مدیر عامل کروز: امسال تا نهم آذر نود و نه اشتغال ۲۲۰۰ نفر را با نهضت داخلی سازی محقق کردیم

بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز کشور با افزایش میزان تولید خود در سال جهش تولید، برای بالغ بر ۱۲هزار نفر به صورت مستقیم و ۵۰هزار نفر به صورت غیر مستقیم در کشور اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

گروه قطعه سازی کروز علارغم وجود مشکلات بسیار پیرامون تحریم، گمرک، عدم پرداخت مطالبات و... سعی در تامین به موقع قطعات مورد نیاز خودروسازان دارد. همچنین با وجود کرونا و اعلام محدودیت های شهر تهران تا اواسط آذر ماه، این شرکت با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی تولید را حفظ کرده است تا در روند تامین قطعات خودروسازان، تعهدات خود را به انجام رساند.

ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از ۶۰ هزار نفر

نادر سخا مدیر عامل شرکت صنایع تولیدی کروز گفت: علیرغم وجود مشکلات پیرامون تحریم ها، کرونا، نوسانات ارز و... امسال با توجه به افزایش تیراژ خودروسازان، ۲۲۰۰ نفر جذب کروز شدند و تا آذر ماه سال ۹۹ اشتغال پایدار برای ۱۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است. در صورت افزایش روند تولید خودروسازان، میزان تولید و روند جذب پرسنل در مجموعه کروز افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل گروه قطعه سازی کروز اظهار کرد: حدود ۳۰۰۰ قطعه مورد استفاده در یونیت های متفاوت مجموعه، بومی سازی شده است و در این راستا با کارگاه های تولیدی خارج از سازمان همکاری داریم که علاوه بر ایجاد اشتغال غیر مسقیم برای ۵۰ هزار نفر، صرفه جویی ارزی نیز به همراه داشته است.

سخا با اشاره به اینکه نیروی انسانی شاغل در کروز سرمایه اصلی ما هستند، تصریح کرد: حفظ بهداشت و سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است. از زمان شروع شیوع کرونا فعالیت های متفاوتی از جمله تست PCR به صورت روزانه، تهیه ماسک و دستکش، ایجاد فاصله اجتماعی در خطوط تولید و سالن های غذاخوری، افزایش تعداد سرویس ایاب و ذهاب و... انجام دادیم و تا کنون بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه کردیم. لذا با اعلام محدودیت های دو هفته ای در شهر تهران و اجازه فعالیت برای مراکز صنعتی و تولیدی، محدودیت ها را افزایش دادیم و تولید در کروز با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون ایجاد هیچ توقفی همچنان ادامه دارد.

تامین ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور

مدیر عامل شرکت کروز گفت: سایپا و ایران خودرو برای تامین هر قطعه حداقل دو تامین کننده و گاها تا چهار تامین کننده در نظر گرفته اند و سهم ما متفاوت است. در برخی قطعات با توجه به نیازمندی تکنولوژی خاص و توان بالای داخلی سازی ما که سورس کمتری دارند، میزان تامین ما برای خودروساز استراتژیک است و در قطعاتی که سورس بیشتری دارند میزان کمتری تامین قطعه داریم، اما به طور کلی کروز تامین کننده ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور است.

وی افزود: ویژگی ما در بین تولیدکنندگان داخلی توانایی طراحی قطعات مورد سفارش خودروسازان با هر تکنولوژی مورد نیاز و عمق ساخت داخل است تا کمتر گرفتار محدودیت های تحریم ها هستیم. امسال به دلیل عدم ترخیص به موقع قطعات از گمرک، تامین ارز، مطالبات معوق و... مشکلات فراوانی داشتیم، با این وجود به جهت فعالیت خاص ما در قطعه سازی، خللی در تولید پیش نیامد و تا به حال تمام تلاش خود را کرده ایم که با تامین به موقع قطعات مورد نیاز خودروسازان، از رفتن خودرو به کف جلوگیری تا با عرضه به بازار بخشی از نقدینگی خودروسازان تامین شود.

سخا بیان کرد: اگر تامین مالی و نقدینگی برای قطعه سازان به موقع انجام شود و بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را به موقع وارد کنند، قطعات در زمان مشخص و بدون ایجاد مشکلی تولید و تحویل خودروساز می شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها، شرایط اقتصادی، قطع ارتباط با تامین کنندگان خارجی و... سبب ایجاد مشکلات در روند تولید شده است، اظهار کرد: مهم اراده، همدلی و همکاری با یکدیگر است تا از دوره تحریم ها بگذریم و مشکلات را پشت سر بگذاریم. این مستلزم آن است که از حرف به عمل برسیم و چالش ها و موانع تولید توسط دست اند کاران برداشته شود که در صورت موفقیت، تولید برقرار خواهد ماند و اشتغال حفظ می شود.

گفتنی است چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعلام فرمودند که کارشناسانِ بخش‌های دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده‌اند از جمله افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی؛ بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم. مطابق با فرمایشات ایشان با همدلی و همکاری قطعه سازان، خودروسازان و سایر کارشناسان بخش دولتی و غیر دولتی می توان بر تحریم ها غلبه کرد و از آن به عنوان فرصتی برای افزایش سطح داخلی سازی در صنعت خودرو استفاده کرد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1461631