بایدها و نبایدهای سرماخوردگی در بارداری

ایلنا نوشت: زمانی که هوا سرد می‌شود، سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز در کمین می‌نشیند؛ در این بین خانم‌های باردار نیز در امان نیستند.

بارداری فصلی زیبا و حساس از زندگی خانم‌ها است. حساس از این نظر که در این دوران سلامتی خانم‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود و باید بیشتر مراقب خود باشند. چون به واسطه افزایش پروژسترون سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می‌شود. سرماخوردگی نیز یکی از مواردی است که خانم‌های باردار باید مراقب بوده و پیشگیری کنند. چون همیشه پیرامون هر کدام از ما افرادی هستند که دچار سرماخوردگی جزئی یا شدید شده‌اند و یا آنفلوانزا گرفته‌اند. امسال نیز با وجود کروناویروس خانم‌های باردار باید بیش از پیش هشیار باشند. در این مطلب، بیشتر در خصوص سرماخوردگی در دوران بارداری، داروهای مجاز و ... صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

باردار هستید؟ علائم سرماخوردگی را بشناسید

در بین علائم رایج سرماخوردگی می‌توان به موارد زیر که رایج‌تر هستند اشاره کرد:

عطسه

آبریزش روشن بینی

سرفه‌های آزاردهنده و خلط‌دار

ریزش اشک

گلودرد

تب جزئی یا بدون تب

سردردهای کمابیش شدید

اجازه ندهید بدنتان ضعیف شود. بدانید که کم‌خوابی و خستگی از عوامل اصلی قرار گرفتن در معرض ویروس‌هاست؛ بنابراین به اندازه کافی بخوابید و خوب استراحت کنید. رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید تا ویتامین‌های بدنتان تأمین شود

آیا سرماخوردگی برای خانم‌های باردار خطرناک است؟

جای نگرانی نیست. سرماخوردگی‌های ویروسی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؛ اما در هر حال باعث ناراحتی مادر می‌شوند. با این حال جای نگرانی برای مادر یا جنین وجود ندارد. اما سرفه‌های شدید می‌تواند باعث بروز انقباض‌هایی شود. در هر صورت اگر دمای بدنتان برابر یا بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد باشد به پزشک مراجعه کنید. ممکن است که تب نشان‌دهنده مشکل دیگری باشد که پنهان مانده است. علاوه بر این اگر تب شدید باشد یعنی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به ۳۹ یا ۴۰ درجه سانتیگراد برسد خطرناک است. به عقیده متخصصان تب شدید می‌تواند باعث زایمان زودرس یا خدای نکرده سقط جنین شود.

سرماخوردگی در بارداری: چه داروهایی می‌توان مصرف کرد؟

حتماً می‌دانید که در دوران بارداری شما نمی‌توانید هر دارویی را مصرف کنید و اکثر داروها برای شما مورد منع مصرف دارد. در شروع سرماخوردگی اولین اقدام این است که درجه حرارت بدنتان را اندازه‌گیری کنید. سردرد و درجه حرارت بالای ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند علامت آنفلوانزا باشد. در این صورت حتماً با پزشکتان مشورت کنید. اما برای درمان سرماخوردگی ساده نمی‌توانید به سراغ انواع داروهای موجود بروید و تنها دارویی که مجاز به مصرف آن هستید بخصوص زمانی که تب مختصری دارید استامینوفن (پاراستامول) است. البته حواستان باشد که در مصرف این دارو نیز نباید زیاده‌روی کنید. خانم‌های باردار نباید روزانه بیش از ۳ گرم یا ۳۰۰۰ میلی‌گرم آن هم به مدت حداکثر ۵ روز استامینوفن مصرف کنند.

اما اگر علائم جدی‌تری دارید حتماً با پزشک یا ماما مشورت کنید و به هیچ عنوان سراغ خوددرمانی نروید. یادتان باشد داروهای دیگری که برای بهبود سرماخوردگی وجود دارند و در داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک نیز به فروش می‌رسند برای شما مجاز نیستند، چون باعث انقباض عروق می‌شوند و این موضوع برای جنین خطرناک است. برای سرماخوردگی ساده و بدون تب و مشکلات دیگر فقط باید صبوری کرده و استراحت کنید، چون سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک و اکثر داروها بر آن کارساز نیستند.

داروهای ممنوعه برای درمان سرماخوردگی برای خانم‌های باردار

داروهایی که پایه افدرین دارند (داروهایی که برای تسکین موقت تنگی نفس و خستگی ناشی از آسم و بیماری‌های تنفسی تجویز می‌شوند)، داروهای ضدسرماخوردگی معمول که بدون نسخه به فروش می‌رسند، بخورهای حاوی منتول و شربت‌های ضدسرفه‌ی خلط‌آور که هیچ تاثیری در درمان سرماخوردگی ندارند برای خانم‌های باردار مجاز نیستند. در نهایت اینکه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوبروفن نیز برای خانم‌های باردار مورد منع مصرف دارد.

چه باید کرد؟

درمان واقعی: شستشوی بینی

واقعیت این است که بهترین درمان سرماخوردگی شستشوی بینی با سرم شستشو است. البته اگر سرماخوردگی‌تان بیش از یک هفته طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشکتان تشخیص دهد که نیاز به برخی آنتی‌هیستامین‌ها دارید. در هر حال توصیه می‌شود به طور مرتب بینی‌تان را با آب‌نمک یا سرم شستشو بشویید و تمیز کنید. علاوه براین بهتر است هوای خانه را اندکی مرطوب کنید و بدانید که هوای سرد و خشک حالتان را بدتر خواهد کرد. متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار قبل از شروع فصل سرما واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. توصیه اکید داریم که در دوران بارداری بدون نظر پزشکتان هیچ دارویی مصرف نکنید.

بخور، اما با احتیاط

اگر دماغتان کیپ شده است می‌توانید بخور دهید. برای اینکار ۲ قطره عصاره روغنی اکالیپتوس را در یک کاسه آب جوش بریزید. یک حوله روی سرتان بکشید و سرتان را مقابل کاسه قرار دهید. به مدت چند دقیقه نفس‌های عمیق بکشید. یادتان باشد که برخی از عصاره‌های روغنی و یا اسانس‌های معمول در رایحه درمانی برای خانم‌های باردار ممنوع است؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از هر نوع رایحه درمانی با پزشک خود مشورت کنید. اگر در خصوص بخور نیز مطمئن نیستید حتماً به شستشوی بینی با سرم شستشو اکتفا کنید.

شربت عسل و لیموترش را فراموش نکنید

اگر سرماخوردگی‌تان با گلودرد همراه است با ترکیب عسل، لیموترش و مقداری آب گرم شربت درست کرده و در طول روز چندین بار جرعه جرعه میل کنید.

تا می‌توانید پیشگیری کنید

بهترین درمان پیشگیری است. بخصوص این روزها که هر نوع بیماری و سرماخوردگی کرونا تلقی می‌شود بهترین کار این است که تمام تلاشتان را برای پیشگیری از سرماخوردگی به کار گیرید.

برای این کار توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید

اجازه ندهید بدنتان ضعیف شود. بدانید که کم‌خوابی و خستگی از عوامل اصلی قرار گرفتن در معرض ویروس‌هاست؛ بنابراین به اندازه کافی بخوابید و خوب استراحت کنید. رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید تا ویتامین‌های بدنتان تأمین شود. ویتامین C موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، اسفناج، کیوی و ... شما را در برابر ویروس‌ها و سرماخوردگی ایمن می‌کند.

هوای خانه را تازه نگه دارید

سعی کنید که روزانه هوای منزل را تازه کنید. بهتر است هر روز به مدت حداقل ۱۰ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود.

سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید

غذای سالم میل کنید، تحرک بدنی مناسب داشته باشید، سرکار یا در منزل خودتان را خسته نکنید، از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده نکنید. الکل، دخانیات و استرس برای شما و جنین‌تان سم است.

دست‌هایتان را به طور مرتب بشویید

این روزها همه در حال شستن دست‌ها هستند. خانم‌های باردار باید به این نکته بیشتر توجه کنند و به طور مرتب دستان خود را با آب و صابون شستشو دهند.

قوانین طلایی را رعایت کنید. از هر گونه دورهمی و تجمع دوری کنید.. دست دادن و روبوسی را فراموش کنید.. از خرید کردن در فروشگاه‌های بزرگ و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنید.. داخل دستمال کاغذی عطسه کرده و آن را دور بیندازید. همیشه کنار دستتان یا در جیبتان دستمال تمیز داشته باشید.. اگر به آب دسترسی ندارید حتماً از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و در اولین فرصت دست‌هایتان را بشویید.. اگر دور و برتان بچه مدرسه‌ای دارید و یا خانواده پرجمعیتی هستید در تماس با آن‌ها نیز حتماً ماسک بزنید.. آب و مایعات گرم زیادی بنوشید تا مخاط روان شده و از بینی‌تان خارج شوند.

اجازه ندهید بدنتان بی‌آب بماند بخصوص اگر تب داشته باشید. حتماً مایعات بنوشید. برای تسکین گلودرد هیچ چیز به اندازه چای گرم با یک قاشق عسل معجزه نمی‌کند. داخل نوشیدنی‌هایتان نیز چند قطره لیموترش تازه بچکانید.. داخل منزل بخصوص شب‌ها دستگاه بخور روشن کنید. البته می‌توانید یک ظرف حاوی آب را روی رادیاتور قرار دهید تا هوای منزل را مرطوب کند.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1444446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =