معرفی علائم عجیب وغریب کرونا/دو هفته بی‌خیال مهمانی خانوادگی شوید

اولین روز ماه آذر را شاید بتوان به فال نیک گرفت، آمار کرونا طی 24 ساعت اخیر نسبت به روزهای گذشته به نسبت کاهشی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در اولین روز آذر که اتفاقا با اولین روز اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور هم‌زمان بود، ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۳۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.
همین آمار در روز گذشته ۱۳ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ و 497 فوتی را شامل می‌شد.
براساس آمار امروز وزارت بهداشت،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر رسید.تا کنون ۵۹۶ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.۵۷۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

در مهمانی‌های خانوادگی شرکت نکنید!

نکته مهمی که این روزها از سوی مسئولان و متخصصان تاکید می‌شود بحث دورهمی‌های خانوادگی به عنوان عامل مهم افزایش کروناست. سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اشاره به آغاز اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور، یکی از راه‌های اصلی انتقال کرونا را مهمانی‌های خانوادگی معرفی کرد و از مردم خواست در این مهمانی‌ها شرکت نکنند.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: محدودیت‌های کرونایی از امروز ( اول آذر) در سراسر کشور اجرا می‌شود. در شرایطی که کرونا هیچ داروی اختصاصی و واکسن تایید شده‌ای در جهان ندارد، راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد.

وی افزود: حضور در جمع‌های خانوادگی و در فضای بسته احتمال ابتلا به کووید۱۹ را افزایش می‌دهد، از همه مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم با توجه به سرد شدن هوا از حضور در هر مراسمی که در فضای بسته برگزار می‌شود، خودداری کنند.


شهرهای قرمز ۵۳ میلیون نفر را شامل می‌شود

اگر هنوز هم کرونا را جدی نگرفته‌اید باید بدانید که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ۷۹ میلیون نفر جمعیت در شهرهای مختلف کشور در وضعیتهای هشدار ۳،۲ و۱ کرونا به سر می برند.

علیرضا رییسی گفت: گزارشی از روند بیماری در ۴۳ شهری که قبلا در آنها محدودیت ایجاد کرده بودیم، داده شد. خبر خوب این است که محدودیتهای اعمال شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند موثر بوده و ۴۱ شهر دارند روند نزولی بیماری را طی می کنند، در یکی از شهرستانها نیز روند نزولی شروع شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود.

بیشتر بخوانید:

یک خبر خوب برای مبتلایان به کرونا

رییسی گفت: در مجموع این موضوع نشان دهنده آن است که طرحی که ۵ آبان شروع کردیم کاملا موثر بوده است و بر اساس شواهد ایجاد محدودیتها می تواند موثر باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: محدودیتهایی  نیز از امروز برای ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع شده است. جمعیتی که مشمول این طرح می شوند به این ترتیب است که در شهرهای قرمز بالغ بر ۵۳ میلیون نفر را شامل می شود. در مجموع حدود ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیتهای هشدار ۳، ۲ و ۱ هستند؛ یعنی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد. امیدوارم با رعایت مردم و همکاری دستگاه ها بتوانیم شاهد کاهش ورودی بیمار به بیمارستانها، کاهش ابتلا و نهایتا بعد از چهار - پنج هفته شاهد کاهش مرگ و میرها خواهیم بود.

علائم و عوارض کمتر گفته شده کووید۱۹ 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله امروز درباره علائم کمتر گفته شده کووید19 توضیحاتی داد.
مسعود مردانی گفت: حدود ۱۰ ماه است که از این اپیدمی می‌گذرد، بر اساس اطلاعات ما بیمارانی هستند که پس از ابتلا شکایات غیر اختصاصی متعددی از کمر درد، گزگز دست‌ها، افسردگی، عدم تمرکز، اضطراب، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و ریزش مو دارند که از عوارض طولانی مدت کرونا است و چندی قبل دکتر فائوچی این عوارض را تحت عنوان کووید مزمن نام برد. یکی از مهم‌ترین علامت این افراد سندرم خستگی مزمن است؛ یعنی بعد از ابتلا به بیماری دچار خستگی می‌شوند که به مدت طولانی با آنها همراه است.

دکتر مسعود مردانی درباره اینکه آیا علائمی مانند درد زیر شکم، سوزش ادرار، مشاهده خون در ادرار و... از علائم جحدید کرونا است یا خیر؟، گفت:این موارد علائم اختصاصی کرونا نیست، اما ممکن است فرد مبتلا به کرونا در طول ابتلا به بیماری دچار عوارض کلیوی هم بشود که این موارد عوارض جدید نیست و قرار هم نیست هر فرد مبتلا به کرونا این علائم را تجربه کند.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض طولانی مدتی که کرونا در مبتلایان باقی می‌گذارد، تصریح کرد: وی درباره احتمال مثبت شدن تست PCR کرونا پس از بهبودی فرد مبتلا، بیان کرد: معمولا پس از دو تا سه هفته بعد از بهبودی تست PCR باید منفی شود، ولی در برخی افراد حتی پس از شش هفته از ابتلا باز هم تست PCR مثبت می‌شود که این افراد آلوده کننده نیستند و حتی می‌توان مجوز بازگشت به کار برایشان صادر کنیم. در این افراد عمدتا لاشه‌های ویروس که در دستگاه تنفسی باقی می‌ماند چون حاوی DNA هستند در این روش تشخیص داده می‌شوند و به همین علت است که حتی پس از بهبودی پاسخ تستشان مثبت می‌شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1458139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =