از این پس کلیه درآمدهای نفتی باید به خزانه​داری کل کشور واریز شود. حتی آن بخش که شرکت نفت متعلق به خود می​داند.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 14 قانون نفت و گاز تاکید کردند که « کلیه درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی پس از کسر پرداخت‌های بیع متقابل که به طور مستقیم به خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی واریز می‌شود»

البته مصوب شد که درصدهای مقرر در مواد (5) و (6) این قانون، طبق قوانین و مقررات مربوطه برداشت و پرداخت می‌گردد. یعنی سهم شرکت نفت هم ابتدا باید به خزانه​داری واریز شده و بعد دوباره عودت داده شود.

به همین منظور در تبصره 1 این ماده تاکید شد: درآمد حاصل از میعانات گازی تولیدی پس از واریز به حساب بانک مرکزی و کسر کسورات قانونی مربوط، با اعلام خزانه‌داری کل کشور به‌طور کامل بابت علی‌الحساب سهم مذکور در ماده (5) در اختیار وزارت نفت از طریق شرکت‌های اصلی تابعه آن قرار می‌گیرد.

در تبصره 2 هم آمده بود: درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی مازاد بر قیمت‌های مندرج در قوانین بودجه سالانه کل کشور پس از کسر کسورات قانونی به حساب ذخیره ارزی نزد بانک مرکزی واریز می‌گردد تا براساس قوانین موضوعه هزینه شود.

مهمتر اینکه وزارت نفت موظف شد، یک نسخه از قراردادهای منعقده مربوط به صادرات گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع‌شده و قراردادهای اکتشاف و توسعه در میادین نفتی که متضمن تعهدات بیش از پنج سال است را به صورت محرمانه به مجلس شورای اسلامی تسلیم نماید.

گفتنی است پس از پایان تصویب این طرح، رئیس​مجلس  از تلاش​های نمایندگان بویژه اعضای کمیسیون انرژی، کمیته ویژه بررسی این طرح، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و مرکز پژوهش​های مجلس تقدیر و تشکر کرد.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 144672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =