همکاری‌های ۱۲ گانه دولت الکاظمی با عربستان

ایرنا نوشت: منابع خبری عراق از همکاری ۱۲ گانه دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با همتای سعودی خود در زمینه های سیاسی، امنیتی و نظامی در سایه برخی نگرانی های داخلی در عراق خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «الفرات»، در بیانیه دوشنبه شب وزارت خارجه عراق آمده است: گروه سیاسی، امنیتی و نظامی برآمده از کمیته هماهنگی عراق و عربستان در نشستی از طریق وبینار به ریاست «فواد حسین» وزیر خارجه عراق و «فیصل بن فراهان آل سعود» همتای سعودی وی درخصوص ۱۲ مورد توافق کرد.

براساس این بیانیه، "ادامه همکاری و هماهنگی در مسائل سیاسی و امنیتی و نظامی، تسریع در بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر» بین عراق و عربستان، بررسی امکان امضای یادداشت تفاهم لغو روادید دیپلماتیک و خدمت دوجانبه، رایزنی و حمایت دوجانبه در محافل بین المللی" از جمله مهمترین این محورها می باشد.

"تقویت همکاری امنیتی و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با جرم و قاچاق، تسریع در امضای یادداشت تفاهمی امنیتی بین وزارتخانه های کشور عراق و عربستان، همکاری در زمینه های نظامی از طریق تمرین های مشترک در چارچوب یادداشت تفاهمی که بین دوطرف در زمینه فرهنگی امضا می شود و نیز افتتاح مرکز وابسته نظامی در دو کشور و تبادل دوره های آموزشی و تجربیات در زمینه مطالعات و برنامه ریزی راهبردی" از دیگر موارد ۱۲ گانه یاد شده در این بیانیه به شمار می رود.

براساس این بیانیه، "تداوم حمایت از تلاش های عراق برای همکاری با ائتلاف بین المللی  ضدداعش و تلاش برای تدوین یک چشم انداز مشترک در زمینه مسائل منطقه (مسئله فلسطین، سوریه، ترکیه، لیبی و یمن) از جمله موارد دیگر مورد توافق دوطرف به شمار می رود.

یک هیات از شماری از وزاری سعودی روز گذشته با سفر به بغداد درباره تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها بویژه در زمینه اقتصادی بحث و تبادل نظر کرد.  این هیات با الکاظمی و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

سفر این هیات سعودی در سایه نگرانی گسترده مداوم محافل داخلی عراق درخصوص تبعات و پیامدهای منفی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دینی همکاری بغداد با ریاض انجام شد.

حضور احتمالی عربستان در عراق بویژه در مناطق جنوبی و مرکزی این کشور در پوشش اجرای پروژه های اقتصادی این نگرانی را در نزد محافل یاد شده ایجاد کرده است که عربستان از آن به عنوان اهرمی سیاسی برای فشار بر دولت عراق استفاده کند.  

این حضور همچنین باعث نگرانی امنیتی در بین محافل داخلی عراق شده است، زیرا عراقی ها به سابقه بد عربستان در اعزام هزاران تروریست به کشورشان در گذشته اشاره می کنند و درخصوص بی ثبات شدن دوباره عراق با حضور عربستان هشدار می دهند.

این محافل امنیتی عراقی همچنین درخصوص احتمال اهداف پشت پرده عربستان برای تجزیه عراق در مراحل بعدی از طریق جدا کردن بخش هایی از زمین های عراق یا تشکیل یک «اقلیم سنی» هشدار می دهند.

311311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =