خبرهای خوش برای تکمیل زیرساخت معادن نهبندان/برق به معادن می‌رسد

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن یکی از ظرفیت‌های استان به ویژه در نهبندان و سربیشه است گفت: طبق قرارداد منعقد شده بین ایمیدرو و توانیر قرار است معادن نهبندان برق رسانی شود که وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان جنوبی : مصطفی نخعی  اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های  شهرستان‌های نهبندان و سربیشه وجود معادن است به طوری که بیش از ۲۰ درصد معادن استان در نهبندان است اما متأسفانه آن طور که باید در خدمت اشتغال و ایجاد کار و ثروت در منطقه قرار  نگرفته است.

وی با بیان اینکه عدم وجود زیرساختها از جمله نبود جاده، انرژی و نیروی انسانی متخصص از مشکلات حوزه معادن در منطقه  است افزود: برای رفع مشکلات معادن تاکنون با انجمن سنگ ایران دیدار داشتم تا شاید بتوانیم قدمی در راستای کاهش مشکلات معادن برداریم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: معدن یکی از قابلیت‌های ما در کل کشور است و اگر توجه نگاه بیشتری می‌کردیم امروز می‌توانست مشکلات ما را برطرف کند.

وی عنوان کرد: مشکل خام فروشی در معادن را داریم و مشکل فرآوری محصول نیز مشاهده می‌شود آن طور که در سنگ‌های  ساختمانی که دارای بازار پولی گسترده در دنیا است اما سهم قابل توجهی در آن بازار  نداریم .

نخعی بیان کرد: کشورهای همسایه مانند ترکیه که  نه تنوع رنگی سنگ ما و نه حجم معادن ما را ندارند اما سهم بیشتری از بازار سنگ دنیا را در اختیار دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید به جای بخشی نگری  به حوزه معادن به عنوان چالش به آن نگاه کرد و مشکلاتش را حل کرد.

وی افزود: یکی از مناطق با قابلیت در معادن شاهکوه نهبندان است که علاوه بر آن  ذخیره انواع معدن در  دهسلم را داریم اما برای تامین انرژی برق در آنها مشکل داریم و این درحالی است که معدن کار نباید دغدغه زیرساخت اولیه از جمله برق را  داشته باشد.

نخعی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در راستای مشکلات برق در معادن نهبندان افزود: در حال حاضر این امر پیگیری شد تا در قالب تقاهم نامه بین ایمیدرو شرکت توانیر قراردادی منعقد شود تا برق رسانی انجام شود که در حال حاضر در فاز اجرایی وارد شده و امیدواریم ظرف یکسان آینده زیرساخت برق را در معادن نهبندان داشته باشیم که کمک به فرآوری بهتر محصول نیز خواهد بود.

وی از دیگر مشکلات حوزه معادن در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه را آموزش نیروی انسانی متناسب با معدن دانست و افزود: با پیگیری انجام شده در سفر  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نهبندان مقرر شد دپارتمان ملی معدن در نهبندان ایجاد شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت دانشگاهی زیادی در حوزه معدن در استان داریم اما در بحث مهارت آموزی مشکلات داریم گفت: بیشتر باید نیروی تکنسین معدن و مهارت کار با ماشین آلات را داشته باشیم هرچند دپارتمان ملی در راستای مهارت آموزی فعالیت خواهد کرد اما ظرفیت‌های علمی معادن زیادی در استان داریم و باید بیایند در حوزه معادن ورود کنند تا بهره وری بیشتری صورت گیرد.

نخعی بیان کرد: در روزگاری معادن فعال در شاهکوه نهبندان بیش از ۲۰ معدن بود اما در حال حاضر شاید معادن فعال شاهکوه به اندازه انگشتان دست هم نرسد.

وی افزود: در حال حاضر معادن یا ظرفیت کمی فعال هستند و هر کدامشان مشکلاتی دارند به عنوان مثال معادن سنگ‌های  ساختمانی مشکلاتی در بخش تکنولوژی دارد و تولید تناسبی با تکنولوژی ندارند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =