نهنگ‌های کوهان‌دار هر سال آواز تازه‌ای می‌خوانند که اصلا به آواز سال قبل شبیه نیست. جالب این است که این آواز در سراسر اقیانوس آرام ‌می‌پیچد و مانند یک پدیده فرهنگی بین نهنگ‌ها منتقل می‌شود.

بهنوش خرم‌روز:‌ زمانی بود که ما تصور می‌کردیم کلماتی مثل زبان، ارتباط و فرهنگ، فقط به ما انسان‌ها مربوط می‌شود، ‌اما مطالعات رو به گسترش امروزی، نشان می‌دهند که ما سخت در اشتباه بودیم. به گزارش وایرد، ‌محققین به تازگی در بیان مثالی شگفت‌انگیز از ارتباطات و فرهنگ حیوانات، گسترش آواز نهنگ‌های کوهان‌دار در آب‌های اقیانوس آرام را شرح داده‌اند.

به گفته محققین دانشگاه کویینزلند، آواز نهنگ‌های کوهان‌دار هر سال تغییر می‌کند و این سطح و میزان تغییر در هیچ موجود غیرانسانی دیگری دیده نشده است. در آواز این نهنگ‌ها، تغییراتی را در سطح وسیع می‌بینیم که به نظر می‌رسد بر پایه نوعی فرهنگ گسترش می‌یابد. (برای شنیدن جدیدترین آواز نهنگ کوهان‌دار منتظر باشید تا فایل 2.7 مگابایتی زیر بارگذاری شود)

دهها سال است که محققین آواز نهنگ‌های کوهان‌دار نر را بررسی می‌کنند. چنین تصور می‌شود که نرها برای جذب ماده‌ها یا چالش با نرهای رقیب آواز می‌خوانند. آن‌چه محققین را شگفت‌زده کرده این است که در هر سال، همه نرهای یک جمعیت، آواز یکسانی را می‌خوانند، ‌اما این آواز هیچ دو سالی مانند هم نیست و هر سال تغییر می‌کند. میزان تغییر هم بالا است، در حدی که می‌توان گفت یک آواز کاملا تازه است.

آواز نهنگ‌ها طی سال‌های متوالی

الن گارلند و مایکل نود در مطالعه خود پدیده شگفت‌انگیز دیگری را کشف کرده‌اند. آن‌ها آواز 6 گروه از نهنگ‌های اقیانوس آرام در در فاصله سال‌های 1998 و 2009 ضبط کرده‌اند. با یک استثنا، همه آوازها از ساحل شرق استرالیا شروع شده و تا ساحل فرانسوی پلینزی گسترش می‌یابد،‌ یعنی مسافت 6400 کیلومتر رو به شرق. یکی از این آوازها حتی به اقیانوس اطلس هم رسیده بود.

اما این آوازها چه‌طور در این فاصله منتقل می‌شوند؟ ممکن است نرهایی که از یک گروه به گروه دیگر می‌پیوندند، این آوازها را بین گروه‌ها منتقل کنند. یا نهنگ‌های کوهان‌دار مهاجر این آوازها را از گروهی به گروه دیگر برده باشند. به هر حال،‌ این گسترش،‌ تصادفی یا تحت تاثیر ژنتیک اتفاق نمی‌افتد و یک رویداد فرهنگی بین نهنگ‌ها است.

این مطالعه لوک رندل، زیست‌شناس دانشگاه سنت‌اندروز را که خود در زمینه آمیختن فرهنگ‌ها تخصص دارد شگفت‌زده کرده است. وی می‌گوید: «‌این که چه قوانین یادگیری یا چه راهبردهایی زیر این انتقال نهفته، خیلی جالب است. همچنین باید ببینیم در آن چه چیزی وجود دارد که در انتخاب طبیعی برگزیده شده، این سوال مهمی است.»   

با این که این نتایج خیلی جالب هستند اما هنوز گام اول برداشته شده و در این زمینه مطالعات بیشتری باید انجام شود. گونه‌های بسیاری از نهنگ‌ها آواز می‌خوانند  و همه آن‌ها شکل‌های پیچیده‌ای از ارتباط دارند. در این میان فقط ممکن است ما مطالعه بهتری روی نهنگ‌های کوهان‌دار انجام داده باشیم! مطالعات دیگری وجود دارند که نشان می‌دهند دلفین‌ها حتی ممکن است اسم هم داشته باشند.

این روابط پیچیده در بین موجوداتی که مغزهای پیشرفته‌ای دارند و رفتارهای پیچیده‌ای از خود نشان می‌دهند اصلا دور از انتظار نیست. شاید با پیشرفت روش‌های محققین و گذاشتن زمان بیشتر برای مطالعه ارتباط جانوران،‌ روزی بفهمیم نهنگ‌های کوهان‌دار در آوازهایشان چه می‌گویند.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
    2 1
    به دل ننشست
  • لیلی IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
    3 0
    فوق العاده خبر شیرین و دلچسبی بود. شنیدن صدای آواز نهنگ ها از اعماق اقیانوس دیوانه کننده است. لذت بردم.
  • كيا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
    2 1
    جدا اين كار شما بسيار جالب بود . متشكرم
  • ك.آ IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    1 0
    عالي تر از اين نمي شه.من تمام صداهاي نهنگ ها رو به هر سختي تونستم از تو اينترنت جمع كردم و يك كلكسيون ساختم كه اينم بهش اضافه كردم.سپاسگزارم!