ماه اول سال 90 رو به اتمام است، اما دولت و شهرداری همچنان درحال جدال برای افزایش یا ثابت ماندن کرایه های حمل و نقل عمومی در تهران هستند.

شورای شهر تهران سال گذشته مصوب کرد در صورت کمک نکردن دولت، تا 20 درصد کرایه حمل و نقل عمومی افزایش داشته باشد. حتی گفته شد قیمت بلیت مترو تا 975 تومان هم بالا می رود. همین جنجالی به پا کرد.

بعد از استعفای محسن هاشمی از مدیرعاملی مترو و البته وعده هایی که دولت برای کمک به مترو و حمل و نقل عمومی، شواری شهر و شهرداری اعلام کردند مجبور به افزایش قیمت ها هستند. اما اکنون استاندار تهران اعلام کرده است مجوز افزایش کرایه ها را نمی دهد. مرتضی تمدن می گوید پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کرایه های تاکسی ها و اتوبوس های ریالی افزایش داشته است و شهرداری نمی تواند دوباره کرایه های آنها را افزایش دهد و فقط بلیت مترو و اتوبوس های غیرخصوصی، افزایش دارند. 

با این حال حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر برای چندمین بار پیاپی تاکید کرده است که دولت اگر کمک نکند، کرایه ها زیاد می شود. او در پاسخ به استاندار تهران به مهر گفته: شورا بر مصوبه خود در زمینه افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی در صورت عدم حمایت دولت اصرار دارد. ما می گوییم اگر دولت سهم خود را بدهد و ما به التفاوت افزایشی که به دلیل اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها و تورم سالانه است به صورت جاری و ماهانه در اختیار شهرداری قراردهد هیچ گونه افزایشی رخ نمی دهد.

او همچنین می گوید شورا به هیچ وجه از تصمیمش کوتاه نمی آید: در صورت ادامه مخالفت ها مصوبه به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود و به دلیل آن که افزایش نرخ ها بر اساس نظرات کارشناسی بوده است ضمن احترام به نظر دوستانمان در فرمانداری احتمال رای آوردن مصوبه شورا بیشتر است.

پیش از این مصطفی محمد نجار وزیر کشور درباره افزایش قیمت خمل و نقل عمومی گفت: دولت برنامه ای برای افزایش نرخ کرایه تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی ندارد و با توجه به کمک‌هایی که به شهرداری ها شده است، از شورای شهر تهران نیز انتظار داریم نرخ کرایه ها را افزایش ندهند.

یارانه علی الحساب بدهید

کش مکش شورا، شهرداری و دولت سر کرایه های حمل و نقل عمومی، این بار پای مجلس را هم وسط کشیده است. مجلس نشینان که برای قیمت کار هم پیش قدم شدند، این دفعه پیشنهاد کرده اند دولت فعلا برای دو ماه یارانه علی الحساب بدهد. مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس دراین باره گفته است: دولت در بودجه پیشنهادی خود هزینه هر ماه را حدود 8 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده، در صورتی که مجلس برای هر ماه مبلغ 10 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار داده است.

او همچنین گفت: بخش حمل و نقل عمومی نبض مهم حیاتی در شهرهای کشور است و نمی‌تواند دو ماه بدون بودجه باشد و بر این اساس دولت باید به صورت علی‌الحساب بودجه‌ای را در اختیار مدیران شهری قرار دهد تا حمل و نقل عمومی فلج نشود.

محمدرضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم دراین باره می گوید: مجلس بودجه تنخواه دولت را به نوعی لحاظ کرد که از هزینه‌های جاری دولت بالاتر باشد و به همین دلیل دولت از لحاظ مالی این توانایی را دارد که به صورت علی‌الحساب بودجه‌ای را در اختیار مدیریت شهری در بخش حمل و نقل عمومی قرار دهد.

44

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازم اومدم DE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 0
    مگه زورکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • hamid IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    فيلم بازي نكنيد