کسب رتبه نخست کشوری دادگستری استان البرز در دادرسی الکترونیکی

در نشست «شورای راهبری دادرسی الکترونیکی» که به ریاست رئیس قوه قضائیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به دلیل کسب رتبه نخست در دادرسی الکترونیکی و تحقیق از زندانیان به صورت مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین ازالبرز «حسین فاضلی هریکندی» در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده به منظور راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی گفت: دادگستری استان البرز از نخستین استان‌هایی است که با هدف کاستن از مشکلات موجود اقدام به راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی و تحقیق از زندانیان به صورت ویدئو کنفرانس در کشور کرد.

وی افزود: بخشی از این مشکلات در کنار هزینه بالای اعزام زندانی از ندامتگاه‌ها، شامل کمبود مامور اعزام و سرباز وظیفه و افزایش تجدید اوقات رسیدگی بود که منجر به ایده راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی در استان البرز شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز متذکر شد: در آذر ماه سال ۹۸ این ایده وارد فاز مطالعاتی شد و با در نظر گرفتن جوانب قانونی و امنیتی و مواد ۱۷۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی الکترونیکی کمیته‌ای تخصصی تشکیل شد که در نهایت با تجهیز ۶ نقطه قضایی و فضاهای اختصاصی در زندان‌های استان این طرح در اوایل بهمن ماه وارد فاز اجرایی شد.

وی ایجاد این بستر را کمکی بزرگ برای دادگستری استان در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ارزیابی کرد و گفت: با توجه به بسترهای ایجاد شد و اجرای این طرح در استان البرز، به سرعت آمادگی لازم برای توسعه دادرسی الکترونیکی به منظور کاهش ترددها و جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ شرایط قرنطینه زندان‌ها در ندامتگاه‌های استان فراهم شد.

عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز با اشاره به تجهیز کلیه حوزه‌های قضایی به امکانات و بسترهای لازم برای اجرای دادرسی الکترونیکی تصریح کرد: با این بسترسازی‌های انجام شده با کمک معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان در ۸ ماه ابتدایی امسال از تعداد ۴۲۰۰ جلسه رسیدگی زندانیان تعداد ۳۳۵۴ جلسه که معادل ۸۰ درصد کل جلسات است به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: به این ۸۰ درصد بسنده نشد و در آبان ماه با تمهیدات در نظر گرفته شده از تعداد ۴۲۸ جلسه رسیدگی تنها ۱۶ مورد (بیش از ۹۶ درصد) به صورت سنتی و حضوری برگزار شده که آن هم به صلاحدید شعب بوده است.

فاضلی هریکندی بهره‌مندی طرح از بسترهای داخلی قوه قضائیه، صرفه جویی در هزینه‌های اعزام و مراقبت از زندانیان اعزامی، تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی و کاهش تجدید اوقات را از مزایای طرح برشمرد.

وی تصریح کرد: در روند دادرسی الکترونیکی کلیه اقدامات با رعایت قوانین موضوعه انجام می شود تا حقی از متهم تضییع نشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1456984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =