۲ نفر
۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
‎فکری و تیمی بدون «کارگردان فیلم»

علی کریمی بعد از دو فصل حضور در جمع آبی‌ها از استقلال جدا شد و محمود فکری بعد از سه بازی نتوانسته است تیمی قدرتمند بدون حضور او بسازد.

استقلال در مرکز زمین با مشکلات فراوانی روبه‌روست و منشا بیشتر این مشکلات به نبودن یک ستاره برمی‌گردد؛ علی کریمی. اما برای دانستن مشکلی که استقلال در وسط زمین با آن روبه‌رو است باید به تعریف پستی که علی کریمی در آن به میدان می‌رفت نگاهی بیاندازیم. بازیکن سابق استقلال یک رجیستای کامل در سطح فوتبال ایران و آسیا بود و در مدت حضور کوتاه خود در این تیم بارها این موضوع را ثابت کرد.

رجیستا هافبکی است که کمی جلوتر از مدافعین به میدان می‌رود و با استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد خود موتور بازیسازی و جریان بازی تیم را از عقب زمین به راه می‌اندازد. بدون شک بزرگترین رجیستای دوران آندره‌آ پیرلو بوده است؛ هافبکی که در میلان خود به‌عنوان بهترین رجیستای تمام ادوار فوتبال معرفی کرد و این مسیر را در ادامه زندگی فوتبالی‌اش در یوونتوس ادامه داد. بازیکنان مناسب این پست دید وسیع و توانایی بازیسازی بالایی دارند و می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های فنی خود جریان بازی را عوض کنند. 

طبیعتی است علی کریمی در حد و اندازه‌های پیرلو نباشد، اما شماره شش سابق استقلال در سطح فوتبال ایران و آسیا بازیکن درجه‌یکی به حساب‌ می‌رود و او با درخشش در این پست توانست به یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر تبدیل شود. کریمی در فصول گذشته «کارگردان فیلم» استقلال (رجیستا به معنای کارگردان فیلم است) بود و انتقال او به لیگ قطر باعث شد تا محمود فکری با معمای پیچیده‌ای روبه‌رو شود. استقلال در ترکیب خود بازیکنی برای جایگزینی کریمی ندارد، اما شاید شکل دادن یک محور دوگانه‌ای شامل یک بازیکن با دید و قدرت بازیسازی متوسط و یک بازیکن با قدرت تخریبی بسیار بالا، اما دید کافی و حداقلی بتواند کمی از مشکلات فکری کم کند.

در بازی گذشته استقلال مقابل ماشین‌سازی محمود فکری سعی کرد آرش رضاوند را آن پست به میدان بفرستد، اما در جریان بازی مشخص شد، نمی‌توان روی این بازیکن بااستعداد استقلال در آن پست حساب باز کرد. شاید زوج مسعود ریگی-مهدی مهدی‌پور مناسب‌ترین گزینه برای حضور در آن قسمت از زمین باشند و این دو بازیکن بتوانند در ادامه فصل به مهره کلیدی استقلال در آن قسمت زمین تبدیل شوند. مهدی‌پور در ذوب‌آهن نشان داده است که توانایی قابل‌ قبولی برای حضور در این جنس از محورهای دوگانه میانه زمین دارد و ریگی بازیکنی است که خود را به همه اثبات کرده است.

محمود فکری باید هرچه زودتر پاسخ معمای خط هافبک تیمش را پیدا کند. اعتماد به بازیکنان اشتباه همان‌طور که در هفته دوم، سه امتیاز بازی فولاد را به صفر امتیاز تبدیل کرد، در ادامه فصل نیز می‌تواند دردسرساز باشد. هر زمان فکری جواب این سوال را پیدا کرد، می‌توان استقلال را مدعی کسب عنوان قهرمانی دانست، اما تا پیش از آن، استقلال تنها مدعی کسب سهمیه است.

۲۵۵ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1459716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    11 3
    علی کریمی هافبک خوبی بود ولی نه به اندازه ای که شما تعریف میکنید. واقعا جالبه بعضی وقتها این گزارش نویس های ورزشی یک بازیکن عادی را تبدیل به فوق ستاره میکنند.البته با احترام به آقای علی کریمی
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    5 3
    استقلال میتونه راست یا چپ را امسال به جای مرکزش تقویت کنه چون در راست و چپ بازیکنان عالی داره اما در وسط نه.پس بهتره با یک ریگی وسط را اداره کنه و‌چپ و‌راست را متورم کنه
  • محمدی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    جناب نگارنده علی کریم رفت وپروندش تو استقلال بسته شد لطفا ادامش ندید ودنبال حاشیه نباشید