یک ششم سالمندان آزار روحی روانی می‌بینند

مهر نوشت: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفت: براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی یک ششم سالمندان در معرض آزار روحی و روانی قرار گرفته اند.

سید حسن موسوی چلک به مشکلات سالمندان اشاره کرد و اظهار داشت: سالمندآزاری توسط افراد مورد وثوق یکی از مواردی است که اخیراً در جامعه بیش از گذشته مشاهده می شود.

وی افزود: یکی از انواع خشونت های خانگی، سالمند آزاری است و در آئین نامه اورژانس اجتماعی که در هیئت دولت مصوب شد، به این موضوع اشاره شده است و سالمند آزاری در کنار کودک آزاری و همسر آزاری سومین نوع مداخلات مددکاران اورژانس اجتماعی محسوب می شود. نکته مهم این است که در خصوص انواع آزارهای جسمی، روانی و جنسی، آزارهای روحی نیز بیشتر از سایر آزارها برای سالمندان اتفاق می افتد.

موسوی چلک اظهار داشت: معمولا آزارهای روانی برای سالمندان اتفاق می افتد و گزارشی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده به این نکته اشاره داشته در دنیا به ویژه در مراکز نگهداری بین ۳۰ تا ۳۳ درصد آزارها حول محور آزارهای روانی، جسمی و اموال دزدی و یا سوءاستفاده از اموال سالمندان بوده و پایین ترین نوع گزارش های عنوان شده آزارهای جنسی است که بسیار کمتر مشاهده می شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: هنگامی که آزارهای سالمندان را تحلیل می کنیم بیشتر موارد از سوی افراد مورد وثوق و افرادی است که زیاد با سالمندان در تماس هستند، رخ داده که این افراد فرزندان، نوه ها و اعضای درجه یک خانواده هستند که بیشترین اعتماد را سالمند به این افراد داشته اند.

وی افزود: در کنار این موضوع سالمندان برای دریافت خدمات شبانه روزی و یا روزانه به مراکز نگهداری مراجعه می کنند و معمولاً در این مراکز هم انتظار این است که هم خانواده و هم مراقب، بیشترین حساسیت را نسبت به حمایت از سالمندان داشته باشد و چتر حمایتی که حتی اگر در خانواده نتوانسته اند آن را دریافت کنند، در مراکز نگهداری برایشان ایجاد شود.

موسوی چلک با اشاره به اینکه یکی از نگرانی هایی که ما در حال حاضر داریم رها کردن سالمندان تنهاست گفت: بر اساس گزارش های جهانی به ازای هر ۶ سالمند یک نفر ادعا کرده در معرض آزار قرار گرفته است و این نشان می دهد که این موضوع یک موضوع جهانی است و محدود به یک یا چند کشور نمی شود بلکه در کشورهایی که نظام رفاه و تأمین اجتماعی قوی و کارآمد دارند، ممکن است این موارد متفاوت هم باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: بنابراین لازم و ضروی است در حوزه سالمندی با توجه به جمعیت سالمندی که طی سالهای آینده با آن مواجه خواهیم شد برنامه ریزی دقیق و گسترده ای در حوزه رفاه، بیمه ای و حمایتی از سالمندان داشته باشیم تا با مشکلات بیشتری مواجه نشویم.

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =