۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۴

رابرت لویی استیونسن، نویسنده «جزیره گنج» پس از 120 سال از ناشر طماع خود انتقام می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، بالاخره پرونده یکی از خیانت‌های بزرگ ادبی قرن بسته می‌شود و انتقام رابرت لویی استیونسن با انتشار تمامی داستان‌های جن و پری او به نام «سامون» در یک مجلد منتشر می‌شوند.

استیونسن که نویسنده آثار کلاسیکی چون «جزیره گنج» و «پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید» است آخرین سال‌های عمر خود را در جزیره اوپلو گذراند و در آنجا مجموعه داستانی فانتزی و حکایاتی نوشت و همان موقع نیز خواسته بود آن داستان‌ها حتما در یک مجلد و جدا از دیگر داستان‌ها او به چاپ برسند.

سیدنی کالوین، کارگزار ادبی این نویسنده برای خواسته او ارزشی قایل نشد و از انتشارات کَسل درخواست کرد دو داستان این مجموعه را در کنار مجموعه‌ای از داستان‌های واقع‌گرای نویسنده به چاپ برساند. این دو داستان «بطری جن» و «جزیره صداها» نام دارند.

بیل گری، پروفسور تاریخ ادبیات در دانشگاه چیچستر گفت: «کالوین که مثلا رفیق نویسنده در وطن استیونسن (اسکاتلند) بود به او خیانت کرد. او تصمیم گرفت این داستان‌ها در کنار داستان‌های دیگر منتشر شوند چون به نظرش کار بهتری می‌آمد و پول بیشتری هم نصیب آنها می‌کرد.»

گری شش سال وقت صرف کرد تا بالاخره اشتباه کالوین را سامان داد. به گفته او، استیونسن در نامه‌ای نوشته است «به هیچ وجه این داستان‌های نباید جداگانه منتشر شوند.» و جالب اینجاست که زیر این جمله نیز خط کشیده است. کالوین عامدانه برعکس رفتار کرد و بعدا گفت برداشت اشتباهی از نوشته استیونسن کرده است.

این دو داستان بیش از 100 سال است که در مجموعه‌ای به نام «سرگرمی شب‌های جزیره» منتشر می‌شوند و حالا در چاپی جدید به همراه داستانی دیگر به نام «زن بی‌خانمان» چاپ می‌شوند. کالوین تصمیم گرفته بود این داستان منتشر نشود اما همراهی «زن بی‌خانمان» با این دو داستان کاملا درست و منطقی است.

این برای اولین بار است که داستان‌های استیونسن به صورت یکجا و به ترتیب دلخواه او منتشر می‌شوند و بالاخره نویسنده «دکتر جکیل و آقای هاید» می تواند نفس راحتی بکشد. حتی برای دقیق‌تر بودن این داستان‌ها، همگی آنها براساس نسخه خطی موجود از آنها در دانشگاه ییل و کتابخانه بریتانیا منتشر می‌شوند.

استیونسن در این جزیره «توسیتالا» به معنای «راوی راویان» لقب گرفته بود. او یکی از 30 نویسنده برتر دنیاست که آثارشان بیش از هر نویسنده دیگر به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌اند. انتشار دوباره این آثار استیونسن را به عنوان استاد داستان‌های فانتزی سر زبان‌ها خواهد انداخت.

این مجموعه با نام «حکایات و داستان‌های جن و پری» سال 2013 منتشر می‌شوند.

گاردین / 24 آوریل

52141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =