رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با ارائه آمار 10 ساله مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای کشور اعلام کرد: در هر ساعت2.7 ایرانی بر اثر تصادفات جاده‌ای جان می‌دهند.

جابر قره داغی در نشست خبری با بیان این که براساس آخرین آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای از سال 79 تا 88، 235 هزار و 50 نفر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این در حالی است که در 10 سال گذشته تنها 986 نفر بر اثر سوانح هوایی جان خود را از دست داده‌اند. حال یک مقایسه بکنید که چقدر مسئولان و رسانه‌ها بر روی مرگ حوادث هوایی توجه بیشتری دارند در حالی که مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای چندین برابر بیشتر است.

وی اظهار داشت: بر اساس این آمار 10 ساله می‌توان گفت که به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 28/38 درصد تلفات داشته‌ایم که به عنوان نمونه در تهران در 10 سال گذشته 28 هزار و 565 نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه سمنان، قزوین و کرمان بیشترین آمار تلفات جاده‌ای را داشته اند گفت: ‌در سمنان از هر 100 هزار نفر 77 نفر، در قزوین 56 نفر و در کرمان 49 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: در حالی که براساس آمارها 50 درصد آ‌مار تصادفات عامل انسانی است، بهتر است که مسئولان و رسانه‌ها خسارات جانی و مالی تصادفات کشور را تنها در 8 سال گذشته با تلفات جانی و خسارات مالی در 8 سال دفاع مقدس مقایسه کنند تا به اهمیت موضوع پی ببرند.

قره‌داغی گفت: پیشنهاد پزشکی قانونی برای ریشه یابی علت تصادفات جاده‌ای و تحلیل داده‌ها ایجاد مرکزی مستقل با مشارکت سازمان‌های مسئول در ایمنی راه‌ها است تا بتوانیم به درستی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: رسانه‌ها باید بدانند که سازمان پزشکی قانونی تنها مرجع اعلام مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای است.

 /56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =