بیانیه ارمنستان در واکنش به اقدامات ‌ترکیه در قره باغ

فارس نوشت: در پی تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، وزارت خارجه ایروان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اقدامات تحریک‌کننده ترکیه ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان ضمن انتقاد از سیاست‌های ترکیه در درگیری‌های میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان آمده است: «ما بشدت سیاست تحریک‌آمیز ترکیه در منطقه خود را محکوم می‌کنیم و همکاری تمامی نیروهایی را که به ثبات در این منطقه علاقمند هستند، گرامی می‌داریم».

بنا به گفته ایروان، ترکیه نیروی محرکه اصلی محسوب می‌شود که پشت اقدامات تهاجمی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ قرار دارد.

وزارت خارجه ارمنستان در این خصوص توضیح داد: «روشن است که ترکیه که با مشارکت این کشور، خشونت نظامی (جمهوری) آذربایجان علیه آرتساخ (قره باغ کوهستانی) از قبل برنامه‌ریزی شده است و همچنان ادامه دارد. این کشور (ترکیه) از موضع خود بی‌ثبات کردن بیشتر اوضاع و تضعیف توافقات حاصل شده عقب‌نشینی نمی‌کند».

بنا به اعتقاد وزارت خارجه ارمنستان، آنکارا در حال تجهیز ارتش جمهوری آذربایجان با تروریست‌های خارجی است که از غرب آسیا برای کمک به باکو اعزام می‌شوند.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه خود در این باره توضیح داد: «ترکیه همچنین با هدف تضعیف مفاد توافق آتش بس که در سطح وزرای خارجه جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ با ابتکار عمل «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حاصل شد، از کمپین اطلاعاتی و سیاسی (جمهوری) آذربایجان پشتیبانی می‌کند».

علی‌رغم آنکه بامداد شنبه هفته جاری (۱۹ مهر ماه)، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد، مقام‌های دفاعی ایروان و باکو ساعاتی قبل از شروع آتش بش (۱۲:۰۰ به وقت محلی ۱۰ اکتبر، ۱۲:۳۰ به وقت تهران ۱۹ مهرماه) و دقایقی بعد از اجرایی شدن آتش‌بس، از حمله به قلمروهایشان خبر دادند.

از طرف دیگر، در اولین ساعات روز گذشته (یکشنبه) وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارتش ارمنستان را به حمله به شهر «گنجه» واقع در غرب جمهوری آذربایجان متهم کرد که البته «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان این اتهامات را رد کرد.

بنا بر گفته یک منبع در وزارت خارجه ترکیه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «جیهون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه طی یک گفت‌وگوی تلفنی درباره تحولات روزهای گذشته قره باغ کوهستانی بحث کردند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1442537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    16 2
    از مناطق اشغالی خارج شوید ترکیه هم باهاتون کاری نخواهد داشت!