معادن نهبندان چشم در انتظار رونق بازار مسکن

تسنیم نوشت، بخش اقتصادی شهرستان نهبندان این روزها حال خوبی ندارد چرا که معادن شهرستان با زیر ظرفیت خود کار می‌کنند که این امر بیشتر به کاهش میزان فروش و تقاضای آنها که بازار مسکن است برمی‌گردد.

شهرستان نهبندان جنوبی ترین شهرستان استان خراسان جنوبی است که تا مرکز استان 198 کیلومتر فاصله دارد. نهبندان معادن بسیار غنی دارد که برخی از آنها در کشور بی نظیر است.

در این میان بخش اقتصادی شهرستان نهبندان این روزها حال خوبی ندارد چرا که به گفته مسئولان و معدن‌داران، معادن شهرستان با زیر ظرفیت خود کار می‌کنند که این امر بیشتر به کاهش میزان فروش آنها برمی‌گردد.

با راکد شدن ساخت مسکن، بازار فروش سنگ‌های تزئینی نهبندان هم راکد شده است و این در حالی است که در دوره‌ای نه چندان دور معادن نهبندان از ارزش افزوده بالایی برخوردار بود اما متاسفانه هم اکنون این مطلب به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و رکود بسیار کمرنگ شده است.

رکود بازار مسکن در تعطیلی معادن نقش دارد

لطف‌اللهی یکی از معدن داران و فعالان حوزه معدن نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: رکود بزرگترین مشکل معدن داران است و با راکد شدن ساخت مسکن، بازار فروش سنگ‌های تزئینی نهبندان هم راکد شده است و این موضوع تأثیر مستقیمی بر فروش سنگ دارد.

وی افزود: 5 معدن فعال داشتم که از ابتدای امسال 2 معدن به حالت نیمه تعطیل درآمده است و کارگران زیادی در این معادن بیکار شده‌اند و بازار سنگ نهبندان هم از رونق افتاده چرا که سختی آن بالا است و کارخانه‌هایی که تاکنون مشتری خرید سنگ‌های این شهرستان بودند دیگر رغبتی برای خرید این نوع سنگ ندارند و بیشتر سنگ‌های نرم تر را خریداری می‌کنند.

لطف‌اللهی به برخی مشکلات اداری اشاره و بیان کرد: برخی از ادارات هم برای همکاری با بخش خصوصی سخت گیری می‌کنند که سبب شده سرمایه گذارانی که قصد کار در نهبندان دارند سرمایه خود را به شهرستان دیگری منتقل کنند.

وی از مسئولان خواست نگاه خود را نسبت به بخش خصوصی تغییر دهند و زمینه ساز دلسردی سرمایه گذاران نشوند.

40 درصد معادن نهبندان نیمه فعال یا تعطیل

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اکنون 88 معدن این شهرستان پروانه فعالیت دارد که از این تعداد 60 درصد فعال و بقیه نیمه فعال یا تعطیل است.

غلامرضا اردونی افزود: ذخیره معادن نهبندان بیش از 70 میلیون تن است که سالانه بیش از 900 هزار تن از معادن این شهرستان برداشت می‌شود و این شهرستان ظرفیت احداث 15 واحد فرآوری سنگ‌های گرانیتی را دارد که اکنون 2 واحد فرآوری سیلیس در حال احداث است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان تصریح کرد: رونق گرفتن دوباره معادن نهبندان به راه‌اندازی کارخانه‌های آن بستگی دارد که به دلیل نبود زیرساخت‌ها سرمایه گذاران علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در نهبندان ندارند.

خام فروشی مواد معدنی نهبندان؛ ممنوع

 اصغر نظافت، فرماندار نهبندان هم که نزدیک به 2 ماه است به عنوان نماینده عالی دولت در نهبندان منصوب شده است در جلسات متعدد گفته است که امتیاز و مجوز برای معادن نهبندان از این به بعد به معادنی داده می‌شود که کارخانه فرآوری آن ماده را در نهبندان احداث کند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهبندان هم در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت معادن این شهرستان گفت: بیشترین اشتغال نهبندان در حوزه معدن است که با تعطیل شدن این معادن از ابتدای امسال 200 نفر بیکار شدند.

محمد محمدی علت تعطیلی معادن نهبندان را مشکلات عدیده در فروش سنگ عنوان و بیان کرد: افزایش قیمت سنگ، رکود شدید در بازار ساخت و ساز مسکن و بالا بودن هزینه‌های استخراج از جمله مشکلات بخش معدن است.

وی نبود واحد فرآوری را هم یکی از دلایل فروش نرفتن سنگ نهبندان دانست و گفت: اگر واحدهای فرآوری در جوار معادن ایجاد شود می‌توان ادعا کرد برخی از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

به نظر می‌رسد بخش معدن شهرستان نهبندان در شرایطی بین بودن یا نبودن به سر می‌برند که امید است که با گذر بخش اقتصاد کشور از شرایط نفس گیر رکود، این بخش اقتصادی مهم هم یک بار دیگر شرایط رونق خود را تجربه کند.

گزارش محسن مومن زاده

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =