لیگ برتر یا قرص خواب؟!

در هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر در 8 بازی تنها 9 گل به ثمر رسید.

سعید اکبری؛ فوتبال برگزار می‌شود که طرفداران و مردم را سرگرم کند و یا به عبارت دیگر، از تماشای آن لذت ببرند اما در ایران، لذتی که در دعوا و بی‌گل بودن هست، در فوتبال زیبا نیست. ظاهرا تعریف فوتبال در ایران با کشورهای دیگر فرق دارد چراکه آمار و اتفاقات گویای این مسئله است. 
در کشورهای دیگر، حتی همین کشورهای عربی، آرامش خاصی در فوتبال حاکم است و حتی فضای نوظهور مجازی، نتوانسته این آرامش را بگیرد. تیم‌ها با بهترین امکانات و هر روز آماده‌تر، به مصاف رقبای خود می‌روند. هر چند به طور کلی فوتبال نتیجه‌گراست اما در هیچ کجای جهان احتمالا به اندازه ایران فوتبال فدای نتیجه نمی‌شود. در سال‌های گذشته رسانه‌ها انتقاد فراوانی به آمار لیگ برتر کردند. اینکه مسابقات هیجانی ندارد. بارها و بارها خود فوتبالیست‌ها به انتقاد از کیفیت بازی‌ها پرداختند. مثلا جواد نکونام در دوران بازی در استقلال انتقاد کرد و گفت: «کلا بازیکنان روی زمین هستند و با هر برخورد ساده‌ای داور هم خطا می گیرد. به همین خاطر عمده زمان بازی صرف فوتبال بازی نکردن می‌شود!» شاید معروف‌ترین انتقاد را کارلوس کی‌روش از لیگ برتر کرده بود. او در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «می‌توانید در زمان برگزاری بازی‌ها به کافه بروید و یک قهوه بخورید.» منظور او این بود اگر وسط بازی بروید و برگردید، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهید! در این سال‌ها خیلی از اهالی فوتبال منتقد لیگ بی‌روح و سر ایران بوده‌اند. اکثر آنها اعتقاد دارند بسته بازی کردن تیم‌ها و نتیجه‌گرا بودن فوتبال به اضافه ترس مربیان از اخراج و بازیکنان از فحش، دلیل اصلی چنین موضوعی بوده است. 
حالا سراغ لیگ برتر امسال می‌رویم. وقتی هفته اول 19 گل در 8 مسابقه زده شد، خوشبین‌ها تصور می‌کردند لیگی زیبا و پرگل در انتظار است. آمار نسبتا خوب بود. بازی‌های گل گهر سیرجان با سپاهان و همینطور ذوب آهن با فولاد به لطف 4 گل زده، پرگل‌ترین مسابقات بودند. همچنین سه بازی سه گله بین شهر خودرو با ماشین سازی، نساجی با آلومینیوم و صنعت با پیکان برگزار شد. 
در هفته دوم اما همه شاهد افت نسبی تیم‌ها در گلزنی بودند. در 8 مسابقه 14 گل به ثمر رسید. پرگل ترین مسابقه دیدار فولاد و استقلال با سه گل.
در هفته سوم اما افتضاحی بدی در گلزنی رخ داد. در 8 مسابقه که 16 تیم در آن شرکت داشتند تنها 9 گل به ثمر رسید!
پر گل‌ترین بازی‌ها هم دو گل داشتند یعنی تساوی یک بر یک فولاد و گهر، شهر خودرو و صنعت نفت و ذوب آهن و پیکان! دو بازی هم اصلا گل نداشت و سه مسابقه هم یک بر صفر تمام شد. 
*یک مقایسه کوچک
حالا برای اینکه نشان دهیم اوضاع گلزنی در لیگ خوب نیست، یک مقایسه بین آمار گلزنی در لیگ قطر و ایران می کنیم. مثلا در هفته هفتم لیگ قطر و در 6 مسابقه 27 گل به ثمر رسید که نشان می‌دهد چقدر تیم‌ها هجومی هستند و حداقل به تماشاگران فکر می‌کنند و جرات حمله دارند. 
در لیگ ستارگان قطر در هفته اول در 6 بازی 21 گل، در هفته دوم 16 گل و در هفته سوم 13 گل به ثمر رسید. هر چند میزان گل‌ها به نسبت گذشته هفته‌ها کاهش داشت ولی به هر حال برای 6 مسابقه بد نبود. در هفته چهارم هم گل های زده دوباره کمتر شد ولی رفته رفته تیم ها دوباره اوج گرفتند و در هفته هفتم به عدد 27 رسیدند. طرفداران لیگ برتر همچنان امیدوار هستند تا دوباره روزی بازی‌های زیبایی ببینند و بازی‌های لیگ برتر اینقدر تدافعی نباشد. 

اخبار پرببینده ورزشی را اینجا بخوانید: 

جمله جالبی که مارادونا به یک فوتبالیست ایرانی گفت/عکس

دعوای معروف مارادونا بعد از بازی ایران و آرژانتین

برد پورتو با حضور 65 دقیقه‌ای طارمی

252 252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1460861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    تو رو خدا بیاین مثلا فوتبال این مملکتو از بیخ تعطیل کنیم شاید آبرومون حفظ شه