کشت های گلخانه ای در شهرستان کیار توسعه می یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار از توسعه کشت های گلخانه ای در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرآنلاین از چهارمحال : سعید داوودی نیا گفت : در راستای توسعه کشت های گلخانه ای از سال گذشته تاکنون این مدیریت اقدام به صدور ۲۲ مورد پروانه تاسیس گلخانه به مساحت ۱۵ هکتار نموده است که ۱۰ فقره پرونده تسهیلاتی به مساحت ۹ هکتار به مبلغ ۳۷ میلیارد و ۶۹۴ میلیون تومان جهت اخذ تسهیلات معرفی به بانک و در مرحله تصویب بانک هستند و مابقی در مرحله تکمیل پرونده و تامین وثیقه هستند و همچنین ۶۹ فقره پرونده به مساحت ۵۳ هکتار جهت اخذ پروانه تاسیس به سازمان نظام مهندسی استان معرفی شده اند و ۳۲ مورد مجوز گلخانه کوچک مقیاس به مساحت ۹/۶ هکتار صادر شده است که ۲ مورد از آنها با دریافت تسهیلات از محل بنیاد برکت در سال جاری به بهره برداری رسیده اند.

سعید داودی نیا بیان کرد : در حال حاضر گلخانه های فعال در این شهرستان ۵ واحد به مساحت ۱/۵ هکتار می باشند که ۲ واحد از این گلخانه ها در سطح ۰/۹ هکتار در شهریور و مهرماه سال جاری به بهره برداری رسیده اند و هم اکنون زیر کشت فلفل دلمه ای می باشند.

وی افزود : پیش بینی می شود سطح کشت های گلخانه ای در این شهرستان تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰ به سطح ۱۵ هکتار بزرگ مقیاس و ۱۰ هکتار کوچک مقیاس توسعه پیدا کند.

داودی نیا خاطر نشان کرد : ایجاد شهرک های گلخانه ای در شهرستان کیار از اهمیت بالایی بزخوردار است چرا که وقتی گلخانه داران در یک شهرک تجمیع شوند خدمات رسانی در جهت توسعه کسب و کار و تولید محصولات گلخانه ای آسان تر خواهد بود و همچنین هزینه های خدماتی برای دولت و هزینه تمام شده برای تولید کننده نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت بنابراین در این راستا این شهرستان بیش از ۸۰ هکتار گلخانه در قالب شهرک های کشاورزی نیز در دست اقدام دارد تا به سرمایه گذاران و متقاضیان واگذار گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار یکی از برنامه های مهم بخش کشاورزی را بهره برداری مناسب از آب دانست و اظهار داشت : توسعه کشت های گلخانه ای در این شهرستان با توجه به استفاده بهینه از آب بیش از پیش ضرورت دارد .

آقای مهندس داودی نیا در ادامه بیان داشت : احداث واحدهای گلخانه ای در مقیاس های مختلف ، صرف نظر از مزایایی که در افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد می تواند زمینه ساز تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح ، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و درآمد بیشتر برای مردم باشد.

وی افزود : فعال شدن ستاد گلخانه های شهرستان ها و متعاقبا استان جهت بررسی و رفع موانع گلخانه ها برای تسریع در روند کار اداری و حل مشکلات پیش  روی متقاضیان کشت های گلخانه ای در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار در پایان سخنان خود به مشکلات گلخانه ای اشاره کرد و گفت : یکی از مشکلات اساسی در کشت گلخانه ای هزینه بر بودن راه اندازی اولیه و ساخت و تکمیل سازه و تجهیزات آن است که دولت در راستای حمایت از بهره برداران بخش کشت گلخانه ای تسهیلاتی از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی پرداخت می کند که در حال حاضر بانک ها فاقد اعتبار مالی می باشند و هم اکنون متقاضیان درخصوص دریافت تسهیلات در حال رفت وآمد هستند و همچنین مشکل اساسی درخصوص حقابه ها و تناقض در روند اخذ این استعلام ها باعث سردرگمی متقاضیان و از دست دادن زمان و فصل مناسب ساخت و کشت گلخانه می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1447636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =