روایت رحیم صفوی از دستکاری هواپیمای ۴ فرمانده بلندپایه نظامی /کدام مقامات عملیات شکست حصر آبادان را طراحی کردند؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک پیام توئیتری نوشت: حصر اقتصادی امروز از سوی دشمنی که فکر می‌کند هزار برابر از ما قوی‌تر است با مقاومت فعال راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به سالروز شکست حصر آبادان نوشت: شکست حصر آبادان به دستور امام خمینی (ره) در ۵ مهر ۱۳۶۰، دشمن بعثی متوهم را با اعجاز فرهنگ مقاومت روبرو کرد.

وی ادامه داد: حصر اقتصادی امروز نیز از سوی دشمنی که فکر می‌کند هزار برابر از ما قوی‌تر است با مقاومت فعال راه به جایی نخواهد برد.

کدام مقامات عملیات شکست حصر آبادان را طراحی کردند؟

در همین رابطه و بر اساس گزارش ایرنا سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه که روز شنبه در محل نمایشگاه دفاع مقدس برگزار شد، اظهارداشت: در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر، فرماندهی ستاد عملیات جنوب را بر عهده داشتم و برای نخستین بار طرح شکستن حصر آبادان توسط بنده، شهید حسن باقری و سردار رشید با کمک فرماندهان میدان، حسین خرازی، مرتضی قربانی، جعفر اسدی و شهید جهان آرا و احمد کاظمی این طرح پایه‌ریزی شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا درباره جزییات این طرح افزود: در جبهه دارخوین هدف ما این بود که دو پل در این منطقه را تصاحب و موفق به اسارت لشکر عراق شویم. زیرا با تصاحب این دو پل امکان فرار عراقی‌ها نبود.

صفوی ادامه داد: این طرح در جلسه‌ای در پایگاه هوایی دزفول که بنی‌صدر به عنوان رییس جمهوری و فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان نماینده امام(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشمی، شهید فلاحی، مرحوم زهیرنژاد، شهید فکوری و علی‌اکبر پرورش و محمد منتظری دو نماینده از مجلس حضور داشتند که طرح تصویب شد. البته بهانه‌جویی‌هایی هم گرفته شد.

وی ادامه داد: مرحوم زهیرنژاد گفت این طرح سپاه است در حالی که لشکر ۷۷ خراسان در منطقه مستقر است و باید با لشکر ۷۷ هماهنگ شود و مصوب شد تا طرح با هماهنگی لشکر ۷۷ اجرا شود.  

سردار صفوی ادامه داد: عراقی ها ۸ روز پاتک زدند ولی نتوانستند موفق به عقب نشینی نیروهای ما شوند و روز نهم یک گردان زرهی از لشکر ۷۷ نیز به ما را کمک کرد. اما از آن ۳۴۰ نفر نیرو، ۱۰۰ نفر شهید و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح و زخمی شدند و سرانجام منطقه را حفظ کردیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تاکید بر اینکه همه فرماندهان این عملیات در خط مقدم می جنگیدند، تصریح کرد: من و شهید باقری و سایر فرماندهان در خط مقدم بودیم و این طور نبود که از پشت جبهه با بی سیم عملیات را هدایت کنیم. حتی در همین عملیات ثامن الائمه از ناحیه سر مجروح شدم.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: ۳ تیپ از لشکر ۷۷ پیروز خراسان و حدود ۱۶ تا ۱۸ گردان که هر گردان ۳۰۰ تا ۳۵۰ تا نیرو داشت برای عملیات ثامن آماده بودند. ‌همچنین پشتیبانی نیروی هوایی، نیز برای این عملیات آماده بود و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد حدود ۲۰ تا ۳۰دقیقه آتش تهیه ریخته شد و ۲ تا پل منفجر شد.  

سردار صفوی ادامه داد: در این عملیات قرارگاه اصلی لشکر ۷۷ که محروم زهیر نژاد و یوسف کلاهدوز که قائم مقام کل سپاه بودند، این عملیات را فرماندهی می کردند و قرارگاه اصلی با چادرهایی که در نخلستان زده بودند، هدایت می شد و بهترین هماهنگی بین ارتش و سپاه صورت گرفت.

وی با اشاره به شهادت شهید فلاحی، نامجو، جهان آرا، یوسف کلاهدوز که با هواپیمای c ۱۳۰  از اهواز به تهران می آمدند و نزدیک ورامین در ۷ مهرماه سقوط کرد، گفت: از نظر من هواپیما دستکاری شده بود اما شکست حصر آبادان آغاز تغییرات استراتژیک در جنگ و پیروزی های نظامی کشور از ۵ مهرماه سال ۶۰ بود و  تا  ۳ خرداد ۶۱ تعداد  ۴ عملیات مشترک بین سپاه و ارتش انجام شد و در کمتر از ۹ ماه، ۸ هزار کیلومتر آزاد شد و نیروی عراق را منهدم کردند.


۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436585

برچسب‌ها