پهپادهای‌آمریکا در تور پدافند هوایی ارتش /شلیک موشک از عمق دریا

در دومین روز از برگزاری رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، یگان‌های مختلف به انجام چند عملیات نوین نظامی پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین، دومین روز از برگزاری مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۹۹، با انجام چندین عملیات مهم و رونمایی از چند جنگ افزار جدید برگزار شد. این رزمایش که روز پنجشنبه بیستم شهریورماه و با رمز «یا سیدالشهدا(ع)» و در منطقه‌ای  ۲ میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی آغاز شده، تا فردا (شنبه) ادامه خواهد یافت. در این رزمایش یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های نیروی هوایی  و یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در سطوح مختلف حضور دارند و آخرین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی را مورد آزمایش و تمرین قرار خواهند داد.

در همین رابطه بخوانید؛

قدرت‌نمایی ارتش برای پهپادهای آمریکایی در تنگه هرمز

 
شلیک موشک فوق پیشرفته قادر

در دومین روز از رزمایش ارتش، عملیات انهدام یگانهای سطحی و شناوری دشمن با شلیک «موشک کروز قادر» تمرین شد. در این مرحله از رزمایش موشک کروز قادر با شلیک از سایت های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش، شناور هدف در فاصله  بیش از ۲۰۰ کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد.

امیر دریادار دوم شهرام ایرانی سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش در تشریح این بخش از رزمایش، اظهار داشت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز با در اختیار داشتن طیف متنوعی از موشک های کروز دریایی در بردهای مختلف، توانمندی اجرای آتش موثر موشکی از سایت های موشکی ساحل به دریا و همچنین یگان های سطحی و زیرسطحی را دارد.

بنا به گفته سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، موشک های کروز دریایی که امروز در اختیار ارتش قرار دارد، از قابلیت های ویژه ای از جمله سرجنگی موثر با قدرت انفجار بالا و اجرای عملیات در محیط جنگ الکترونیک برخوردار است.

دریادار دوم ایرانی با تاکید بر اینکه امروز سامانه های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش در سرتاسر سواحل جنوبی کشور مستقر هستند، خاطرنشان کرد: با رونمایی از موشک کروز دریایی با برد بلند جهش قابل توجهی در توان موشکی ارتش و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد.


ماموریت پهپاد فوق پیشرفته کمان 

پهپاد رزمی کمان-۱۲ با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین شده خود را با موفقیت انجام داد.

این پرنده که اولین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و توسط متخصصین نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است، با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، ماموریت از پیش تعیین شده خود شامل رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت انجام داد.

همچنین در ادامه این سناریو از رزمایش، پهپادهای ابابیل نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند.

موشکی که از عمق دریا شلیک شد

در بخش دیگری از این رزمایش زیر دریایی کلاس غدیر با موفقیت یک فروند موشک کروز زیرسطح به سطح را بر علیه هدف شناوری شلیک کرد.

سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۹۹ درباره این بخش از عملیات رزمایشی اظهار داشت: این موشک زیرسطحی قابلیت نصب بر روی هرنوع زیردریایی را دارد و امروز این موشک در مراحل تولید انبوه قرار گرفته و همه زیردریایی‌های ارتش به این موشک مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه این موشک دست بلندی را برای نیروی دریایی در زیر سطح ایجاد می‌کند و قطعا بر علیه دشمن یک توان کوبنده و جدی است، ادامه داد: برد این موشک در آینده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.دریادار ایرانی با بیان اینکه هم اکنون علاوه بر زیردریایی‌های کلاس غدیر، زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز قابلیت شلیک موشک کروز ضدکشتی را دارد، خاطرنشان کرد: موشک نصب شده بر روی زیردریایی فاتح، نسل جدیدی از موشک نصر است که در پروژه «جاسک۲» به نتیجه رسیده و با نمونه های گذشته موشک کروز نصر از لحاظ بُرد و قدرت انهدام نیز تفاوت‌هایی دارد.
 



ردپای یک پرنده فوق پیشرفته و شکاری در رزمایش ارتش

 پهپاد تمام ایرانی سیمرغ در رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش با استفاده از بمب های هوشمند و نقطه زن، اهداف خود را در آب های دوردست مورد حمله و اصابت قرار داد.

پهپاد بومی سیمرغ نیروی دریایی ارتش با استفاده از بمب های هوشمند و نقطه زن «سدید»، اهداف خود در آبهای دوردست را مورد حمله و اصابت قرار داد.

در این مرحله از رزمایش پهپاد سیمرغ با پرواز از پایگاه مبدأ و طی مسافت بیش از هزار کیلومتر موفق به هدف قرار دادن یک فروند شناور سطحی در آبهای دوردست با استفاده از بمب های هوشمند و نقطه زن سدید شد.

پهپاد رزمی سیمرغ با برد بلند عملیاتی و مداومت پروازی ۲۴ ساعت که قابلیت اجرای عملیات های مختلفی از جمله گشت، شناسایی، اجرای عملیات رزمی و جنگال را دارد، آذرماه سال ۱۳۹۸ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به منطقه سوم دریایی نبوت نداجا در کنارک ملحق شد.

خدمات ارتش به مردم مناطق محروم

 همزمان با برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران، عملیات مردم یاری توسط یگان های مختلف ارتش نیز در شهرستان جاسک و مناطق کم برخوردار در سواحل مکران اجرا شد و در این مرحله از رزمایش با اعزام نیروهای بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناطق کم برخوردار در منطقه عمومی رزمایش آغاز شد و در آن متخصصین ارتش به ارایه خدمات درمانی رایگان از جمله (ویزیت، تحویل دارو و اهدای بسته سلامت) پرداختند.

همچنین در راستای خدمت رسانی به مردم مناطق محروم و همچنین ارتقاء سطح سلامت عمومی هموطنان بیمارستان شهرستان جاسک نیز توسط اداره بهداشت و درمان نیروی دریایی ارتش تجهیز و تقویت شد.

در این بخش از رزمایش همچنین استقرار بیمارستان سیار با تجهیزات پزشکی شامل اتاق عمل سیار، اتوبوس آمبولانسی، درمانگاه سیار، تجهیزات آزمایشگاهی و ... نیز به کار گرفته شده و در راستای حفظ سلامت رزمندگان حاضر در رزمایش خدمات رسانی می کند.

اهدای بسته های غذایی، معیشتی و بهداشتی به مردم مناطق کم برخوردار در قالب کمک های مومنانه ارتش جمهوری اسلامی ایران بخشی دیگر از اقدامات مردم یاری در خلال برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش بود.

رویارویی ارتش ایران با آمریکا 

دومین روز رزمایش ذوالفقار 99 بدون حاشیه نبود و در آخرین ساعت روز  سه فروند هواگرد آمریکایی شامل هواپیمای P-۸ و پهپادهای MQ-۹ و RQ-۴  که در حالی که از کیلومترها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشته اند، وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی کشور شده و بر خلاف قوانین و مقررات اقدام به تخلف و ورود غیر مجاز به محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کردند.

 پس از کشف و اخطار به آنها توسط سامانه های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش، برای فاصله گرفتن از فضای رزمایش و با بی توجهی به اخطارهای صادره، توسط پهپاد کرار نیروی پدافند هوایی ارتش رهگیری شدند.  این هواگردهای آمریکایی پس از پرواز پهپاد کرار و قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری، مسیر خود را تغییر داده و از منطقه رزمایش و فضای ADIZ کشور فاصله گرفتند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1431306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =