۴ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
۵ روش آسان استعلام خلافی خودرو

اگر شما هم یک مالک خودرو هستید، ممکن است بارها با لیستی بلندبالا از خلافی خودرو و جریمه‌های انباشته‌شده روبرو شده باشید. این لیست می‌تواند واقعاً بودجه ماهانه و یا حتی در برخی مواقع سالانه یک خانواده را تحت تأثیر قرار دهد.

در گذشته برای دریافت استعلام خلافی خودرو شما مجبور بودید به مراکزی مانند پلیس ۱۰+ مراجعه کنید، اما امروزه روش‌های زیادی برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت خلافی وجود دارد که شما با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به استعلام خلافی خودرو کنید. بنابراین بهتر است پیش از آنکه حجم خلافی‌های خودروی شما با عدد و رقم‌های نجومی برابری کند، استعلام خلافی خودرو را انجام دهید تا در شرایط مختلف دچار غافلگیری از سوی راهنمایی و رانندگی و پلیس‌های محترم آن نشوید.

تبعات خلافی خودرو انباشته‌شده

خلافی خودرو انباشته‌شده بر روی یکدیگر می‌تواند تبعات مختلفی را برای شما داشته باشد و در برخی موارد شما را یک یا چند روز کاری از زندگی‌تان بیاندازد. بنابراین بهتر است با این موارد آشنا شوید.

۱- افزایش جریمه بر اثر عدم پرداخت

همان‌طور که میدانید جریمه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در برخی از موارد عدم پرداخت جریمه در بازه‌ی قانونی آن باعث خواهد شد تا جریمه شما به مبلغ دو برابر افزایش پیدا کند. جریمه در حالت عادی نیز فشار مالی و حتی روانی زیادی را بر مالک خود را وارد خواهد کرد. درصورتی‌که این مبلغ به مبلغ دو برابر آن افزایش یابد به‌احتمال‌زیاد فشار مالی آن بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در بازه قانونی جریمه آن را پرداخت نمایید.

۲- ضبط خودرو توسط پلیس

درصورتی‌که عدد جریمه‌های شما به بالای مبلغ یک میلیون تومان برسد، خودروی شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در لیست خودروهای تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. ممکن است در جاده‌های برون‌شهری و یا حتی در خیابان‌های شهر با فرمان ایست پلیس روبرو شده و خودروی شما ضبط و به پارکینگ منتقل شود. درصورتی‌که خودرو در اثر انباشت جریمه به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل شوید بایستی تمامی خلافی خودرو را تسویه کرده و همچنین علاوه بر آن بایستی هزینه حمل‌ونقل به پارکینگ و هزینه مدت‌زمانی که خودروی شما در پارکینگ متوقف بوده است را نیز پرداخت نمایید.

۳- عدم امکان نقل‌وانتقال

استعلام خلافی خودرو برای تمامی خودروها در زمان نقل‌وانتقال انجام خواهد شد. درصورتی‌که خلافی خودرو صفر نباشد نمی‌توانید آن را به شخص دیگری منتقل نمایید.

۴- پیگرد قانونی

جالب است بدانید که خلافی بالای خودروی هر شخص ممکن است برای وی حتی تبعات قانونی و قضایی نیز به دنبال داشته باشد. در برخی از موارد درصورتی‌که خلافی خودرو خیلی بالا باشد، ممکن است راهنمایی و رانندگی اقدام به شکایت علیه شخص مالک کرده و نقل‌وانتقال تمامی وسایل نقلیه‌ای که به نام وی ثبت شده است را غیرممکن سازد.

روش‌های مختلف استعلام خلافی خودرو

بنابراین بهتر است هر از چند گاهی مدت‌زمانی بسیار کوتاه را به استعلام خلافی خودرو خود اختصاص دهید. حالا که با تبعات و دردسرهای خلافی خودرو آشنا شدید، بهتر است بدانید که از چه روش‌هایی بدون مراجعه حضوری می‌توان استعلام‌ خلافی‌ خودرو را انجام داد:

استفاده از تلفن گویا

شما می‌توانید با استفاده از خطوط تلفن و شماره‌گیری تلفن گویای ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن‌های ثابت تهران و یا این شماره به‌اضافه پیش‌شماره تهران یعنی ۰۲۱ از تلفن همراه و یا شهرستان‌های خارج از تهران، اقدام به استعلام میزان خلافی خودرو نمایید. در این روش شما عملاً نیاز به شماره خاصی ندارید و کافی است شماره پلاک خودرو را در سیستم تلفن گویا وارد نمایید. این سیستم به‌صورت خودکار استعلام خلافی خودرو شما را با پلاک انجام خواهد داد و مبلغ خلافی خودرو را به شما اعلام می‌کند.

استفاده از ارسال پیامک

یک روش استعلام خلافی خودرو را غیرحضوری دیگر استفاده از کد VIN که همان کد ۱۷ رقمی درج‌شده در پشت کارت خودرو است می‌باشد. با استفاده از این کد می‌توانید استعلام خلافی خودروی خود را انجام دهید. کافی است کد ۱۷ رقمی درج‌شده بر پشت کارت خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید.

در این روش هم مانند روش استعلام تلفنی خلافی خودرو خبری از شناسه پرداخت برای پرداخت نیست و فقط صرفاً استعلام ‌خلافی‌ خودرو در این سیستم انجام می‌پذیرد.

استفاده از کد USSD

برای استعلام خلافی خودرو با استفاده از کد USSD در تلفن همراه کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع را وارد نموده و پس از آن به سامانه پلیس ۱۱۰ وارد شوید. در این مرحله از شما خواسته خواهد شد که کد VIN ۱۷ رقمی بر روی کارت خودروی خود را وارد نمایید و مبلغ خلافی خودرو به شماره شما پیامک خواهد شد.

استفاده از اپلیکیشن های استعلام خلافی

اپلیکیشن های مختلفی برای استعلام خلافی خودرو وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از گوگل پلی سیبچه و یا هر محل معتبر دیگری دانلود کرده و استفاده نمایید.

استفاده از سایت راهور به‌صورت آنلاین

در این روش علاوه بر استعلام خلافی خودرو می‌توانید پس از مطلع شدن از مبلغ خلافی خودرو نسبت به پرداخت آن نیز اقدام نمایید. کافی است در موتور جستجوی گوگل کلمه پلیس راهور را جستجو کنید و یا آدرس راهور rahvar۱۲۰.ir  سیستم کامپیوتری خود تایپ نمایید. به بخش استعلام خلافی خودرو وارد شوید و طبق دستورالعمل‌های نمایش داده‌شده در صفحه کدهای موردنظر را از روی کارت خودروی خود وارد نمایید در چند ثانیه تمامی خلافی خودرو شما به‌اضافه جزئیات هرکدام نمایش داده خواهد شد.

برای استعلام خلافی خودرو خود، کاملا رایگان و فقط با ۱ کلیک به وبسایت همراه مکانیک و صفحه خلافی خودرو به آدرس hamrah-mechanic.com/mag/traffic-infringement-history/ مراجعه کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1433353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =