تحلیل رسانه‌های آلمان از تأثیر کرونای ترامپ بر انتخابات آمریکا

ایرنا نوشت: رسانه‌های آلمانی با اشاره به نگرانی‌ها در آمریکا پس از ابتلای «دونالد ترامپ» به بیماری کووید-۱۹، به گمانه‌زنی در مورد تاثیر این اتفاق بر فرایند انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداختند.

 دو روز پس از اعلام ابتلای «دونالد ترامپ» به بیماری کووید-۱۹، زمزمه هایی در مورد بازگشت وی به کاخ سفید مطرح شده است. «شان کانلی» پزشک ویژه ترامپ گفته است که حال رئیس جمهوری آمریکا رو به بهبود است. به گفته او ترامپ از بستر بلند شده و احتمالا می‌تواند امروز (دوشنبه) از بیمارستان مرخص شود و در کاخ سفید به وظایف خود بپردازد. وی پیشتر گفته بود که حال رئیس جمهور در بامداد جمعه خوب نبوده؛ تب بالایی داشته و میزان اشباع اکسیژن در خون او تا زیر ۹۴ درصد پایین افتاده است.

سوالات بی پاسخ در مورد وضعیت سلامتی ترامپ

وضعیت سلامتی رئیس جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر روند انتخابات در این کشور موضوعی است که مورد توجه رسانه های آلمانی قرار گرفته است. خبرگزاری د. پ.آ آلمان اعلام کرد که بالگرد حامل ترامپ به بیمارستان رسیده است. تصاویر منتشر شده نشان می دهند که چگونه او با کت و شلوار و ماسک بر صورت بالگرد را ترک می کند. طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ هفتاد و چهارساله چند روز آینده از دفترش در بیمارستان به فعالیت خود ادامه می دهد و این صرفاً یک اقدام پیشگیرانه به توصیه پزشکان است.

ترامپ اما پیش از رفتن، فیلم کوتاهی را ضبط و در توییتر منتشر کرد. وی در ویدئوی ۱۸ ثانیه ای گفت که فکر می کند حالش خوب است، اما برای ایمنی بیشتر به بیمارستان می رود. در تأیید این اظهارات، «کیلی مک انانی» سخنگوی ترامپ نیز گفت که رئیس جمهوری در 'روزهای آینده' از بیمارستان کار خواهد کرد. به گفته وی ترامپ آنتی ویروس «رمدسویر» (Remdesivir) را دریافت کرده و به اکسیژن اضافی نیاز ندارد.

نشریه بیلد آلمان با اشاره به این گزارش ها نوشت: اقدامات تیم پزشکی آمریکا احتیاطی بوده یا نشان دهنده یک بیماری جدی است؟ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل آلودگی به ویروس کرونا برای دومین روز متوالی در بیمارستان نظامی 'والتر رید' تحت درمان است. بنا بر اعلام کاخ سفید،  ترامپ همچنین می خواهد فعالیت های تجاری خود را ادامه دهد. او 'علائم خفیفی' دارد اما روحیه اش خوب است و تمام روز مشغول کار کردن است. اما اینکه ترامپ چه مدت باید در بیمارستان بماند، مشخص نیست.

چرا تیم ترامپ از سرفه های وی واهمه دارد؟

نشریه اشپیگل موضوع دستکاری در ویدیوی روز گذشته ترامپ را دستماله مطلب انتخاباتی خود قرار داده و نوشته است: در میانه های سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ حرکتی مانند سکسکه کردن انجام می دهد و در همان زمان موسیقی متن برای کسری از ثانیه قطع می شود.

اکنون در شبکه های اجتماعی این گمانه زنی وجود دارد که تقطیع سخنان ترامپ با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته و با هدف حذف سرفه های وی انجام گرفته است. هرچند این واکنش ها نشان می دهد اقدام تدوینگران ویدیوی ترامپ آن قدرها هم تمیز از آب در نیامده و مخاطبان متوجه این دستکاری شده اند.

اشپیگل این سوال را مطرح می کند که چرا باید سرفه کردن ترامپ مساله ساز باشد؟ سرفه از علائم کووید-۱۹ است و طبیعی است که فرد مبتلا به این بیماری سرفه کند. پس چرا تیم رسانه ای ترامپ از این که او را در حال سرفه کردن نشان دهد، واهمه دارد؟

این نخستین تلاش اطرافیان ترامپ برای لاپوشانی اوضاع نیست؛ روز شنبه نیز «شان کانلی» پزشک شخصی وی در مقابل بیمارستان نظامی «والتر رید» اعلام کرد که حال رئیس جمهور 'خیلی خوب' است اما اندکی پس از آن، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه وضعیت ترامپ در ابتدا نگران کننده بوده به طوری که در ابتدا از تنگی نفس رنج می برده و اکسیژن اضافی برای او تأمین شده است.

علاوه بر این تصاویری هم که از ترامپ در حال فعالیت روزانه در بیمارستان منتشر شده بحث برانگیز شده است. در یک تصویر وی با لباسی سفید در پشت میز کار نشسته و در تصویری دیگر او در حالی که کت و شلوار به تن دارد، در حال امضای یک سند است. جالب اینجاست که فاصله زمانی این دو عکس تنها ۱۰ دقیقه است.

همانطور که منتقدان از جمله «جان آسترور» روزنامه نگار نوشتند، این امر حاکی از آن است که این تصاور صرفا تولیداتی بوده اند که هدفشان اثبات این بود که ترامپ هنوز قادر به کار است، گرچه در واقع آنها فقط اثبات می کنند که وی برای مدت کوتاهی پشت میز بوده است. مسائلی از این دست موجب شده که بی اعتمادی به کاخ سفید در مورد سلامتی ترامپ هر روز بیشتر شود.

ترامپ هنوز خطر کرونا را درک نکرده است

شبکه دویچه وله نیز به اقدام روز گذشته ترامپ در بیمارستان پرداخته و نوشته است: غروب یکشنبه (چهارم اکتبر) ترامپ برای حضور در جمع هواداران خود که پیرامون بیمارستان نظامی والتر رید گردهم آمده بودند، سوار بر خودرو شد، به میان هواداران خود رفت و از پشت پنجره خودرو برای آنها دست تکان داد. این اقدام تبلیغاتی انتقادهای زیادی برانگیخت.

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" این رفتار دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی را "پرسش برانگیز" خواند. به‌ویژه آنکه، او با این اقدام جان راننده این خودرو و همچنین "بادی‌گارد" خود را به مخاطره انداخته است. اکنون گفته می‌شود که سرنشینان این خودرو، باید برای مدت دو هفته به قرنطینه بروند. مفسر "سی‌ان‌ان" نوشته است که وظیفه این ماموران حفاظت از جان رئیس جمهور است. اما اکنون این رئیس جمهور آمریکا است که جان آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

تصاویر منتشر شده از خودروسواری کوتاه دونالد ترامپ در خارج از محوطه بیمارستان نظامی والتر رید حکایت از آن دارد که دست‌کم دو نفر دیگر نیز در این خودرو حضور داشته‌اند. در واکنش به این اقدام «جیمز فیلیپس» یکی از پزشکان معالج ترامپ در بیمارستان یاد شده با انتشار یک پست توییتری نسبت به این رفتار دونالد ترامپ واکنش نشان داد و از به مخاطره افتادن جان ماموران حاضر در خودرو سخن گفت.

به گفته وی خودروی رئیس جمهور آمریکا نه تنها ضدگلوله است، بلکه حتی در برابر حمله شیمیایی نیز مقاوم است. همین موضوع باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا در داخل خودرو می‌شود. فیلیپس در ادامه پست توییتری خود نوشته است: «آن‌ها ممکن است بیمار شوند، حتی امکان دارد بمیرند. برای این تئاتر سیاسی. چون ترامپ به آن‌ها فرمان داده، جان خود را برای این تئاتر به مخاطره بیاندازند.» پزشکان معالج ترامپ نیز اعلام کرده‌اند که این اقدام دونالد ترامپ حاکی از آن است که او هنوز قادر به درک جدی بودن خطر ابتلا به ویروس کرونا نیست.

پشت دیوارهای بیمارستان چه می گذرد؟

نشریه هاندلز بلات بیماری رئیس جمهوری آمریکا را در فراینده انتخابات ریاست جمهوری این کشور موثر دانسته و بر وجود تناقض در اظهارات پزشک ترامپ و رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید تاکید کرده است. این نشریه نوشته است: حال دونالد ترامپ چطور است؟ این سوالی است که این روزها نه تنها آمریکایی ها بلکه بسیاری از مردم دیگر کشورها را مشغول کرده است.

جمعه شب، زمانی که آزمایش رئیس جمهوری آمریکا مثبت اعلام شد، بیش از ۱۰۰ هوادار وی با بوق ماشین و پرچم های 'ترامپ ۲۰۲۰' حمایتشان را در مقابل بیمارستان والتر رید نشان دادند. اما در روزهای بعد بسیاری از آنها، بخاطر اینکه از واقعیت آنچه که در پشت دیوارهای بیمارستان نظامی می گذرد بی خبر مانده اند، ناراضی هستند.

بر این اساس نه تنها اظهارات ضد و نقیض ترامپ درباره کرونا و توصیه‌های پزشکی او درباره درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ انتقادهای بسیاری را در آمریکا برانگیخته است، بلکه عدم توجه او به جدی بودن خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری نیز انتقاد بسیاری را در پی داشته است.

از جمله اینکه وی در اقدامی تبلیغاتی در بیمارستان در حالی که سوار بر خودرو بوده به همراه محافظانش به سوی طرفداران خود رفته و برای آنها دست تکان داده است. این اقدام با انتقادات شدید پزشکان و کارشناسان سلامت مواجه شده به گونه ای که آنها ترامپ را در درک وضعیت جدی که با آن دست به گریبان است، عاجز خوانده اند.

از دیگر موارد بی توجهی ترامپ، می‌توان به مراسم معرفی «امی بارت» برای عضویت در دیوان عالی که شنبه گذشته در باغ رز کاخ سفید اشاره کرد که باعث ابتلای دست‌کم هفت نفر از شرکت‌کنندگان به ویروس کرونا شد. در مراسم آن روز، مدعوین به پروتکل‌های پزشکی توجه نکرده، بدون استفاده از ماسک و بدون رعایت فاصله در این برنامه شرکت کرده بودند.

همزمانی بیماری ترامپ با شرایط بحرانی در نیویورک

همچنین نشریه دی ولت آلمان به وضعیت وخیم گسترش ویروس کرونا در مناطق مختلف آمریکا اشاره کرده و نوشته است: در فصل بهار نیویورک یکی از شهرهایی بود که بیشترین ضربه را در جهان از کرونا خورد. این شهر اکنون نیز به دلیل شرایط خطرناک و احتمال بدتر شدن اوضاع تدابیری را برای کنترل اوضاع در دست اقدام قرار داده است. در این رابطه «بیل دبلاسیو» شهردار نیویورک با توجه به افزایش شدید تعداد آلودگی های جدید به کرونا، از برقراری مجدد محدودیت ها در ۹ منطقه خبر داده است. وی روز یکشنبه از «اندرو کوومو» فرماندار ایالت نیویورک خواست تا مراکز تجاری، مغازه ها و مدارس غیر ضروری مناطق آسیب دیده را تعطیل کند.

نیویورک یکی از شهرهایی بود که دچار بیشترین آسیب از همه گیری کرونا در جهان شده است. تقریباً ۲۴۰۰۰ نفر در این کلانشهر ساحل شرقی در اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همین چند روز پیش بود که کودکان و جوانان نیویورک پس از ماه ها آموزش از راه دور به مدارس بازگشتند و در شرایط سخت به رستوران ها اجازه داده شد درهای خود را به روی مهمانان باز کنند.

به نوشته دی ولت این شرایط موجب شده که موضوع تعطیلی کامل نیویورک بار دیگر مطرح شود. این مساله در شرایطی که رئیس جمهوری آمریکا نیز بخاطر آلودگی به کرونا در بیمارستان به سر می برد، تاثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی و بازارهای سرمایه آمریکا خواهد گذاشت.

دی ولت همچنین در مورد برگزاری دومین و سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صورت ادامه بیماری ترامپ، ابراز تردید کرده است. طبق برنامه مناظره های تلویزیونی ترامپ و بایدن روز شانزدهم اکتبر (۲۵ مهر) برای دومین بار در میامی واقع در ایالت فلوریدا رو در روی یکدیگر قرار می گیرند.

این دو همچنین قرار است روز ۲۳ اکتبر (دوم آبان) برای سومین و آخرین بار پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) مناظره کنند. با این حال شرایط کنونی ترامپ گمانه زنی هایی را در خصوص چگونگی و یا امکان برگزاری این مناظره ها مطرح کرده است.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =