اگر پسماند عادی است که همین مدیریت پسماند عادی کفایت می‌کند و اگر پسماند ویژه است، متولی آن را مشخص کند و اگر راهکاری ارائه دهد شهرداری تهران در کنار وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند با ایجاد زیرساخت در ابتدا و اختصاص بودجه‌های خاص پس از آن، در این زمینه اقدام کند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1427823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =