۱ نفر
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
فیرحی در اوج نیاز جامعه پرکشید

همه اهالی فرهنگ در غم از دست دادن دکتر فیرحی سوختند.

هرکس که او را می شناخت و یا به اهمیت فرهنگ باور داشت، و یا شرایط فعلی ایران ومنطقه را  می دانست سوخت. من بیشتر از اینکه دلم برای  فیرحی عزیز بسوزد که غریبانه جان داد، برای جامعه ای نگران است که فیرحی را ندارد. این تعبیر مبالغه آمیزی نیست.
چند خصوصیت متفاوت داشت:
به صورت عمیقی علوم دینی را مطالعه کرده بود و انصافا مجتهدی مسلم بود. نمی شد کسی با اطلاعات اندکی فیرحی را از دین های بدلی بترساند. از سرچشمه ناب سیراب بود.
دکتر تمام در علوم سیاسی بود. شاگردان زیادی در دانشگاه داشت. عمق اطلاعات دانشگاهی و حوزوی در وجود او تلاقی پیدا کرده بود. از هردو موضع می توانست عمیق و علمی حرف بزند.
در جامعه ما که  قشری گری دینی رواج یافته و به جای اندیشه،  چماق تکفیر بالا رفته است، و قدرت حاکمیتی هم در نزد دین و دین داران است، کسی که بتواند لایه های ارتجاعی از دین حاکم را کنار بزند بسیار اندک هستند.
کسی مثل فیرحی وقتی به  رویارویی دین قشری می رفت،   روشنفکرانی هم که ضد مذهب   بودند نمی توانستند در برایر استدلاهای  علمی مبتنی بر تاریخ و  علم سیاست در برابر او حرفش را نشنیده بگیرند.
این خصوصیات واقعا فیرحی را متفاوت کرده بود.
از همه دردناکتر اینکه درست در اوج شکوفایی و دقیقا به وقت ثمردهی او پر کشید.
ایران واسلام  بیش  از هر زمان دیگری به این فصل  الخطاب های علمی برای نفی تحجر و سنگوارگی نیاز داشت.
لحظه به لحظه گروههای افراطی منطقه را پیگیری می کرد.فضای آنها را می شناخت و مرتب در مقاله  هایش مبانی  آنها را مورد نقد قرار می داد. نقد مبانی کار دشواری است. اهانت و حملات تند کار ساده ای  است. اما به چالش کشاندن دلیل و ریشه های تفکر غلط افراطی ها، امری مهم است که فیرحی در کتابها  ونوشته های خود به آن می پرداخت.
در داخل هم مبارزه هدفمند و علمی با افراطی  گری  دینی و پیداکردن راه حل های اعتقادی  در ورای گفت و شنودهای سیاسی برایش مهم بود.
آرای او موقرانه در اردوگاه مبارزه با افراط و خشونت قرار داشت.
آن قدر متقن سخن می گفت که کمتر کسی به مصاف  رویارویی علمی با او  می توانست برود
در هر حال کرونای لعنتی این موجود ذیقیمت را از جامعه ربود.
امیدوارم شاگردانش با  تلاش و تحقیق و پایبندی به مرزهای  علمی این مسیر مانده بر زمین را دنبال کننند وروح این دوست  عزیز ودانشمند فرهیخته با پیمایش  اندیشه  های  علمی اش شاد شود.
* منتشر شده در کانال تلگرام نویسنده . ۲۱ آبان ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =