۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴

سال 89 بدترین سال از لحاظ آلودگی بود به طوریکه تعداد روزهای ناسالم در سال های 87 ،88 و 89 به ترتیب 60،42 و 104 روز بود.

زهرا تالانی- یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده است که  تعداد روزهای «ناسالم» و «بسیار ناسالم» هوای پایتخت در سال جاری 350 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. او با اشاره به رشد 3.5 برابری تعداد روزهای «ناسالم» و «بسیار ناسالم» در سال جاری در تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت آلودگی هوای تهران به ترتیب آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و دی‌اکسید نیتروژن بوده است این در حالیست بیشترن علت آلودگی هوای تهران در سال گذشته ذرات معلق کمتر ازا 10 میکرون و اوزون بوده است.

 در همین باره با او گفت و گویی را انجام داده ایم:

سال گذشته تهران هوای ناسالمی را پشت سر گذاشت. در این چند روز سال جدید وضعیت چگونه بود؟

از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ روز «پاک» در پایتخت نداشتیم. از سوی دیگر تهران در این مدت 20 روز را در شرایط «سالم»، 8 روز را در شرایط «ناسالم» و یک روز را در شرایط «بسیار ناسالم» سپری کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تهران 5 روز «پاک»، 20 روز «سالم» و 2 روز «ناسالم» بوده است. این آمار در مقایسه با سال 88 که هوای تهران 42 روز در شرایط بالاتر از حد استاندارد بود، نشان‌دهنده افزایش 5/2 برابری آلودگی هوای تهران در سال 89 است.

تصور می کنید امسال هم روزهای آلودگی هوا فراوان باشد؟

با توجه به اینکه نصب آلاینده های جدید حساسیت فراوانی نسبت به گرد و غبار دارد احتمال اینکه روزهای آینده و امسال روزهای ناسالم داشته باشیم،فراوان است. همچنین با‌توجه به این روند کند و پابرجایی معضل خودروهای فرسوده و نصب کاتالیست خودروها، امسال نیز پیش‌بینی‌ می‌شود، روزهای آلوده‌ی بسیاری در طول سال در انتظار شهروندان باشد. سال 89 بدترین سال از لحاظ آلودگی بود به طوریکه تعداد روزهای ناسالم در سال های 87 ،88 و 89 به ترتیب 60،42 و 104 روز بود. و تعداد روزهای «ناسالم» و «بسیار ناسالم» هوای پایتخت در امسال 350 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معاون عمرانی استانداری اعلام کردند که امسال هیچ تعطیلی به خاطر آلودگی هوا نخواهیم داشت. آیا در صورت افزایش آلودگی برنامه خاصی دارید؟

تعطیل بودن به دلیل آلودگی هوا قانون است و نمی توان از اکنون پیش بینی کرد که تعطیلی نخواهیم داشت چون اگر به حد هشدار برسد ناگزیر به تعطیلی هستیم.

سال گذشته قرار بود طرح جامع آلودگی هوای تهران بازنگری و تدوین شود.نتیجه چه شد؟

هم اکنون سال جدید فرا رسیده و خبری از تصویب و اجرای آن نیست.در حالیکه مشکل اصلی افزایش آلودگی هوای تهران ، روند کند اجرای برنامه‌ها و راهکارها در این حوزه است. چون مسئولان هر وقت هوای تهران خوب می‌شود، معضل آلودگی هوا را به فراموشی می‌سپارند و این موضوع مهم را رها می‌کنند. در حوزه کاهش آلودگی‌هوای تهران اقدام اساسی انجام نگرفته است، اگر امسال نیز بخواهیم اقدامی برای کاهش آلودگی‌هوا انجام دهیم، زمان‌بر خواهد بود و در طول یک‌سال نتیجه‌بخش نخواهد بود، بنابراین تجربه روزهای بسیار بالاتر از حد استاندارد در سال90 دور از انتظار نیست.

مشکل آلودگی بنزین هنوز حل نشده است؟

اگرچه بنزین مورد استفاده در شرایط مناسبی قرار ندارد اما با توجه به وضعیت پایین تکنولوژی خودروهای مصرفی اگر این بنزین در بهترین شرایط هم بود باز همین وضعیت را داشتیم. باید اعتراف کرد که با این وضعیت ناوگان خودروها وضعیت آلودگی هوا بهترازاین نمی‌شود.

44134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اميرحسين IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
    0 0
    چرا در سايت "شرکت کنترل هوا" [همين شرکتي که آقاي رشيدي مديرعاملش هستند] هيچ اطلاعاتي از وضعيت آلودگي هواي تهران ارائه نمي​شه؟؟؟! در صفحه مربوط به "آخرين وضعيت كيفيت هوا" فقط شاخص آلاينده منو اكسيد كربن CO بررسي شده و خبري از آلاينده ذرات معلق (گرد و غبار)نيست!!! آيا ايشون در رأس يک سازمان عريض و طويل بودجه از شهرداري تهران مي​گيرند که فقط هر چند وقت يکبار مصاحبه کنن و بگن هوا کثيفه؟ جداً کنترل کيفيت هوا يعني چي؟!