شیا من؛ نمونه ای از پیشرفت چین با سیاست درهای باز

روز چهارشنبه ۷ اکتبر برابر با چهلمین سال تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شیا من است. این بندر در استان فو جیان در جنوب شرقی چین قرار دارد. امروزه، این شهر از یک شهر بسیار کوچک به یک شهر زیبا و باز تبدیل شده که بسیار مورد پسند گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال ۱۹۸۵ میلادی، شی جین پینگ ۳۲ ساله به عنوان معاون شهردار شهر شیا من منصوب شد. وی که به تازگی از شهرستان کوچک جنگ دینگ استان هه بی عازم این شهر شده بود به دنبال راهی جدید برای توسعه شیا من برآمد.

صنعت هواپیمایی نمادی از درهای باز در شیا من است. شرکت هواپیمایی شیا من نخستین شرکت با سرمایه مشترک دولتی و خصوصی در چین است. این شرکت با رشد و توسعه خود در سال های گذشته، تا کنون بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما را در اختیار گرفته و در بیش از ۳۵۰ خط پروازی فعالیت می کند و برای ۳۳ سال متوالی سوددهی مثبت داشته است.

هنگامی که شی جین پینگ در شیا من مشغول به کار شد، این شهر در یک مرحله کلیدی از رشد و توسعه خود قرار داشت. به منظور استفاده از تجربیات موفق بین المللی، شی جین پینگ در رأس یک هیات تحقیقاتی، از سنگاپور بازدید کرد و  یک همایش بین المللی درباره "منطقه تولید محصولات صادراتی و بندر آزاد" را برپا کرد و اطلاعات و داده‌های بین المللی ارزشمندی را به دست آورد.

ماه آوریل سال ۲۰۱۵، برنامه ایجاد نخستین مناطق آزمایشی تجارت آزاد در استان فو جیان تصویب شد. شهر شیا من با استفاده از این فرصت و همچنین اجرای طرح "ایجاد راه دریایی ابریشم قرن ۲۱" همکاری اقتصادی و تجاری و تبادلات فرهنگی و انسانی خود را با کشورهای مسیر "کمربند و جاده" را تقویت بخشید؛ طوری که، اکنون واردات و صادرات این شهر به مراتب افزایش یافته و قطار بین المللی چین - اروپا که از این شهر شروع شده، به یک راه جدید باربری بین المللی تبدیل شده است.

پس از ایجاد رسمی منطقه تجارت آزاد شیا من، ۵۰.۳ هزار موسسه و شرکت جدید در این منطقه ثبت و مستقر شده و اموال ثبت شده این شرکتها و موسسات به ۶۷۰ میلیارد یوان رسید.

رشد و توسعه شهر شیا من، یک نمونه از روند اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز و پیشرفت چین در چند دهه گذشته است. تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، چین در مجموع ۲۱ منطقه آزاد تجاری ایجاد کرده و اصلاحات و درهای باز را گسترده تر کرده است. شی جین پینگ، رهبر چین نیز بارها تأکید کرد که درهای چین به روی خارج بازتر شده و چین قصد دارد که همچنان به آزادتر کردن و تسهیل تجارت سرمایه گذاری یاری کند و به همکاری با منافع مشترک با دیگر کشورها بپردازد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1442151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =