توسعه آبیاری‌ نوین راهکار سازگاری با کم آبی

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: تقویت و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جزو برنامه‌های اصلی و هدفمند جهادکشاورزی برای سازگاری با کم‌آبی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان قزوین که به صورت ویدئو کنفرانسی مسئولان کشوری و در استان قزوین با حضور علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین و یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در دفتر معاونت عمرانی استانداری قزوین برگزار شد با بیان این مطلب گفت: تجهیز اراضی کشاورزی استان به سامانه آباری قطره ای مهمترین هدف جهاد کشاورزی برای مصرف بهینه آب است که بایستی برای تقویت این سامانه ؛ برنامه‌ریزی درست و هدفمند داشته باشیم.
خمسه با بیان اینکه؛ این استان ۴۸۹هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد اظهار کرد: استان قزوین سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را در حوزه‌های زراعی، دامی و باغی تولید می‌کند.
او با اشاره به موضوع آب سد طالقان بیان کرد: ۶۰هزار هکتار از اراضی کلاس A استان دقیقاً زیر کانال آب طالقان قرار دارد که بیش از ۱۰هزار بهره‌بردار از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
خمسه یاد آور شد: گندم، جو، کلزا و ذرت مهمترین تولیدات زراعی استان محسوب می شوند که عدم انتقال آب به این اراضی با مشکلات بزرگی در سطح زیر کشت مواجه می شویم و میزان تولید این محصولات کاهش می‌یابد.
او با بیان اینکه سد نهب امسال به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به ۸۰میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره‌سازی می‌شود، گفت: مقدار زیادی از این ۸۰میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از مسئولان خواست حداقل ۵میلیون متر مکعب از ظرفیت این سد را برای ۳۲۰هکتار ازبرزگترین گلخانه منطقه در نودهک تاکستان اختصاص دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =