رونمایی از طرح های متفاوت و اثرگذار در روز کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین رسمی رونمایی از طرح های اجتماعی و فرهنگی کیش از تلاش مجموعه عوامل سازمان برای ارتقاء حداکثری جایگاه کیش و توجه به طرح های مردم نهاد و توانمندساز در کنار طرح ها و پروژه های اقتصادی در دو سال اخیر خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از کیش، غلامحسین مظفری در این خصوص گفت: ما در سازمان علاوه بر توجه به تمامی حوزه ها، تاکید همه ما بر بخش های معماری جزیره و هویت بصری آن جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تا کنون گام های خوبی نیز در این راستا برداشته شده است.

وی با تاکید بر ایده پردازی های نو افزود: برای رسیدن به این هدف، معماری محور امیرکبیر در ماه های گذشته به معرض مسابقه گذاشته شد. همچنین نوسازی و باز سازی مسجد ماشه در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه رسید و اکنون ساحل ماشه به عنوان اسکله قدیمی که بلا استفاده مانده است پس از انتخاب آثار هنرمندان تراز اول کشور در مسابقه هفت سنگ به باغ مجسمه کیش تبدیل می شود .

 رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: ساماندهی سواحل کیش نیز یکی دیگر از طرح هایی است که طرح آن تصویب شده و به زودی اجرا خواهد شد. در مجموع باید تلاش کنیم فضای معماری مناسبی برای جزیره داشته باشیم و قدم ها را استوار تر برداریم تا بر خلاف محدودیت هایی که به دلیل شیوع کرونا به وجود آمد، از فرصت ها استفاده کنیم و شروع خوبی برای سال آینده در روز کیش داشته باشیم.

مطفری در خصوص رونمایی از فصلنامه جدید معماری و ساختمان با محوریت موضوعی کیش گفت:این فصلنامه ضمن ارائه مقالات تحلیلی و معرفی پروژه های مهم و ملی ، به انتشار ارزش های جزیره کیش با محورها و مباحث مختلف می پردازد و جایگاه و ارزش های منطقه ای در حوزه خلیج فارس، موضوع طبیعت و مردم ( ارتباط با ساحل ،معماری همساز با طبیعت، دانش بومی معماری و میراث معماری بومی)، صنعت توریسم و گردشگری،  نقش میراث معماری سنتی و مدرن در گردشگری و توسعه آن، توریسم معماری، صنعت ساختمان و تکنولوژی، اقلیم و بومگرایی در ساختار معماری قرن ۲۱، مدیریت توسعه و نقش آن در ایجاد تعادل و توازن همچنین شناسایی و تبیین محورهای توسعه پایدار از جمله مباحثی است که در این شماره از فصلنامه معماری به آن پرداخته شده است.

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی نیز در خصوص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بانوان در جزیره کیش اظهار داشت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بانوان  که در دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از انجام مطالعات داخلی و خارجی به تصویب رسیده،  قرار است با حمایت جهاد دانشگاهی کشور و همکاری اداره امورزنان سازمان منطقه آزاد کیش، به اجرا درآید.

وی افزود: این طرح ابتدا در ٩ استان به صورت پایلوت برای ٢٠ هزار نفر اجرا شد و از مهر ماه گذشته برای ٣١ استان پیاده سازی شد. تفاوت این طرح با دیگر طرح های قبل،  مطالعات دقیق جهاد دانشگاهی بود که از بازار به سمت تولید حرکت میکند.در منطقه آزاد کیش نیز برای ٥٠٠ نفر ظرفیت قائل شدیم  که تنها مشاغل سنتی مد نظر نبوده و حوزه مشاغل نوین نیز در طرح دیده شده است.

وی در ادامه بیان داشت: سامانه ای مجزا برای ثبت نام طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مناطق آزاد با آدرس IMHB.ir در نظر گرفته شده که هم اکنون در دسترس است. امیدواریم نخستین فروشگاه برند ملی مشاغل خانگی را در جزیره کیش شاهد باشیم که اتفاق بزرگی در تجارت و حمایت از اقتصاد خانواده ها خواهد بود.

محمد صادق بیجندی هدف از اجرای این طرح را  ایجاد اشتغال پایدار، کمک به رونق اقتصادی خانوار، توسعه کسب و کارهای خانگی زنان، تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح عنوان و گفت: اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بانوان، ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت های بازاریابی و فروش محصولات آنها را نیزموجب می شود.

ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش،  موضوع رشد قیمت مسکن و اجاره بها را یکی از مهمترین دغدغه های دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد و گفت:با توجه به افزایش نرخ واحدهای مسکونی و اجاره بها، سازمان منطقه آزاد کیش در راستای تامین مسکن بومیان ، فعالان اقتصادی، کارکنان سازمان و شرکت‌ها و موسسات تابعه، تعاونی کارکنان سازمان و سایر ارگان‌ها و نهادهای مستقر در کیش، اقدام به  اجرای طرح ملی مسکن کرده است.

وی افزود:در این طرح برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، زمین با نرخ مصوب در اختیار شرکت‌های سازنده مسکن قرار می‌گیرد و هزینه‌های صدور پروانه ساخت نیز به صورت اقساطی دریافت خواهد شد؛ شرکت‌های سازنده نیز بر اساس مفاد قرارداد با سازمان منطقه آزاد کیش و ابزارهای کنترلی این سازمان، موظف به ساخت و واگذاری مسکن با کیفیت مطلوب و با حداقل سود و قیمت مناسب به متقاضیان هستند.

ناصرآخوندی عنوان کرد: فاز اول طرح در زمینی به مساحت ۵.۰۰۰ متر مربع در منطقه سفین با اولویت تامین مسکن برای بومیان اجرا خواهد شد. خانه های پیش بینی شده در این طرح، تحت نظارت معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان، با رعایت ضوابط و استانداردهای مربوطه و در قالب بلوک‌های تجمعی کوتاه و بلند مرتبه در متراژهای مختلف با میانگین ۷۵ متر مربع، در سه سطح قیمت بر اساس نوع مصالح اعم از خارجی یا ایرانی برای اقشار مختلف ساخته خواهد شد که با هماهنگی سازمان به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از اخذ موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تاسیس صندوق زمین و ساختمان در جزیره کیش خبر داد و افزود: این موافقت نامه برای نخستین بار در مناطق آزاد صنعتی تجاری کشور با حجم سرمایه گذاری ٢٧٠٠ میلیارد ریال رخ داده است که زمینه سرمایه گذاری امن را برای کیشوندان فراهم کرده است و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پیامی به مناسبت افتتاح پارلمان زنان گفت: تلاش های مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در جهت ارتقا وضعیت زنان و خانواده با تشکیل پارلمان مشورتی زنان در جزیره کیش اقدام بسیار ارزشمندی است که موجب بهبود شرایط زنان و خانواده های ساکن این جزیره زیبای مرجانی در خلیج فارس خواهد شد.

وی افزود: در دولت دوازدهم توجه به حوزه زنان از طریق تصویب شاخص های عدالت جنسیتی و خانواده در ستاد ملی این حوزه محقق و تصویب سند ارتقا وضعیت آنها برنامه ریزی شد که این سند، ملاک عمل برای بخش های مختلف هر استان محسوب می شود.  برنامه ریزی های ما برای بهبود و ارتقا شرایط زنان و خانواده در بخش های دولتی، غیر دولتی یا بخش های مدنی نیز در این سند و در قالب برنامه های اجرایی پیش بینی شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: امیدوارم با تحقق این برنامه وبرداشتن گام های استوار برای بهبود شرایط آموزش، فرهنگ، بهداشت، اشتغال و کارآفرینی، نشاط و ورزش برای زنان و خانواده ها در جزیره، همچنین توجه به مسائل امنیت و حقوق زنان در کیش، دستاوردهای خوب و علمی حاصل شود تا از ابعاد مختلف توسعه انسانی و تحقق آرمان های والای انقلاب اسلامی، به اهداف و پیشرفت های مورد نظر دست یابیم.

عالمه خسروی رئیس اداره امور زنان کیش نیز در تشریح افتتاح پارلمان زنان در جزیره گفت: روز کیش فرصتی است برای بیان زیبایی های بیکران و ویژگی های منحصر به فرد این جزیره مرجانی و بیان دستاورد های ارزشمندی که با تلاش زنان و مردان فعال در عرصه های گوناگون در جزیره حاصل شده است؛ شکل گیری پارلمان زنان به عنوان یک مطالبه عمومی و با حضور فراگیر نمایندگان اقشار مختلف جامعه زنان منطقه، یکی از اقدامات تاثیر گذار مسئولان این منطقه آزاد است که قطعا گامی ارزشمند به سوی استفاده ارزشمند از ظرفیت های بالقوه زنان جزیره کیش خواهد بود.

وی حضور موثر بانوان گرانقدر جزیره کیش در عرصه های مختلف و تلاششان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یکی از شاخصه های مهم و ارزشمند جزیره برشمرد و تاکید کرد: برای حفظ این امر، ارتقا سطح مشارکت و جایگاه ویژه زنان در فعالیت های اجتماعی منطقه و استفاده از تجربه و علم آنان ایجاد ساختاری به منظور بهره گیری از نقش زنان در فرایند های تصمیم سازی لازم و ضروری است تا این نگین خلیج همیشه فارس را در نیل به اهداف توسعه ای یاری کنند.

مریم محمدی رپیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم گفت: حفظ محیط زیست کیش از جمله موضوعات حساس در میان مردم، بومیان، کیشوندان و مدیران این سازمان بوده است.

 وی از حمایت مدیران به ویژه دکتر غلامحسین مظفری برای اهتمام نظری و عملی در  حفظ محیط زیست جزیره زیبای کیش قدردانی کرد.در این مراسم با قرائت سوگند نامه محیط زیستی کیش عنوان شد که منشوری در تعظیم و تکریم محیط زیست کیش با هدف جلب مشارکت و ترغیب ساکنان و گردشگران به صیانت ازمحیط زیست و ترویج این فرهنگ درمیان جامعه،  تهیه و تدوین شده است تاکیش الگویی بی نظیر درعرصه حفاظت ازمحیط زیست باشد.

محمدی گفت: در این سوگند نامه یاد می کنیم که از این پس به‌شکرانه‌ نعمت اقامت در مروارید خلیج فارس، جزیره‌ مرجانی کیش، که لذت آرامش،‌ پاکی، زیبایی، شادی و سکوت را به ساکنان و گردشگران خود ارزانی کرده است؛ دوستدار طبیعت، محیط زیست و زیست‌بوم جزیره‌ زیبای کیش باشیم و کوچک‌ترین غفلتی در پاس‌داری و محافظت از آن نکنیم و همواره به ارتقای دانش محیط‌زیستی خود اهتمام ورزیم و توصیه‌های مسئولان و کارشناسان رسمی محیط‌زیست منطقه را به‌دقت پیگیری و رعایت کنیم.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش دیگر سخنران این جلسه به تشریح طرح کیش در فاصله دو قرن با عنوان "اینجا فرداست" ، پرداخت.

وی گفت: طرح جامع " اینجا فرداست " در فرصت ایام مانده تا پایان قرن چهاردهم خورشیدی و روزهای آغازین قرن بعد، همۀ رفتارهای تبلیغاتی، رسانه ای و فرهنگی کیش را به پیش خواهد برد و به شکل ایده شتاب دهندۀ همۀ عملکردها و مناسبت ها خواهد بود.

 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از سوی دیگر ثبت تاریخ کیش در مجموعه ای مستند و برگزاری " اولین نوروز قرن ۱۵ " با در نظر گرفتن مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا از دیگر زیر شاخه های طرح مذکور خواهد بود. این طرح در مجموعه های تصویری و مبلمان شهری نیز بطور جدی بازنمایی خواهد شد.

در این ایده از ۱۰۰ متفکر، شاعر و دانشمند خواسته خواهد شد ۱۰۰ نامه برای قرن ۱۵ بنویسند و این نامه در کتابی خاص پیش از نوروز ۱۴۰۰ منتشر می شود.تولید دو مجموعۀ تلویزیونی و رسانه ای و کلیپ های صد ثانیه ای برای سده از طرح های دیگر است که از روز کیش آغاز خواهد شد .

وی همچنین از جشنواره آخرین مسافران قرن خبر داد و بیان داشت: جاده زندگی برای ثبت نام و نشان زوج ها روی کاشی های خاص و کاشت درخت یادبود زندگی از ایده های دیگر این طرح است . جشنواره صد سال کیش و جشنواره شعرکیش و چندین جشنوارۀ دیگر در طول یک سال برگزار خواهد شد . دعوت از متولدین ۱۲۹۹ که در سال ۱۳۹۹ صد ساله می شوند، مردمانی که به لطف عمر طولانی قرن دیگر را نیز خواهند دید و همراهی آنها با متولدین ۱۳۹۹ که آخرین متولدین قرن خواهند بود در مهمانی و رویداد بزرگ کیش از دیگر رویکرد های این طرح می باشد. تولید مجموعه کلیپ در پاسداشت و بزرگداشت بومیان کیش به عنوان اولین ساکنان و تاریخی ترین اقوامی که این جزیرۀ دوست داشتنی را حفظ و آباد کردند و توجه خاص به کودکان به عنوان میراث داران قرن در مجموعه ای عروسکی که تولید آن در جزیره کیش آغاز شده که هدف آن فرهنگ سازی و تقویت هویت کیش در ذهن و نگاه کودکان است.

به گفته او،  مجموعآً رویدادهای کیش به گونه ای است که می تواند پس از آزموده شدن در جزیره، فرصت جلوه گری در سطح ملی را پیدا کند. کیش محل اجرای طرح های مربوط به آیندۀ پیشنهادی و خاستگاهی برای است  و با این تفکر می توان گفت "اینجا فرداست" .

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز روز کیش را روز شناخت و معرفی بیشتر کیش و تبلور مشارکت مردم و مدیران کیش برای آبادانی و توسعه این نگین در خلیج همیشه فارس عنوان کرد و گفت: خرسندیم که برای سومین سال این روز را جشن می گیریم و نام گذاری این روز به یقین در تاریخ کیش به یادگار خواهد ماند.

روز کیش روز همه ملت ایران است و ما گرد هم آمدیم تا با وحدت خود اتفاقات و رویداد های بزرگی رقم بزنیم.  راه توسعه کیش جز با همدلی و تلاش میسر نخواهد بود اطمینان دارم با درایت و تفکری که امروز توسط این تیم مدیریتی  بر کیش حاکم است و همچنین تفکرات تحول گرایانه دکتر مظفری میتوانیم ماموریت خود در ارتقا اقتصاد کشور را به خوبی انجام دهیم و به اهداف والا دست یابیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =